ارسال آگهی

کول گذاری چاه چیست؟

در مطلب ریزش چاه فهمیدیم کول گذاری چاه یکی از روش های جلوگیری از ریزش چاه هست. در این مطلب مطلب توضیح میدیم که کول گذاری چطور انجام میشه و با انواع کول آشنا میشیم.

کول گذاری چاه چیست؟کول گذاری چاه

در روش کول گذاری و طوقه چینی چاه فاضلاب، کول هایی از سیمان درست میکنن و کول ها رو طوری میذارن که دور چاه رو کاملا بپوشونه. کول های گذاشته شده با افزایش استحکام بدنه چاه، از ریزش چاه جلوگیری میکنن، با این کار علاوه بر افزایش عمر چاه، چاه فرسوده مثل روز اول کارایی داره.

البته از کول ها در ساختن قنات نیز استفاده میکنن، به این صورت که تونل های قنات رو با کول محکم میکنن.

کول گذاری چاه به چه منظور انجام میشود؟

خونه هایی که عمر چاه اونا بیشتر از 30 سال هست، هر لحظه ممکنه ریزش کنن. دو حالت برای چاه های قدیمی وجود داره، یا چاه کمی از میله خودش رو از دست داده و میشه چاه رو کول گذاری کرد و یا خیلی ریزش کرده و کاملا خراب شده، در اینصورت باید چاه رو پر کرد و بجای اون چاه دیگه ای حفر کرد. چاه هایی رو که میشه ترمیم کرد افراد فنی کار با تخلیه چاه و کول گذاری، چاه رو بازسازی میکنن.

در حالت کلی استفاده از کول داخل چاه مناسبه و منفعت های زیادی داره، چون علاوه بر جلوگیری از ریزش خاک، از ورود خاک به داخل آب جلوگیری میکنه.

انواع کول در کول گذاری چاه

کول ها معمولا بتنی هستن و بسته به نوع چاه، دو نوع کول داریم:

  1. کول گرد (میله ای)
  2. کول بیضی (انباری)

کول گرد

قطر کول های استاندارد بطور معمول 60، 70، 80، 90 و 100 سانتی متره که با ارتفاع 25 سانتی متر، قطر هرطرف بتنی کول 5 سانتی متر هست. هر 4 تا قالب کول برابر 1 متره که با توجه به چاه حفر شده، توسط مقنی استفاده میشه.

کول بیضیکول بیضی

میشه با تسمه‌ ی عدل بندی فنری کول ها رو تقویت کرد که در صورت ترک برداشتن یا آسیب دیدن با خاصیت فنری تا زمان تخلیه شکل خودش رو حفظ کنه.

کول میلگرد و تسمه دار چه تفاوتی دارند؟

استفاده از کول های دارای تسمه بیشتر توصیه میشه، چون قیمت کول میلگرد بالاتره و به صرفه نیست. همچنین زمان زیادی صرف خمکاری میلگرد و بستن دو سر اون برای گذاشتن توی قالب میشه.

کول گذاری چاه چطور انجام میشود؟

برای کول گذاری دهانه چاه رو باز میکنن و کول ها رو یکی یکی داخل چاه میذارن. این کار رو از پایین تا بالا انجام میشه. کول ها مثل ستون برای چاه، از چاه در برابر ریزش محافظت میکنن. با ساختن ستون استحکام ستون بیشتر میشه.

کول گذاری و شرکت های تخلیه چاه

کول گذاری به عهده ی شرکت های تخلیه چاه هست. شرکت های دیگه ای هم این کار رو انجام میدن ولی مهمترین کارگردان این کار شرکت تخلیه چاه است. یکی از اصلی ترین فعالیت های شرکت های تخلیه چاه کول گذاری است. شاید فکر کنین که کول گذاری کار آسونیه ولی بهتره بدونین که اینکار به این سادگی هم نیست، بطوری که به تجربه زیادی نیاز داره، حتی بعضی از شرکت های تخلیه چاه هم کول گذاری نمیکنن. در مقابل افراد غیر فنی هم هستن که بدون تجربه کول گذاری میکنن. اگه کول گذاری به درستی انجام نشه ممکنه بعد از چند وقت چاه دوباره ریزش کنه و جان خیلی از مردم رو به خطر بندازه. اگه شما هم به کول گذاری نیاز دارین میتونین از طریق شرکت هایی که خدمات تخلیه چاه ارائه می کنن، اقدام کنین.

دسته بندی شده در: آموزش, مجله, دانستنی ها

ارسال نظر