ارسال آگهی

چه موقعی باید به فکر تعمیر بخاری گازی باشیم؟

با شروع فصل سرما، راه اندازی و تعمیر وسایل گرمایشی از قبیل بخاری گازی دغدغه اصلی بسیاری از مردم می شود و خطرات ناشی از حوادث ناگهانی به هنگام استفاده نادرست از این وسایل گرمایشی افزایش می یابد. از این رو دقت در انتخاب یک سیستم گرمایشی کم خطر امری بسیار مهم است.

در اینجا میخواهیم شما را با یک سری از معایب استفاده از بخاری گازی ونحوه تعمیر آن آشنا کنیم. درصورتی که سیستم گرمایشی شما با مشکل مواجه گردید و حل آن از عهده تان خارج بود، تماس با یک متخصص در این زمینه موثرین گام در تعمیر آن است. چنانچه در تهران زندگی می کنید؛ در نظر داشته باشید که سایت فنی کارا به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات می باشد. برای برقراری ارتباط با تعمیرکار بخاری گازی تهران بر روی لینک آن کلیک کنید.

نمونه ای از یک بخاری گازی

بخاری گازی، یکی از پراستفاده ترین سیستم های گرمایشی

شش دلیل مهم که باید برای تعمیر بخاری گازی اقدام کنیم.

قبل از راههای  تعمیر یک سیستم گرمایشی ابتدا بهتر است از اجزای تشکیل دهنده آن مطلع شوید که عبارتند از:  بدنه اصلی، کوره، شمعک(پیلوت )، مشعل(اجاق )، شیر کنترل، ترموکوبل، جرقه زن.
اگر یکی از موارد زیر را در بخاری خود مشاهده نمودید، باید برای تعمیر آن دست به کار شوید.

1- بخاری هنگام روشن کردن بوی گاز خام بدهد.

این نشتی به ندرت اتفاق می افتد و علت آن شل بودن اتصالات لوله های متصل به شیر کنترل و مشعل می باشد. می توان از کف صابون برای تست نشتی استفاده کرد واین ایراد را برطرف نمود.

2- به هنگام روشن کردن دستگاه، بوی گاز حاصل از احتراق را استشمام کنیم.

علت آن می تواند به خاطر مسدود شدن مجرای دودکش بر اثر گیر کردن شیئی داخل مسیر آن باشد. دودکش مورد استفاده باید دارای قطر مناسب و کلاهک استاندارد باشد. در نظر داشته باشید که شما می توانید قبل از شروع  به تعمیر سیستم گرمایشی مورد نظر، برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نکات مهم در استفاده از بخاری گازی  بر روی لینک آن کلیک کنید.

دودکش بخاری دارای کلاهک استاندارد

حداقل فاصله خروجی دودکش بخاری از کولر باید 2 متر باشد.

3-از بخاری که روشن شده و در حال کار است بوی گاز خام استشمام شود.

گاهی نشتی گاز به خاطر عدم تنظیم بودن شعله های پیلوت که منجر به خاموشی یکی از شعله ها می گردد اتفاق می افتد. برای تنظیم پیچ پشت پیلوت را باز کرده  با یک پیچ گوشتی پیچ تنظیم شعله پیلوت را در حالی که شعله را می بینیم به اندازه مناسب تنظیم می کنیم.

نشتی گاز می تواند از قسمت های شیر کنترل باشد. برای رفع نشتی می توان قالپاق شیر کنترل را برداشت و تمامی سطح شیر کنترل و پیچ های تنظیم مینیمم و ماکزیمم را با کف صابون پوشاند، در قسمتی که حباب تشکیل می شود آن قسمت نشتی دارد که با باز کردن پیچ مربوطه و تعویض واشر اورینگی می توان عیب آن را برطرف نمود.

4-خاموش شدن ناگهانی سیستم گرمایشی

گرم نشدن ترموکوپل و تنظیم نبودن شعله های شمعک، ترموکوپل یک سنسور تشخیص دهنده دماست که شامل دو سیم غیر هم جنس می باشد و زمانی که دما در این دو سیم که در یک انتها به هم وصل شدند متفاوت باشد جریان الکتریکی در مسیر برقرار می شود.

اگر سر ترموکوپل به درستی در شعله شمعک قرار نگیرد الکتریسته تولید شده توسط آن به حدی نیست که هسته بوبین را بتواند در حالت جذب نگه دارد. فنر بوبین را بیرون رانده تا مسیر گاز را مسدود کند؛ بنابراین محل قرار گرفتن ترموکوپل را بررسی نمایید. در هنگام روشن کردن بخاری گاهی شمعک با رها کردن دکمه فرمان خاموش می شود که علت آن خرابی بوبین و ترموکوبل است.

ترموکوبل-بخاری-گازی

ترموکوبل قطعه ای حساس در بخاری می باشد که باید مدام مورد بررسی و یا حتی تعویض قرار گیرد.

5-نامناسب بودن اندازه شعله بخاری و استشمام بوی گاز خام

کثیفی بیش اندازه در سوراخ های مشعل منجر به مسدود شدن آن و جلوگیری از عبور مخلوط هوا و گاز می شود در نتیجه ما مشاهده می کنیم که بخاری شعله مناسبی نداشته و بوی گاز به مشام میرسد. برای رفع این مشکل می توان مشعل را با یک برس و یا فشار باد تمیز کرد به شرط آنکه مشعل را قبل از تمیز شدن از جای خود خارج کرده باشیم. گاهی در شبکه لوله کشی، فشار گاز مناسب بوده اما شعله شمعک به اندازه دلخواه تنظیم نمی شود در این مواقع باید فیلتر دستگاه عوض شود.

اگر چه ما دراین مقاله شما را با یک سری راهکارهای کاربردی در تعمیر بخاری گازی آشنا کردیم اما دانستن همه این موارد به تنهایی کافی نیست بلکه میزان تخصص و تجربه هم شرط است. اگر تمایل به آشنایی با انواع مدلهای بخاری گازی دارید می توانید بر روی لینک آن کلیک کنید.

6-روشن نشدن شعله و پراکنده شدن گاز در هنگام چرخش دکمه فرمان

گاهی ممکن است یک شی خارجی، مجرای ورودی مشعل را مسدود کرده باشد در چنین مواقعی قبل از هر کاری ابتدا باید شیر اصلی را بست و سپس مجرای ورودی مشعل را بررسی واگر چیزی در داخل آن گیر کرده بود  بیرون آورد. البته روشن نشدن شعله اصلی مشعل گاهی می تواند به خاطر انحراف نازل گاز باشد که در این حالت گاز به داخل مشعل تزریق نمی شود.
توجه: نازل گاز یا افشانک وسیله ای برای کنترل جهت یا افزایش سرعت یک سیال در ورود یا خروج از یک لوله می باشد.

معایب رایج در استفاده از بخاری گازی

با اینکه بخاری گازی از جمله سیستم های گرمایشی پرطرفدار در هر خانه ای به حساب می آید اما در کنار مزایای آن یک سری معایب وجود دارد که امروزه نقش کاربرد آن را نسبت به قبل کمرنگ تر نموده است. از جمله معایب آن می توان به سیاه کردن دیوارها و امکان خطر گاز گرفتگی در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در زمان نصب، اشاره نمود.

دسته بندی شده در: تعمیر بخاری, مجله

ارسال نظر