ارسال آگهی

از بین بردن لکه لباس بر اساس نوع لکه

از بین بردن لکه لباس یا پارچه با مواد شوینده تا چه حدی امکان پذیر است؟ برای پاک کردن لکه های خاص از چه چیزی استفاده کنیم تا زودتر و بهتر نتیجه بگیریم؟از بین بردن لکه لباس

  • برای از بین بردن لکه لباس اولین اقدام، سریع برطرف کردن آن است، لکه هرچه بیشتر روی لباس بماند دیرتر پاک می شود. برای شستن لکه از قسمت پشت لکه باید شروع به شستن نمایید تا لکه پخش نشود.
  • اگر از یک پارچه ی دیگر جهت تمیز کردن لکه روی لباس استفاده می کنید، پارچه را هرگز روی لکه نمالید فقط پارچه را روی لکه لباس بفشارید و به صورت ضربه ای عمل کنید.
  • برای از بین بردن لکه لباس ابتدا از اطراف لکه شروع به تمیز کردن کنید و به سمت وسط لکه حرکت کنید.
  • برای از بین بردن لکه های چرب، آب داغ و برای از بین بردن لکه های غیر چرب آب سرد مناسب تر است، آب داغ لکه غیر چرب را ماندگارتر می کند.

از بین بردن لکه های خاص از روی پارچه

لکه گل و لای

برای از بین بردن لکه لباس که با گل و لای آلوده شده است، یک عدد سیب زمینی را به دو قسمت تقسیم کنید و بروی لکه بمالید و بعد از خیساندن در آب سرد با پودر رخشویی بشویید. اگر باز هم لکه باقی مانده بود یک پارچه را با مقداری الکل آغشته کنید و روی لکه بمالید.

لکه شکلات

برای پاک کردن لکه شکلات از روی پارچه و لباس، یک پارچه ترجیحا سفید را بردارید و به صورت چند لایه درآورید و در قسمت زیر پارچه جاییکه لکه هست قرار دهید، سپس به مقدار برابر الکل و سرکه را مخلوط کرده و به کمک پنبه روی لکه بکشید و با یک پنبه دیگر محل را خشک نمایید. اگر باز هم لکه پاک نشد می توانید از مقداری آب اکسیژنه استفاده کنید و در نهایت پارچه را با آب گرم و صابون بشویید.

لکه خون

محل لکه را زیر آب سرد بگیرید، معمولا لکه خون با آب سرد شسته می شوند و از بین می روند. در صورتیکه لکه همچنان باقی ماند، مقداری نشاسته و مقداری آب را مخلوط کرده تا به حالت خمیری شکل درآید آن را روی لکه قرار دهید تا زمانیکه نشاسته خشک شود، سپس نشاسته را جدا کنید و لباس را بشویید، خواهید دید که لکه از بین رفته است. با رعایت این تکنیک، میتوانید نسبت به از بین بردن لکه خون از لباس، اقدام کنید.

از بین بردن لکه لباس که با رنگ آلوده شده

لکه رنگ پلاستیکی

برای از بین بردن لکه رنگ پلاستیکی از روی لباس، ابتدا رنگ را از روی پارچه بتراشید سپس به مدت 10 دقیقه پارچه را در نفت بخیسانید و سپس با صابون و آب گرم آبکشی نمایید.

لکه تازه رنگ روغنی

توجه داشته باشید که اگر لکه روغنی به مدت طولانی روی پارچه مانده باشد، پاک کردن آن تقریبا ناممکن است. برای از بین بردن لکه روغن از روی لباس، در صورتیکه رنگ هنوز خشک نشده باشد، ابتدا رنگ را از پارچه بتراشید. سپس پنبه آغشته به تربانتین را روی لکه بمالید و با پنبه دیگری پاک کنید این کار را چند بار تکرار کنید و در نهایت پارچه را با پودر لباسشویی و آب گرم بشویید.

لکه آبرنگ

برای از بین بردن لکه لباس که آبرنگ روی آن ریخته است، باید پارچه را با آب سرد شسته و سپس با آب نیمه گرم و پودر رخشویی آبکشی نمایید. اگر باز هم لکه برطرف نشد، پنبه ای را به گلیسیرین آغشته و روی لکه بمالید، سپس با پودر رخشویی و آب گرم بشویید.

لکه بستنی

برای از بین بردن لکه بستنی، پارچه را با محلول مایع لباسشویی و آب خیس نمایید سپس یک پنبه آغشته به بنزین را روی لکه بکشید و در نهایت آبکشی نمایید.

لکه زنگ زدگی

برای از بین بردن لکه ناشی از زنگ زدگی پارچه را در آبلیموی تازه و نمک به مدت 10 دقیقه خیس کنید سپس با آب بشویید.

لکه شمع

بعد از برداشتن باقی مانده شمع از روی پارچه، دو تکه دستمال توالت را در دو طرف لکه بگذارید و سپس یک اتوی گرم را روی یکی از دستمال ها فشار دهید، بدین ترتیب چربی حاصل از شمع آب می شود و توسط دستمال جذب می شود.از بین بردن لکه لباس که روی آن قهوه ریخته است

لکه قهوه یا چای

برای از بین بردن لکه قهوه از روی لباس ها باید فورا یک پارچه را روی لکه بکشید و اگر لکه پاک نشد، پارچه را با آب و پودر لباسشویی بشویید.

لکه شربت آهن

قطره ی آهن برای اکثر بچه های کوچک تجویز می شود، اما به خاطر نوع فعالیت ها و حرکات بچه ها، معمولا این خوردن شربت آهن، با ریختن بر روی لباس و ایجاد لکه روی لباس های بچه ها همراه است. برای از بین بردن لکه شربت آهن، می توان از آبلیمو استفاده کرد.

از بین بردن لکه لباس که با اتو زرد شده است

اگر جنس لباس کتان باشد، یک عدد پیاز را به دو قسمت تقسیم کرده و روی لکه بمالید معمولا لکه از بین می رود سپس لباس را در آب سرد به مدت 10 دقیقه خیس کنید و بعد آن را با آب یا آب اکسیژنه آبکشی نمایید.

لکه آب میوه

از بین بردن لکه آب میوه بستگی به جنس پارچه دارد. اگر پارچه سفید باشد، با کمک آب و صابون پارچه را بشویید. اگر جنس پارچه ابریشمی رنگی و یا ابریشمی سفید باشد، آب و الکل سفید با خلوص 90% را به یک تناسب مخلوط کرده و لکه را پاک کنید.
همچنین می توانید به کمک مقداری نمک لکه های آب میوه را پاک کنید. بدین صورت که مقداری نمک را روی لکه بریزید و به مدت 10 دقیقه خیساندن در آب سرد به کمک پودر رخشویی و آب گرم آبکشی نمایید.

remove-stains1.jpg

دسته بندی شده در: خانه داری, ترفند, مجله, دانستنی ها

ارسال نظر