ارسال آگهی

اجزا و سنسورهای ماشین لباسشویی کدام اند؟ وظایف هرکدام چیست؟

امروزه برای شستشوی هر نوع لباس و پارچه از دستگاهی به نام ماشین لباسشویی استفاده می کنند که این وسیله برقی به کمک مخزن نگهدارنده لباس و چرخشی که در حین کار دارد همزمان با فشار آب و به کمک شوینده عمل شستشو را انجام می دهد.

از ویژگی های که ماشین لباسشویی دارد می توان به موارد زیادی اشاره کرد مهمترین این ویژگی ها این است که لباسشویی از برنامه های شستشوی متفاوتی پیروی می کند. که می توان برای لباس و پارچه های مختلف از برنامه شستشو  و همچنین زمانبندی مخصوص به خودش استفاده کرد.

در فهرست زیر ابتدا به اجزای تشکیل دهنده لباسشویی اشاره می شود که وظیفه هر یک از این اجزا چیست؟ در ادامه به بررسی سنسورهای تعبیه شده بر روی این دستگاه پرداخته می شود.

مهمترین اجزای ماشین لباسشویی

ممکن است قطعات ماشین لباسشویی در هر مدل از این دستگاه متفاوت باشد اما قطعاتی وجود دارند که تقریبا در تمامی مدل ها یکسان هستند چرا که این قطعات وظایف اصلی را بر عهده دارند.

بدنه ماشین لباسشویی

برای بدنه خارجی ماشین لباسشویی از ورقه فلزی استفاده می کنند. برای ساخت این ورق، بعد از شستشوی ورق و ضد زنگ زدن به آن، در حرارت 180 درجه سانتیگراد در داخل کوره قرار می دهند. برای رنگ آمیزی یکنواخت این بدنه از دستگاه الکترواستاتیک استفاده می کنند .

این بدنه یا شاسی نگهدارنده، محافظ اصلی قسمتهای الکتریکی و میکانیکی ماشین به شمار می رود. در مدل های جدید ماشین لباسشویی بدنه فلزی را بلند انتخاب می کنند یا مخزن را بالا قرار می دهند که لازم نباشد فرد زیاد خم و راست شود تا دچار کمردرد نشود.

دیگ و چلیک لباسشویی

چلیک مخزن ثابتی است که مخزن شستشو در داخل آن قرار دارد. دیگ (همان مخزن شستشو) لباسشویی از جنس استیل می باشد که در برابر زنگ زدگی نیز مقاوم می باشد. وظیفه اصلی این دیگ نگهداری آب می باشد که قطعاتی مانند: ترموستات، هیتر، هیتراستات ها، مجرای ورودی آب و مواد شوینده، مجرای خروجی آب و پمپ تخلیه در بدنه آن جاسازی شده است.

آبکش ماشین لباسشویی

آبکش به کار رفته در لباسشویی استوانه ای شکل بوده و تمام سطح آن از سوراخ هایی دقیقا مانند آبکش درست شده است که آب از طریق این سوراخ ها وارد می شود و با حرکت دورانی باعث جابه جا شدن لباس ها می شود که چرخش لباس ها به همراه آب و مواد شوینده باعث تمیز شدن آنها می شود.در داخل آبکش برآمدگی هایی وجود دارد که از سر خوردن لباس ها جلوگیری می کند.

شیر برقی

شیر برقی در حالت عادی قطع می باشد. این شیر یک قطعه الکترومکانیکی است که با عبور جریان برق از آن باعث می شود مسیر آب باز شود و باعث می شود آبی که برای شستشوی لباس ها مورد نیاز است وارد ماشین لباسشویی شود. در اصل وظیفه اصلی این قطعه کنترل آب ورودی لباسشویی می باشد.

زمان سنج

زمان سنج، مغز فرمان دهنده ماشین لباسشویی می باشد. زمان سنج ماشین لباسشویی پس از دریافت فرمان، کارهایی از قبیل آب گیری، گرم کردن آب، شستشو یا دور کند یا تند، آبکشی و خشک کردن لباس ها را به صورت خودکار و طبق همان برنامه تعیین شده شستشو انجام می دهد.

پمپ آب

برای خارج شدن آب کثیف و جایگزین آن با آب تمیز از پمپ استفاده می کنند که دقیقا وظیفه اش خارج کردن آب کثیف و هدایت کردن آن به فاضلاب می باشد.

کاسه نمد

برای جلوگیری از ورود آب و نرسیدن رطوبت به بلبرینگ های دیگ و پمپ آب، کاسه نمد را روی ماشین لباسشویی تعبیه می کنند.

بعد از آشنایی با قطعات اصلی ماشین چنانچه متوجه شدید که ماشین لباسشویی کار نمی کند یا در هنگام کار کردن مشکلاتی رخ داده است می توانید با خواندن مطلب 6 مشکل رایج ماشین لباسشویی و راههای برطرف کردن آن عیب های آن را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

در سایت فنی کارا شما می توانید با انواع خدمات متنوع آشنا می شوید بعد از ورود به سایت فنی کارا متوجه خواهید شد که خدمات فنی کارا در بیشتر شهرهای ایران ارائه می شود مانند: تعمیر یخچال در تهران، کرج، مشهد، تبریز، ساری و …

اجزای لباسشویی

انواع سنسورهای ماشین لباسشویی

هر  عملیاتی که توسط ماشین لباسشویی انجام می شود توسط سنسورهای مختلف انجام می شود. وظیفه سنسورها این است که متغیرهای مختلف در ماشین لباسشویی را شناسایی کنند به عنوان مثال سنسور فشار، فشار وارده به دستگاه را مشخص می کند.

در زیر به انواع سنسورهای ماشین لباسشویی اشاره می شود:

1. سنسور دما
 2. میزان کثیفی
3. نشتی
4. تشخیص سطح آب

لباسشویی جز دسته از وسایل برقی می باشد که در صورت استفاده نادرست از این دستگاه دچار خرابی های جبران ناپذیری شود برای جلوگیری از این خرابی ها چنانچه در عملکرد عادی لباسشویی تغییراتی مشاهده کردید می توانید با کلیک بر روی  تعمیرات لباسشویی در منزل مشهد  را انتخاب کرده و وارد سایت فنی کارا شوید تا بتوانید مشخصات تعمیرکار سیار ماشین لباسشویی را دریافت کنید.

1- سنسور دما

سنسور دما در تمامی مدل های ماشین لباسشویی به کار رفته است و وظیفه اصلی این سنسور این می باشد تا بتواند میزان دمای آب را کنترل کند و اجازه نمی دهد میزان دمامی آبی که کاربر تعیین کرده بالاتر یا پایین تر باشد.

2- سنسور کثیفی

این سنسور تعبیه شده بر روی ماشین لباسشویی با اشعه مادون قرمز کار می کند و هنگامی که آب داخل ماشین لباسشویی کثیف یا کدر باشد آرام تر می چرخد. این گزینه در ماشین لباسشویی های جدید وجود دارد و با کمک این سنسور عملیات شستشو تا جایی ادامه می یابد که کثیفی لباس ها کاملا برطرف شود.

سنسور کثیفی لباسشویی

3- سنسور نشتی

وظیفه این سنسور یا حسگر این است که می تواند سطح آب را تشخیص دهد تا از یه حد خاصی بالاتر نرود و باعث نشتی نشود. اگر نشتی در بخشی از دستگاه مانند شلنگ وجود داشته باشد توسط این سنسور نمایش داده می شود که این قابلیت در ماشین لباسشویی های جدید است.

4- سنسور تشخیص سطح آب

سنسور تشخیص سطح آب در تمامی ماشین های لباسشویی وجود دارد که باعث می شود از سر رفتن آب جلوگیری شود. در کنترل پنل دستگاه قسمتی وجود دارد که به صورت دستی می توان میزان سطح آب را مشخص کرد. این سنسور مستقیما با سنسور فشار در ارتباط است و زمانی متوقف می شود که احساس کند فشار آب از میزان خاصی بیشتر است.

دسته بندی شده در: تعمیر ماشین لباسشویی, مجله

ارسال نظر