ارسال آگهی

انواع کلید و کاربردهای آن

اولین کلید ساخته شده از جنس چوب بوده است که تصویر آن بر روی خمره زیبایی هک شده است. که بعدها اولین کلید آهنی در قرن 20 میلادی ساخته شد که رفته رفته صنعت قفل و کلیدسازی پیشرفت زیادی کرد.

در این صفحه ابتدا به توضیح مختصری در مورد بخش های مختلف کلید پرداخته می شود و سپس انواع متفاوت کلید توضیح داده می شود:

قبل از اینکه در مورد بخش های کلید و انواع مختلف آن صحبت شود بهتر است بدانید که هر زمان و در هر مکانی احتیاج به یک کلیدساز حرفه ایی داشتید می توانید با مراجعه به سایت فنی کارا www.fanikara.com با انتخاب شهر و منطقه شماره تلفن یک کلیدساز کلیدساز سیار تهران را دریافت کنید.

بخش های مختلف کلید

کلید یک ابزار مکانیکی است برای باز شدن قفل. این ابزار می تواند مکانیکی یا الکترونیکی باشد. کلید ها به دو بخش کلی تقسیم می شوند:

  • بخش اول: قسمت دنده دار شیاردار کلید می باشد که با وارد شدن به داخل قفل باعث باز شدن قفل می شود.
  • بخش دوم: به عنوان دسته کلید در دست کاربر قرار می گیرد.

هر یک از کلید ها از شیارها و دندانه های خاصی تشکیل شده اند که برای باز کردن قفل مخصوص توسط آن شیار می باشند. در کل می توان گفت به ازای هر قفل یک کلید مخصوص وجود دارد و کلید ها به عنوان عضو جدانشدنی قفل ها می باشند.

انواع کلید

به دلیل اینکه کلید جز ابزار امنیتی می باشد و ممکن است در اثر گم شدن و یا سرقت در جاهای دیگر مورد استفاده قرار گیرد. از این رو هر کلید طراحی مخصوص و هوشمندانه خودش را دارد و باعث می شود که که فرد دیگری نتواند از آن برای هر قفلی استفاده کند.

 کلیدهای خانگی

کلید های خانگی تا به امروز بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند و معمولا شکل این کلیدها به شکل استوانه ایی بوده که از دو تا پنج برآمدگی و دو لبه تشکیل شده اند. از این نوع کلیدها برای دربهای درون خانه ها استفاده می شود به دلیل اینکه این نوع کلیدها برآمدگی هایی دارند که با قفل های هم نوع خود سازگاری دارند.

کلیدهای دو لبه

کلیدهای یک لبه

این کلیدها از پیشرفت بیشتری برخوردار هستند و فقط با قفل مخصوص خود سازگاری دارند. کلیدهای یک لبه تا موقعی که کلید تا انتها به داخل قفل نرفته باشد قفل باز نمی شود.

کلیدهای یک لبه

 کلید خودرو

از کلید خودرو به صورت همزمان برای بازکردن درب ماشین و روشن کردن آن استفاده می کنند که دارای تقارن دو طرفه می باشد. بعضی از کلیدهای خودرو چندگانه وجود دارد که علاوه بر باز کردن و روشن کردن ماشین قابلیت های دیگری مثل باز کردن دربهای جلو و داشبورد، درب صندوق عقب و درب باک را نیز دارند.

کلیدهای ایموبلایزر (هوشمند ضد سرقت)

این کلیدهای نسل جدید علاوه بر قابلیت هماهنگی مکانیکی با قفل را دارند، توانایی هماهنگ بودن به صورت الکترونیکی را نیز دارند. این کلیدها مقاومت درونی الکتریکی را دارا می باشند که بسته به نوع کلید مقاومتشان نیز تغییر می کند. در نسل جدید این کلیدها مجهز به فرستنده نیز هستند.

کلیدهای ایموبلایزر هوشمند ضد سرقت

چنانچه میخواهید بدانید که یدک کلیدهای ایموبلایزر چگونه ساخته می شوند تا در صورت نیاز مشکل گم شدن کلید را حل کنید  می توانید در قسمت مجله سایت فنی کارا نحوه ساخت یدک کلید ایموبلایزر را مشاهده کنید.

کلید دولبه و چهار لبه

این نوع کلیدها که به کلیدهای خانگی شبیه هستند دارای امنیت بسیار بیشتری هستند زیرا دارای دو یا چهاردسته برآمدگی یا فرورفتگی میباشند. استحکام کلیدهای دولبه و چهار لبه بسیار بالاست.

شاه‌کلید

شاه کلیدها قابلیت باز کردن چندنوع قفل را دارند و دارای ساختاری متفاوت از کلید اختصاصی  هستند. استفاده شاه کلیدها در اماکن اداری و هتل ها (کلیدهای اختصاصی برای مهمانان و شاه کلیدها برای مدیر هتل) و اماکن عمومی استفاده می شود.

 کلید لوله ای

کلیدهای لوله ای از دیگر کلیدها کوتاه تر هستند و از قطر بیشتری نیز برخوردار هستند. کاربرد این کلیدها در قفل دوچرخه، بوفه و کمد می باشد. این کلید ها در زمان های قدیم بیشتر مورد استفاده قرار میگرفت و در حال حاضر کاربرد زیادی ندارد.

کلید لوله ای

 کارت کلید

از کارت کلید هوشمند برای بازکردن قفل هایی که دارای کارتخوان هستند استفاده می کنند. این کلیدها در اصل پلاستیکی می باشند که از یک نوار بارکد و یا نوار مغناطیسی تشکیل شده اند و دارای امنیت بالایی می باشند.

کارت کلید

سوئیچ ها

سوئیچ ها هم نوعی از کلید می باشند و مخصوص باز کردن درب خودرو و روشن خاموش کردن موتور ماشین به کار می روند. محل نصب قفل سوئیچ در جلوی راننده تعبیه شده که بعد از قرار دادن سوئیچ در آن از طریق جریان برق موتور خاموش یا روشن می شود. به طور معمول برای صندوق عقب ماشین کلید جداگانه ای وجود دارد.

سوئیچ خودرو

دسته بندی شده در: کلیدسازی, مجله

ارسال نظر