ارسال آگهی

آموزش تعمیر دمپر یخچال

Damper دمپر یخچال از یک موتور کوچک و چند عدد پره تشکیل شده است. جای این قطعه به طور معمول در عقب یخچال و در قسمت بالایی در داخل یخچال می باشد.  نقش دمپر در یخچال این می باشد که سرمای موجود در فریزر را به داخل یخچال انتقال می دهد به این صورت که از خراب شدن مواد غذایی جلوگیری می کند.

عملکرد آن بدین شکل می باشد که هر زمان دمای یخچال بالا می رود، فرمانی به وسیله برد الکتریکی به دمپر می دهد تا دریچه انتقال دهنده هوای سرد را باز کند. پس از باز شدن این دریچه سرمایی که در فریزر وجود دارد، توسط یک فن که در فریزر نصب شده است از طریق مجرای هوا و دریچه دمپر به داخل یخچال انتقال داده می شود.

در فهرست زیر ابتدا بررسی می شود که به چه صورت هایی می توان تشخیص داد دمپر خراب است و همچنین نتیجه خرابی دمپر چه مشکلاتی برای یخچال به وجود می آورد و در آخر به شرح کامل تعمیر دمپر یخچال پرداخته می شود.

Damper دمپر یخچال چیست؟

Damper دمپر یخچال از یک موتور کوچک و چند عدد پره تشکیل شده است. عملکرد آن بدین شکل می باشد که هر زمان دمای یخچال بالا می رود، فرمانی به وسیله برد الکتریکی به دمپر می دهد تا دریچه انتقال دهنده هوای سرد را باز کند. پس از باز شدن این دریچه سرمایی که در فریزر وجود دارد، توسط یک فن که در فریزر نصب شده است از طریق مجرای هوا و دریچه دمپر به داخل یخچال انتقال داده می شود.

خرابی دمپر در مقایسه با سایر قطعات دستگاه، آن چنان مشکل حادی به نظر نمی رسد شما می توانبد با ورود به سایت فنی کارا که یک سایت خدماتی می باشد و از تنوع بالایی برخوردار است، مراجعه کرده و با کمک یک تعمیرکار سیار یخچال فریزر در تهران می توانید این مشکل را برطرف نمائید.

نحوه تشخیص خرابی دمپر یخچال

با بررسی قطعاتی از قبیل: کمپرسور یخچال، قطعات دیفراست، فن فریزر و یخچال، گاز یخچال؛  و در صورت سالم بودن این قطعات می توان نتیجه گرفت که دمپر خراب می باشد.

با انجام یک روش ساده می توان به خرابی دمپر پی برد. ابتدا درب یخچال را باز کرده و سوئیچ یا دکمه لامپ را خاموش کرده سپس منتظر مانده تا یخچال شروع به کار کردن کند، چنانچه سرمایی از کناره های یخچال یا منافذ مخصوص وارد یخچال نشود اما فریزر خوب کار کند، احتمال خرابی دمپر یخچال وجود دارد.

اگر در هنگام بررسی کردن قطعات متوجه شدید که عیب یخچال از کمپرسور می باشد می توان با خواند مطلب مفید نحوه تعویض روغن کمپرسور یخچال و تشخیص زمان مناسب تعویض روغن که سایت فنی کارا در اختیار مشتریان قرار داده است نسبت به تعویض روغن کمپرسور اقدام کرد.

تمامی مواردی که گفته می شود تا شما بتوانید در منزل نسبت به تعمیرات یخچال اقدام کنید در صورتی می باشد که شما از دانش و مهارت کافی برخوردار باشید ضمن اینکه باید ابزارها و تجهیزات لازم هم در اختیار باشد.

در غیر این صورت اگر در شهری غیر از تهران سکونت دارید حتما باید از گزینه تعمیرات یخچال درمنزل مشهد، کرج یا اصفهان موجود در سایت فنی کارا کمک بخواهید تا بتوانید شماره تلفن و مشخصات یخچال ساز را دریافت کنید.

