ارسال آگهی

انواع نخاله به همراه روش های جمع آوری و بازیافت

امروزه نخاله های ساختمانی و زباله های حاصل از تمام شدن پروژه های ساختمانی تبدیل به زباله هایی شده که منتقل کردن آنها کاری دشوار می باشد و برای جمع آوری این نوع زباله ها، پیدا کردن ماشین حمل نخاله نیز یکی از معضلات به وجود آمده می باشد. این پسماندهای شهری مختص کشور خاصی نبوده و تمامی کشورهای جهان بسته به میزان پیشرفت، با آن دست و پنجه نرم می کنند. در این مطلب سعی شده در ابتدا کمی به توضیحات اینکه خود نخاله چیست به همراه انواع مختلف نخاله و همچنین انواع روش های دفع نخاله شرح داده شود.

نخاله چیست؟

انواع نخاله های ساختمانی

انواع روش های دفع نخاله های ساختمانی

از میان روش های دفع نخاله کدام یک بهتر است ؟

چنانچه شما در مراحل پایانی ساخت و ساز ساختمان خود هستید و با انبوهی از پسماندهای ساختمانی روبه رو شده اید و دسترسی به ماشین حمل نخاله دارید حتما در اولین فرصت به سایت فنی کارا fanikara سر بزنید. با مراجعه به سایت فنی کارا شما در کوتاهترین زمان ممکن به یک ماشین حمل نخاله دسترسی دارید.

نخاله چیست؟

یکی از مهمترین مواد آلاینده محیط ریست، نخاله های ساختمانی هستند. در کل وارد شدن هر گونه ماده خارجی به آب، هوا، خاک و زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی آن محیط را به گونه ایی تغییر بدهد که برای انسان، سایر موجودات زنده، گیاهان مضر باشد را آلودگی می نامند.

همانطور که گفته شد روش های مدیریت نخاله بر سه اساس که شامل: انباشت، دفن، بازیافت می باشد. در روش اول که یکی از روش های قدیمی میباشد مشکلاتی وجود داشت از جمله این مشکلات مانند: مسائل مکانی محل دفن، تاثیرات روانشناختی و…  اما مهمترین مشکلی که به دنبال استفاده از دو روش اول به وجود می آید مشکلات زیست محیطی این روش هاست. در روش بازیافت نه تنها می توان بدون آسیب رساندن به محیط زیست نخاله های ساختمانی را مدیریت کرد بلکه می توان از آنها دوباره استفاده کرد.

در روش بازیافت می توان منابع اولیه مصالح ساختمانی را مدیریت کرد، همچنین می توان زمینه اشتغال زایی را فراهم کرد و می توان از طریق صادرات نیز این پسماندهای ساختمانی را تبدیل به ارز کرد و از آن بهره برد چرا که این کار سالهای زیادی است که در کشورهای مختلف با جدیت و پیگیری انجام می شود و نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته است.

بر اساس تحقیقاتی که در جهان انجام شده نشان دهنده این است که حجم نخاله های ساختمانی در میان سایر زباله هادر حدود 13 تا 29 درصد می باشد. ضایعات ساختمانی عبارتند از موادی که به شکل ناخواسته و تصادفی در عملیات ساخت و ساز تولید می شوند. این ضایعات شامل مصالح ساختمانی از قیبل عایق و میخ، سیم برق، میلگرد و همچنین ضایعاتی که در مراحل آماده سازی و مقدماتی پروژه های ساختمانی مثل: لایه روبی، کنده درختان و قلوه سنگ ها می باشند.

نخاله های ساختمانی

این پسماندها در بیشتر مواقع دارای سرب، آزبست و سایر مواد خطرناک هستند. تحقیقات نشان می دهد که مقدار این ضایعات برابر با 10 تا 15 درصد کل مصالحی است که در عملیات ساختمانی به کار می رود. نه تنها به عنوان پسماند، بلکه در صورت وزش باد ذرات معلق ناشی از نخاله های ساختمانی می تواند منجر به بروز آلودگی هوا و کاهش دید شود.

