ارسال آگهی

ایموبلایزر چیست و چگونه کار می کند؟

وجود ایموبلایزر یک آپشن ویژه برای خودروهای داخل است. در بحث امنیت خودرو از جدیدترین و کارآمدترین سیستم های امنیتی سوئیچ های ضد سرقت یا همان ایموبلایزر ها هستند که امروزه برای خودروهای ایرانی اجباری شده است. اساس کار این سیستم ها به این گونه است که خودرو تنها با استفاده از کلید اورجینال خود روشن می شود.

ایموبلایزر چیست و چگونه کار می کند

نحوه عملکرد سیستم ایموبلایزر

نحوه عملکرد و اصول کار این سیستم بدین گونه است که سیستم بوسیله یک قفل نرم افزاری توسط سوئیچ اورجینال که حاوی چیپ الکترونیکی (این چیپ از قبل به سیستم ایموبلایزر متصل است)، برنامه ریزی و معرفی شده است، امکان روشن کردن خودرو را دارد. به همین دلیل است که زمانیکه از سوئیچ های دیگر به منظور روشن کردن خودرو استفاده شود، به دلیل عدم شناسایی سوئیچ بوسیله ایموبلایزر، حتی در صورت استارت خوردن خودرو، منجرب به روشن شدن آن نخواهد شد.

در داخل دسته پلاستیکی سوئیچ یک عدد چیپ قرار داده شده است که این چیپ نوعی حافظه الکترونیکی است که شامل کد دسترس و منحصری است. در زمان قرار گرفتن کلید داخل سوئیچ خودرو، چیپ با آنتن دور سوئیچ ارتباط بی سیمی برقرار می کند و با اعلام کد دسترسی خود به سیستم ایموبلایزر و در صورت تایید این کد، فرمان روشن شدن خودرو صادر می شود. تمام این فرایند در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد و کاربری تاخیر در روشن شدن خودرو نمی بیند.

در صورت خراب شدن یا شکستن سوئیچ اورجینال چه باید کرد؟

اغلب خودروسازها برای خودروهای خود تعداد ۲ عدد سوئیچ در نظر می‌گیرند اما جواب می‌افتد که سوئیچ خراب می شود یا می شکند و یا گم شده است در این صورت، یدکی اضافی می باشد. چنانچه کلید اورجینال موجود باشد اما کلید یدک آن را گم کرده باشید می توانید با تغییر کد خودرو از سرقت های احتمالی جلوگیری کنید.

نحوه کار ایموبلایزر

ساخت سوئیچ ایموبلایزر

برای ساخت سوئیچ ایموبلایزر یا ضد سرقت نیاز است که کد دسترسی داشته باشید، این کد برای هر خودرو منحصر به فرد می باشد که به وسیله کمپانی سازنده در هنگام تحویل خودرو و همراه با مدارک بر روی کارتی به نام کارت سوئیچ به خریداران تحویل داده می شود. از بین سیستم های ایموبلایزر الکتریکی و الکترونیکی کد دار یک نوع سیستم ضد سرقتی وجود دارد که مانع از حرکت خودرو می شود.

قطعات حفاظت شده توسط ایموبلایزر

  • سیستم سوخت رسانی
  • موتور استارت
  • سیستم جرقه

زمانی که قصد استارت خودرو را دارید با وارد کردن سوئیچ خودرو باید دیاگ داخل ماشین فعال گردند و اجازه روشن شدن به ماشین را بدهد این فرمان توسط یک کارت به همراه کلید های خودرو به مشتری تحویل داده می شود که امروزه با در نظر گرفتن مسائل امنیتی و جلوگیری از سرقت خودرو این کد به وسیله کمپانی به مشتری تحویل داده نمی شود اما در زمانی که نیاز به این کد باشد، باید با کمپانی سازنده از طریق نامه نگاری کد را دریافت کنید.

دسته بندی شده در: کلیدسازی, مجله

ارسال نظر