ارسال آگهی

آموزش دستشویی رفتن به کودکان – سن آموزش توالت رفتن کودکان

یکی از مهم ترین آموزش های لازم برای کودکان، نحوه استفاده از دستشویی است. این مرحله معمولا برای والدین بسیار دشوار، و برای کودکان خسته کننده است. در ادامه همراه ما باشید تا روش صحیح آموزش دستشویی رفتن به کودکان را توضیح دهیم:

آموزش دستشویی رفتن به کودکان

در مورد مسئله آموزش دستشویی رفتن به کودکان، دیدگاه و نظرات بسیار متفاوتی وجود دارد، برخی اعتقاد دارند روند آموزش باید با همراهی تمام وقت والدین و در طی چند روز انجام گیرد. عده ای دیگر بر این باورند که باید صبر کرد تا تمامی نشانه های آمادگی برای دستشویی رفتن در کودک ظاهر شود و خود تصمیم به دستشویی رفتن بگیرد. در ادامه همراه ما باشید تا روش صحیح آموزش توالت رفتن به کودک را بررسی کنیم.

سن آموزش توالت رفتن به کودکان

اولین مسئله ای که لازم است قبل از شروع آموزش دستشویی رفتن به کودکان بدانید، سن مناسب برای این آموزش هاست. به طور کلی اغلب کودکان بین سن 2 تا 3 سالگی آمادگی و شرایط لازم برای آموزش دستشویی رفتن را پیدا می کنند. می توان گفت تقریبا 98 درصد کودکان قادر خواهند بود تا در سن 3 سالگی از دستشویی استفاده کنند.

میانگین سن مناسب برای آموزش دختران 29 ماهگی و برای پسران 31 ماهگی می باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به مهارت و توانایی هر کودک، این زمان می تواند متغیر باشد. برخی از کودکان قادر هستند زودتر از هم سن و سالان خود روده و مثانه شان را کنترل کنند.

علائم آمادگی کودک برای آموزش دستشویی رفتن

یکی از شیوه هایی که می توانید متوجه شوید آیا کودک شما برای شروع آموزش دستشویی رفتن آمادگی دارد یا نه، توجه به علائم آمادگی در اوست. معمولا نشانه های زیر را کودکان بین سنین 18 تا 24 ماهگی از خود نشان می دهند. اگر بیشتر از 4 مورد را در کودک خود مشاهده کردید، او آمادگی لازم برای آموزش توالت رفتن را دارد:

علائم آمادگی کودک برای آموزش دستشویی رفتن

  1. کودک شما توانایی لازم برای کنترل ادرار یا مدفوع خود را به مدت دو ساعت داشته باشد.
  2. کودک بتواند رفتار و حرکات اطرافیان خود را تقلید کند.
  3. کودک قادر باشد به تنهایی شلوار خود را پوشیده و یا در بیاورد.
  4. کودک متوجه آموزش های ساده ای که به او می دهید بشود و آن ها را اجرا کند.
  5. کودک با استفاده از حرکات و یا کلمه ها زمان نیاز به دستشویی رفتنش را بیان کند.
  6. کودک توانایی نشستن و منتظر ماندن به مدت پنج دقیقه بر روی دستشویی را داشته باشد.

خرید توالت مخصوص برای آموزش

امروزه با گسترش استفاده از توالت های فرنگی، بسیار از خانواده ها اقدام به نصب این مدل توالت کرده و یا با تبدیل توالت ایرانی به فرنگی از این نوع سرویس بهداشتی استفاده می کنند. اما توجه داشتید این توالت های فرنگی برای استفاده کودک مناسب نیستند. در صورتی که به دلیل فضای کوچک سرویس بهداشتی و یا مسائل دیگر، قادر به تهیه توالت مخصوص کودک نیستید، زیر پای کودک صندلی قرار دهید تا با اطمینان بیشتری بر روی توالت فرنگی بنشیند.

به کودک خود این اجازه را بدهید تا آزادانه و با سلیقه خود توالت مخصوصش را انتخاب کند. توالت باید به گونه ای باشد که کودک بتواند به راحتی روی آن نشسته و پاهایش را روی زمین قرار دهد. ابتدا به کودک اجازه دهید با لباس بر روی توالت نشسته و کمی بازی کند، این کار به او کمک می کند تا ارتباط راحت تری با دستشویی رفتن برقرار کند. شما می توانید در مورد تجربیات کودکی خود و سایر مسائل مرتبط با کودک صحبت کنید، تا ترس او در این مورد از بین برود.

آموزش با استفاده از تشویق و پاداش

یکی از مهم ترین مراحلی که هنگام آموزش دستشویی رفتن به کودکان اصلا نباید فراموش کنید، تشویق کودک و پاداش دادن به اوست. رفتار هایی مثل بغل کردن، بوسیدن و دست زدن برای کودک را بعد از هر بار دستشویی رفتن او انجام دهید. شما می توانید با استفاده از خلاقیت خود و توجه به علایق فرزندتان، روش هایی متفاوتی برای تشویق کودک به استفاده از دستشویی به کار ببرید. استفاده از جایزه برای شما هزینه ای نخواهد داشت اما به تشویق کودکتان بسیار کمک خواهد کرد.

آموزش با استفاده از تشویق و پاداش

خوراکی های سالم و خوشمزه، رسم نمودار و چسباندن برچسب های کارتونی و بازی کردن با کودک از پاداش های محبوب همه کودکان است. یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای تشویق کودک به دستشویی رفتن انجام دهید، کتاب خواندن است. کتاب هایی که در رابطه با همین مسئله نوشته شده اند می توانند به کودک یاد بدهند دست شویی رفتن یک فعالیت خوب محسوب می شود و از این طریق او را برای انجام این کار تشویق کنند.

برنامه ریزی برای رفتن به دستشویی

برای آموزش موثر دستشویی رفتن به کودک، لازم است تا برنامه ریزی مشخصی داشته باشید. به طور معمول خوب است تا کودک را سه بار در روز و بعد از هر وعده غذایی به دستشویی ببرید. اگر مشاهده کرید کودک تمایلی به رفتن به دستشویی ندارد، او را مجبور به انجام این کار نکنید. توجه داشته باشید که صبر و حفظ آرامش دو کلید طلایی برای آموزش دادن است.

حدودا سه تا شش ماه طول خواهد کشید تا کودک شما به این برنامه ریزی عادت کند. حتما به این نکته توجه داشته باشید که پیش از هربار استفاده کودک از سرویس بهداشتی، به نظافت و شست و شوی توالت فرنگی بپردازید تا محیط برای استفاده کودک کاملا پاکیزه باشد.

توجه به شخصیت کودک هنگام آموزش دستشویی رفتن

پیش از آنکه هر گونه آموزشی را در زمینه دستشویی رفتن کودک شروع کنید، لازم است به بررسی شخصیت او بپردازید. توجه به ویژگی های شخصیتی مثل اینکه کودک خجالتی است یا خیر؟ پر انرژی و مشتاق یادگیری است یا زود خسته می شود و علاقه ای به همکاری ندارد؟ به شما کمک خواهد کرد تا رفتار های کودک در حین آموزش را بررسی کرده و برای بهبود روش آموزشی خود برنامه ریزی کنید.

دسته بندی شده در: نصب و تعمیر توالت فرنگی, مجله

ارسال نظر