در حقیقت تولید ضایعات یعنی خارج کردن بیشترین مواد اولیه و در نتیجه خراب شدن بیشتر طبیعت می باشد. مصالح طبیعی مانند: گچ، آهک، شن و سایر مصالح ساختمانی در مدت زمان طولانی و تحت شرایط خاصی در طبیعت به وجود می آیند. بنابراین به گونه ای این مواد جز منابع تجدیدناپذیر حساب می شوند و استفاده بیش از حد از این مصالح باعث کمبود آنها در آینده خواهد شد. لازم به ذکر است که در کشور ایران بخش بسیار زیادی از پسماندها را همین نخاله های ساختمانی تشکیل می دهند. با یک کلیک و ورود به سایت فنی کارا می توانید از خدمات این سایت استفاده کنید و در صورت نیاز به ماشین حمل نخاله اطلاعات جزئی را وارد کرده تا  راننده ماشین حمل نخاله در اسرع وقت با شما تماس بگیرد.

انواع نخاله های ساختمانی

فرآیند تشکیل نخاله های ساختمانی به دو شکل فرآیند ساخت و تخریب است. که دارای انواع مختلفی هستند. مهمترین انواع نخاله های ساختمانی به شرح زیر می باشد.

  1. بتن 
  2. شیشه
  3. فلزات آهنی
  4. فلزات غیر آهنی
  5. آجر و کاشی ها
  6. مواد قیری
  7. ضایعات گچ
  8. متفرقه

روش های دفع نخاله های ساختمانی

سه روش کلی برای دفع نخاله های ساختمانی وجود دارد:

  1. انباشت
  2. دفن
  3. بازیافت

انواع مختلف نخاله های ساختمانی

 1- انباشت

با توجه به زیاد شدن ساخت و ساز در صنعت ساختمان سازی حجم زیادی از نخاله های ساختمانی تولید می شوند که یا به صورت غیر عمدی یا عمدی تلنبار می شوند که این کار هم باعث اشغال شدن زمین و هم باعث آلودگی محیط زیست و هوا می شود. در طی این عملیات از راههای مختلفی از قبیل تخمیر، ابشستگی در اثر باران، آب های سطحی، آب های زیر زمینی و یا فاضلاب های تصفیه نشده موجب آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی می شود. به صورت همزمان با این عملیات مواد خطرناک و مضری وارد خاک می شوند که پس از چندین واکنش فیزیکی و شیمیایی جذب خاک شده و باعث آلودگی در لایه های زیرین خاک و در نتیجه موجب کیفیت خاک مناطق می شود.

2- دفن

یکی از روش های که هزینه کمتری نیز به دنیال دارد و در حال حاضر نیز استفاده می شود دفن کردن نخاله های ساختمانی به صورت زیر زمینی می باشد که این روش باعث آسیب های جدی می شود. مشکل اولیه این روش این است که مساحت زیادی از زمین را اشغال میکند و مشکل بعدی ایجاد مشکلات جدی زیست محیطی می باشد.

دفن کردن ضایعات عوارض زیادی به دنبال دارد. این پسماندها نجدیدناپذیرند و این نخاله ها دارای فلزات سنگین خطرناک و مضر نیز هستند که این مواد توسط خاک جذب می شوند و باعث آلودگی آب های زیرزمینی می شود و مستقیما بر روی افرادی که در محل دفن زندگی میکنند نیز تاثیر میگذارد و سرانجام باعث تخریب بافت خاک و در نتیجه باعث نشست سطح خاک می شود.

3- بازیافت

بازیافت به آماده سازی مواد برای تولید (بهره برداری) دوباره می گویند. اگر این روش با دو روش قبلی مقایسه شود می توان گفت این روش بسیار روش علمی تری می باشد. همچنین موثرترین و مفیدترین روش برای حفاظت محیط زیست می باشد. امروزه در میان طرفداران محیط زیست بسیار مورد استقبال قرار گرفته است . بازیافت از به هدر رفتن منابع سودمند و سرمایه های ملی محافظت می کند. همچنین مصرف مواد خام و مصرف انرژی را کاهش می دهد. با این کار تولید گازهای گلخانه ای هم کمتر می شود. بازیافت مهمترین مفهوم در مدیریت پسماند است.

از میان روش های دفع نخاله کدام یک بهتر است ؟

به وجود آمدن عواملی نظیر: آلودگی های زیست محیطی، آلودگی بصری فضای شهر، مرگ و میر افراد در اثر برخورد خودروها با نخاله های موجود در پیاده روها به خصوص در شب از وجود نخاله های ساختمانی می باشد.

حمل و نقل نخاله های ساختمانی نیازمند رعایت نکاتی می باشد که در صورت جمع آوری بتوانید به بهترین شکل ممکن پسماندها را جمع آوری کرده و منتقل کنید برای آشنایی با این نکات به سایت فنی کارا مراجعه کنید.

اگرچه این پسماندها تقریبا خطرات کمتری نسبت به مواد زائد جامد شهری دارند ولی دفع زیاد و نبود مدیریت برای این زباله ها می تواند خطر این پسماندها را تشدید کند. گچ و آهک موجود در این پسماندها، به مقدار زیادی به صورت شیرآبه وارد آبهای سطحی و زیر زمینی شده و ضمن بالا بردن قلیائیت آب، طعم تلخی نیز به آب می دهد. قلیائیت بالا می تواند سبب واکنش هایی بین قلیائیت و بعضی کاتیون ها در آب شود. در برخی از موارد، رسوب حاصل می تواند باعث اختلال در خاک شود. همچنین گچ می تواند باعث تغییر در ترکیبات شیمیایی خاک شود.

تعدادی از فلزات موجود در نخاله های ساختمانی، تحت تاثیر شرایط خاک به صورت ترکیبات محلول در آب های سطحی و زیر زمینی شده، علاوه بر آنکه آب را آغشته به مواد سمی میکند باعث بد طعم شدن آب نیز می شود.

فلزات مس و روی اثر تشدید کنندگی داشته و در مواقعی که هر دو موجود باشند اثر سمی بر گونه های بیولوژیکی خاک خواهند داشت. بودن لوله های سربی خطر زیادی برای ارگانیسم های موجود در آب و خاک دارد. ضمن اینکه آلومینیوم تحت شرایط اسیدی خاک وارد جریان های آبی شده که همین می تواند برای موجودات دریایی بسیار مهلک باشد.

قیر سبب بسته شدن منافذ خاک شده و شرایط نامطلوب رشد گیاهان را فراهم می سازد. مواد رنگی هم باعث تاثیرات نامطلوبی بر حیات جانوری و گیاهی خاک داشته باشند. برخی از مواد فسادپذیر بر اثر تخمیر و تجزیه تولید گاز نموده که شرایط نامناسبی را برای خاک ایجاد میکند.

از نظر زیبایی نیز، انباشته شدن نخاله های ساختمانی منظره ای ناهمگن با محیط ایجاد می کند که دفع غیر اصولی نخاله های ساختمانی همواره مشکلاتی ایجاد میکند. علاوه بر این موارد برداشت از منابع طبیعی مثل سنگ که اغلب در مسیر رودخانه ها وجود دارد در صورت بارندگی های شدید باعث بروز سیلاب های خطرناک می شود.

طبق مطالب گفته شده به خوبی می توان معایب این دو روش (انباشت، دفن) را متوجه شد. هم اکنون راه حلی که در دسترس می باشد بازیافت نخاله های ساختمانی است.

در سالهای گذشته موضوع بازیافت به یک موضوع تحقیقاتی مهم تبدیل شده است. هدف کلی کشورهای پیشرفته این است که استفاده کمتر از منابع در برابر استفاده بیشتر از مصالح بازیافتی است. منظور هدف این می باشد که قبل از شروع به ساخت و ساز با استفاده از یک مدیریت درست و کنترل های مفید و موثر میزان ضایعات را کاهش می دهند. عامل موثر این می باشد که نخاله ها به منابع قابل بازیافت تبدیل شوند.

بازیافت نخاله های ساختمانی

مزیت های بازیافت ضایعات ساختمانی

  • حفظ منابع و انرژی
  • کمتر شدن آلودگی محیط زیست
  • کمتر شدن حجم مواد قابل دفن
  • صرفه جویی اقتصادی

دسته بندی شده در: حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر