ارسال آگهی

مقایسه هواساز آپارتمانی و هواساز صنعتی؛ کاربردها و ویژگی ها

دستگاه هواساز، برای تنظیم دما و رطوبت و کنترل توزیع و جهت و سرعت جریان هوای سرد و گرم است که داخل آپارتمان و مراکز صنعتی کاربرد دارد و با توجه به مکان مورد استفاده، تفاوت هایی در نوع فیلترهای به کار رفته، داشتن تجهیزاتی مانند رطوبت زن و رطوبت گیر و میزان هوای برگشتی دارد. به همین دلیل در دو مدل هواساز آپارتمانی و صنعتی می باشد.

در هر شرایطی گرما و سرمای بیش از حد میتوانند آزاردهنده باشند. با توجه به این که هواساز در ابعاد مختلف و با ویژگی های متفاوت برای فضاهای مختلف ساخته می شود، گزینه مناسبی برای رفع این مشکل، در آپارتمان ها و مراکز صنعتی محسوب می شود.

نحوه عملکرد هواساز بدین صورت است که انتقال حرارت در آن ها معمولا از طریق کویل های گرمایشی یا کویل های خنک کننده انجام می شود. بدین صورت که آب در چیلر سرد و یا دربویلر گرم شده و به کویل ها پمپاژ می شود، سپس توسط فن موجود داخل هواساز، هوای تازه از اطراف کویل ها میگذرد و با برخورد به سطح سرد یا داغ آنها، دمای هوا تغییر می کند. دستگاه هواساز مولد سرما و گرما نیست و فقط هوا را توزیع میکند.
مقایسه هواساز آپارتمانی و صنعتی

ویژگی ها و کاربردهای هواساز صنعتی

دستگاه هواساز صنعتی در سوله های صنعتی، انبارها، سالن های ورزشی، تولیدی و… استفاده می شوند. با توجه به بزرگ بودن فضاهای مورد استفاده، افزایش میزان گردش هوا و وجود فیلترهای متفاوت برای جذب آلاینده ها در هواساز صنعتی مطرح است. هواسازهای صنعتی معمولا مجهز به فیلترهای مخصوص هستند، که بالاترین میزان حذف آلاینده ها و ذرات معلق موجود در هوا را دارد و باعث تولید هوای پاک می گردد.

ویژگی ها و کاربردهای هواساز آپارتمانی

امروزه با توجه به رشد شهرنشینی و افزایش آپارتمان های مرتفع و نیاز مردم به هوای تمیز و تازه، دستگاه های تهویه، مانند هواساز اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. از هواساز آپارتمانی در مکان های مسکونی، تجاری، آموزشی و… برای تهویه هوا و ایجاد هوای گرم و سرد در فصول مختلف سال، استفاده می شود. در هواساز آپارتمانی موضوع تنظیم و کنترل رطوبت بیشتر از سایر پارامتر ها اهمیت پیدا میکند. به مدل های کوچک هواسازهای آپارتمانی، دستگاه های هواساز خانگی نیز می گویند، که در اکثر موارد برای آنها سیستم رطوبت زنی در نظر گرفته نمی شود و بنا به درخواست مشتری امکان سفارش آن به افرادی که به ساخت یا تعمیر هواساز می پردازند، وجود دارد.

هواساز آپارتمانی

قسمت های اصلی هواساز آپارتمانی و صنعتی

  • فن محوری که بی صدا عمل میکند و اندازه آن با توجه به مساحت فضای مورد استفاده و کانال کشی ها تغییر می کند.
  • کویل های آب سرد و گرم که جنس آنها مس و آلومینیوم است
  • فیلترهای قابل شستشو، برای حذف چربی،باکتری و ذرات معلق در هوا که باتوجه به نوع فضایی که هواساز در آن استفاده می شود نوع این فیلترها فرق می کند.
  • قسمت رطوبت زن و رطوبت گیر، که وجود آن به فضای مورد استفاده بستگی دارد.
  • لرزه گیر، برای جلوگیری از لرزش دستگاه
  • محفظه مختلط کننده هوای تازه و برگشتی، که هوای تازه و برگشتی را با هم مخلوط کرده و آن را برای ورود به فضای ساختمان آماده میکند.

تجهیزات الکتریکی و مکانیکی کنترل کننده مانند تنظیم کننده رطوبت، ترموستات، تجهیزات کنترل جریان هوا و…

  • کانال ورود هوا، برای انتقال هوای داخل هواساز به فضای آپارتمان

جمع بندی؛ مقایسه هواساز خانگی و هواساز صنعتی در یک نگاه

  • مکان استفاده از هواساز: از دستگاه های هواساز صنعتی، برای مکان هایی با متراژ زیاد و بزرگ استفاده می شود اما از دستگاه های هواساز خانگی (موسوم به هواساز آپارتمانی) در محل هایی به مراتب کوجکتر استفاده می شود.
  • حجم گردش هوا: همانطوری که از نوع مکان های مورد استفاده از دستگاه های هواساز خانگی و هواساز صنعتی نیز مشخص هست، حجم گردش هوا در این دو نوع هواساز، کاملا متفاوت می باشد. بر همین اساس توان موتوری این دو دستگاه و میزان مصرف انرژی در آن ها نیز متفاوت است.
  • جنس فیلترها: عمده کاربرد دستگاه های هواساز صنعتی برای تصفیه هوا است و بر همین اساس فیلترهای هوای مخصوص دارند.
  • کاربری: از دستگاه های هواساز صنعتی در محیط های بزرگ و برای حذف آلایندگی ها و ذرات معلق موجود در محیط استفاده می شود اما دستگاه های هواساز خانگی و آپارتمانی برای نوسازی و اصطلاحا refresh کردن هوای محیط و همچنین خنک کردن هوای محیط در فصول گرم و تنظیم میزان رطوبت هوای محیط استفاده می شود.

دسته بندی شده در: تعمیر هواساز, مجله

ارسال نظر