ارسال آگهی

سیستم لوله کشی کلکتور چیست؟ مزایای استفاده از روش کلکتوری

یکی از مدرن ترین و ایده آل ترین روش های لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان، روش کلکتوری می باشد. این شیوه لوله کشی با استفاده از لوله های پنج لایه انجام می شود. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با لوله کشی کلکتور و مزایای آن آشنا شوید:

سیستم لوله کشی کلکتور چیست؟

این روزها دیگر اجرای لوله کشی ساختمان به شیوه های قدیمی و سنتی انجام نمی گیرد. سیستم های نوین لوله کشی از جمله روش کلکتوری، به گونه ای اجرا می شوند که بروز مشکلاتی مانند رسوب گرفتگی و ترکیدگی لوله در آن ها تا حد بسیار زیادی کاهش  پیدا می کند. افزایش کیفیت و طول عمر بالا، دو فاکتور اصلی در روش های لوله کشی جدید می باشد.

منظور از کلکتور چیست؟

منظور از کلکتور، وسیله ای لوله ای شکل و میله مانند است که در قسمت زیرین آن چند خروجی ایجاد شده است. در دهانه این خروجی ها شیر مخصوص کلکتوری نصب شده و آب را به مسیر های مختلفی تقسیم می کند. با استفاده از کلکتور می توان آب را در سطح ساختمان به طور یکسان تقسیم کرد. همچنین روش کلکتوری این امکان را ایجاد می کند که آب را در هر منطقه ای که نیاز است قطع یا وصل کرد.

لوله کشی کلکتوری چگونه انجام می شود؟

اولین قدم برای اجرای روش لوله کشی کلکتوری، تعیین محل نصب جعبه کلکتور است. به جعبه مخصوصی که کلکتور ها در آن قرار می گیرند جعبه کلکتور گفته می شود. سرویس بهداشتی، آشپزخانه و یا تراس مکان های مناسب و در دسترسی برای نصب جعبه کلکتور می باشند. توجه داشته باشید محل نصب این جعبه نباید در زیر محل اتصالات برق یا گاز قرار داشته باشد. مکان های تاریک، مرطوب و سست نیز برای نصب جعبه کلکتور مناسب نیستند.

لوله کشی کلکتوری چگونه انجام می شود؟

فاصله زیر جعبه تا سطح زمین باید حدودا 15 ای 20 سانتی متر باشد تا فضای کافی برای وارد کردن لوله های انشعابی به کلکتور وجود داشته باشد. تراز بودن جعبه کلکتور نیز بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل ابتدا کلکتور را با استفاده از مصالحی مانند آجر تنظیم کرده و سپس با گچ و سیمان در محل مورد نظر ثابت می کنند.

پس از آنکه شیر ها بر روی شیر فلکه ورودی و کلکتور نصب و محکم شدند، کلکتور با استفاده از بست های مناسب روی جعبه نصب خواهد شد. از آنجایی که برای انجام لوله کشی کلکتوری از لوله های پنج لایه استفاده می شود که انعطاف بسیار زیادی دارند، نیازی به استفاده از اتصالات لوله کشی مانند زانویی در لوله کشی ها نیست.

در روش کلکتوری لوله ها را می توان بدون نیار به کنده کاری های عمیق در دیوار، زیر سقف و یا کف ساختمان جایگذاری کرد و آب سرد و گرم را به تمامی نقاط ساختمان هدایت کرد. استفاده از این نوع لوله کشی به دلیل ویژگی هایی که دارد در ساختمان هایی با تعداد واحد زیاد بسیار مناسب است. زیرا فشار آب در طبقات بالا کاهش پیدا نکرده و نیازی به استفاده از پمپ آب نخواهد بود.

مزایای استفاده از لوله کشی کلکتوری

امکان کنترل جریان آب: در بسیاری از مواقع نیاز است تا در مسیر لوله کشی تغییراتی ایجاد شود و یا تعمیراتی صورت بگیرد، با استفاده از لوله کشی کلکتوری در چنین شرایطی می توانید با پیچاندن شیر آب کلکتور، آب را به راحتی قطع کرده یا وصل کنید.

مزایای استفاده از لوله کشی کلکتوری

فشار یکسان آب: به دلیل آن که در انجام لوله کشی به روش کلکتوری از اتصالات استفاده نمی شود، فشار آب در تمامی لوله های کف و سقفی یکسان است.

افزایش بازدهی پکیج و رادیاتور: بازدهی حرارتی در روش کلکتوری به دو دلیل افزایش پیدا می کند. دلیل اول استفاده از لوله های پنج لایه است که با انتقال سریع آب از اتلاف دما جلوگیری می کنند و دلیل دوم امکان ایجاد انشعاب آب گرم برای منابع حرارتی و عدم استفاده از اتصالات می باشد.

اجرای راحت و سریع: شما می توانید در زمان بسیار کوتاهی لوله کشی ساختمان خود را با استفاده از روش کلکتوری انجام دهید. زیرا برای نصب لوله های پنج لایه بر خلاف دیگر انواع لوله های آب، نیازی به جوشکاری و سایر روش های اتصال زمان بر ندارید.

طول عمر بالا و هزینه کم: لوله ها و سایر تجهیزات مورد استفاده در لوله کشی کلکتوری سبک وزن بوده و حمل و نقل آن ها هزینه بر نیست. همچنین این روش در زمان بسیار کم و به آسانی انجام شده و به همین دلیل هزینه کمتری دارد. در صورتی که از لوله و کلکتور های با کیفیت و فنی کار حرفه ای برای لوله کشی آب کلکتوری استفده کنید، حدودا تا 50 سال نیازی به تعویض سیستم آبرسانی ساختمان نخواهد بود.

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, مجله

ارسال نظر