ارسال آگهی

لوله پنج لایه چیست؟ کاربرد و مزایای لوله های پنج لایه

یکی از اصلی ترین عواملی که باعث می شود بتوان از یک ساختمان به مدت طولانی استفاده کرد، سیستم لوله کشی و تاسیسات مناسب می باشد. امروزه با استفاده از فناوری های جدید لوله ها را به گونه ای می سازند که در برابر مشکلاتی نظیر نشت یا ترکیدگی لوله بسیار مقاوم باشند. در ادامه همراه ما باشید تا به معرفی یکی از انواع لوله های مدرن به نام لوله پنج لایه بپردازیم:

 کاربرد و مزایای لوله های پنج لایه

با پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی در سال های اخیر صورت گرفته است، تمامی محصولات و سازه های ساختمانی از جمله انواع لوله ها دچار تغییرات بسیار زیادی شده اند. لوله هایی که امروزه ساخته می شوند مانند لوله های قدیمی دچار رسوب گرفتگی و بسیاری از مشکلات دیگر نمی شوند و همین مسئله به بهبود کیفیت و افزایش طول عمر آن ها کمک بسیاری می کند.

لوله پنج لایه چیست؟

لوله های پنج لایه (Five-layer pipe) یکی از جدید ترین انواع لوله ها می باشند که از ترکیب پنج لایه مختلف ساخته شده اند. لوله های پنج لایه به طور متوسط طول عمر 50 ساله دارند و می توانند حدودا تا دمای 95 درجه سانتی گراد را تحمل کنند. وبژگی های مثبت این لوله ها باعث شده است تا به سرعت جایگزین سایر لوله های پلیمری یا فلزی در جهان شوند.

به دلیل اینکه آب و یا سایر مایعات هنگام انتقال از درون این لوله ها، از میان لایه PERT یا PEX عبور می کند دچار تغییر خواص فیزیکی نمی شود. همچنین به دلیل اینکه سطح داخلی لوله های پنج لایه صاف و صیقلی می باشد، هیچ گونه رسوب و یا خوردگی در اثر عبود مواد درون این لوله ها ایجاد نمی شود.

لوله پنج لایه چیست؟

لایه خارجی PERT یا PEX این لوله ها نیز به گونه ای ساخته شده است که در برابر ضربه، فشار و عوامل خورنده بیرونی در طول زمان بسیار مقاوم است. وجود یک لایه آلومینیومی با فناوری فراصوت (ultrasonic) در میان این لایه ها، از نفوذ اکسیزن به محتویات درون لوله جلوگیری می کند. همچنین این لایه می تواند انعطاف پذیری لوله را بالا ببر و احتایج به استفاده از اتصالات لوله کشی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

در ساخت لوله های پنج لایه تمامی استاندارد های بهداشتی نیز رعایت شده است. در نتیجه در صورتی که از این لوله ها برای انتقال آب آشامیدنی استفاده شود، هیچ گونه نگرانی در مورد آلودگی آب و ایجاد مشکلات بهداشتی وجود نخواهد داشت.

نحوه تولید لوله پنج لایه

لوله های پنج لایه با استفاده از دو لایه پلیمری، دو لایه چسب و یک لایه فلزی تولید می شوند. در واقع در تولید این لوله ها از ترکیب دو نوع لوله پلی پروپیلن و فلزی استفاده شده است. این دو نوع لوله هر یک دارای مزایا و معایبی می باشند که در صورت ترکیب آن ها با یکدیگر، می توان یک نوع لوله نسبتا ایده آل تولید کرد.

لوله های فلزی دارای مزایایی مانند هزینه کم و مقاومت بالا در برابر فشار و دما می باشند. اما این لوله ها وزن بسیار زیادی داشته و فرایند نصب دشواری نیز دارند. لوله های فلزی به سرعت زنگ زده و دچار خوردگی می شوند. لوله های پلی پروپیلن وزن پائینی داشته و به راحتی قابل نصب می باشند، اما در برابر اختلافات دمایی تحمل زیادی ندارند.

نحوه تولید لوله پنج لایه

لوله های پنج لایه ای که امروزه ساخته می شوند، ترکیبی از دو لایه پلیمر بر پایه پلی پروپیلن، و یک لایه فلزی آلومینیومی به همراه چسب می باشند. بیرونی ترین و داخلی ترین لایه لوله از جنس پلیمر بوده و لایه میانی با ورق آلومینیوم ساخته می شود.

مزایای استفاده از لوله پنج لایه

  • لوله های پنج لایه می توانند تا حرارت 90 درجه سانتی گراد را تحمل کرده و بدون اتلاف گرما حرارت را انتقال دهند.
  • با استفاده از لوله های 5 لایه، امکان نفوذ اکسیژن به درون لوله وجود نداشته و در نتیجه خواص فیزیکی آب یا مایع داخل لوله دچار تغییر نمی شود.
  • این نوع لوله ها مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع مواد اسیدی و بازی و خاصیت خورندگی آن ها دارد.
  • از آن جایی که سطح داخلی لوله های پنج لایه بسیار صیقلی و نرم می باشد، فشار آب در طی عبور از لوله کاهش بسیار کمی پیدا می کند.
  • لوله های پنج لایه را می توان به راحتی و با سرعت بالایی نصب نمود.
  • به دلیل وجود لایه پلیمری در سطح داخلی لوله های پنج لایه، جلبک ها امکان رشد نداشته و همچنین زنگ زدگی و خورندگی اتفاق نمی افتد.
  • مقاومت بالا در برابر ارتعاشات ناشی از زلزله و عدم اشتعال در هنگام آتش سوزی از دیگر مزایای لوله های پنج لایه می باشد.
  • لوله های پنج لایه دوام و طول عمر بسیار بالایی دارند.
  • قیمت و هزینه نصب مناسب این نوع لوله ها، یکی دیگر از مزیت های استفاده از لوله پنج لایه می باشد.

کاربرد لوله های پنج لایه

با توجه به تمام ویژگی هایی که گفته شد، حتما می توانید حدس بزنید لوله های پنج لایه چقدر می توانند پرکاربرد باشند. از لوله های پنج لایه می توان برای لوله کشی بهداشتی آب گرم و سرد ساختمان ها استفاده کرد. سیستم تهویه و سیستم های گرمایشی و سرمایشی را نیز می توان با استفاده از لوله های پنج لایه انجام داد. از دیگر کاربرد های اصلی لوله پنج لایه، می توان به ساخت سیستم های دیالیز و انتقال گاز در صنایع پزشکی اشاره کرد.

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, مجله

ارسال نظر