دمپر یخچال فریزر

عواقب خرابی دمپر یخچال چیست؟

اگر دمپر یخچال خراب شود ممکن است یخچال بیش از حد گرم شود و یا سرمای بیش از اندازه ایی در داخل یخچال وجود داشته باشد.چنانچه مشخص باشد که هوای درون یخچال گرم است دلیلش این است که دیگر هوای خنک وارد مجرای اواپراتور نمی شود.
اما اگر سرمای زیادی در یخچال حس شد می توان علتش این باشد که دریچه دمپر همیشه باز بوده است و در این حالت هر چقدر هم یخچال کار کند بدون در نظر گرفتن دستور از برد الکترونیکی یا ترموستات، هوای سرد به صورت مستقیم به فریزر وارد می شود و دمای یخچال خیلی سرد می شود. همین باعث یخ زدگی بیش از حد مواد غذایی می شود.

نکاتی مهم قبل از تعمیر دمپر یخچال

در صورتیکه مشخص شد دمپر یخچال خراب است ابتدا باید اقدام به خرید یک دمپر جدید کرد اما قبل از خرید حتما دقت شود که مدل یخچال و مشخصات آن یادداشت شود تا دمپر جدید مطابق با مدل یخچال باشد همچنین باید از اطلاعاتی که در پشت یخچال یا داخل قرار دارد نیز یادداشتی تهیه شود.

همرا با خرید دمپر نو دفترچه راهنمایی نیز همراه آن وجود دارد که در صورت داشتن مهارت لازم برای نصب مجدد دمپر از دفترچه راهنما کمک گرفته و آن را نصب کرد.

تعمیر دمپر یخچال

نحوه تعمیر دمپر یخچال فریزر

با کمک مطالب این صفحه در 6 قدم که به آسانی توضیح داده شده می توان جهت نصب مجدد دمپر اقدام کرد.

قدم اول: خالی کردن محیط اطراف دمپر

در ابتدای امر حتما محیط اطراف دمپر خالی شود تا دسترسی راحتتری به دمپر وجود داشته باشد.

قدم دوم: برداشتن درپوش دمپر یخچال

در قدم دوم درپوش یا پنلی مشاهده می شود که با برداشتن آن میتوان دمپر و لامپ را مشاهده کرد. برخی از این پنل ها با دستگیره و برخی دیگر به وسیله پیچ محکم شده اند که باید برای باز کردن آنها از یک پیچ گوشتی استفاده کرد.

قدم سوم: بررسی کردن داخل درپوش

با دقت داخل محفظه دمپر یخچال  بررسی شود تا جسمی مانند تسمه یا فوم ها بین پره های موتور گیر نکرده باشد که وجود این اشیا می تواند میزان هوای در حال گردش درون یخچال را با مشکل مواجه کند

قدم چهارم: درآوردن دمپر قدیمی

در این مرحله موتور قدیمی دمپر را در آورده و در یک پاکت قرار دهید.

قدم پنجم: تعویض دمپر

بعد از باز کردن دمپر یخچال، دمپر نو را روی دنده قبلی قرار دهید. اطمینان حاصل شود که موتور دمپر و پره ها سرجایش قرار گرفته باشد. به وسیله انگشتان آن را چرخانده تا دمپر در سرجایش قرار گرفته باشد. اگر دمپر درست نصب نشده باشد، مشکلات دیگری برای قسمت خنک کننده رخ می دهد.

قدم ششم: بررسی کردن مراحل اتمام کار

در این مرحله باید دوباره درپوش را در جای خود قرار داد و تنظیمات دمایی را در حالت نرمال و دمای یخچال در حالت نرمال قرار داده شود.

برای اطمینان از اینکه دمای یخچال خنک باشد و آن سرمای لازم را داشته باشد می توان مواد غذایی درون یخچال را پس از گذشت چند ساعت تست کرد.

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر