ارسال آگهی

مزایا و معایب شاپان در رنگ آمیزی چوب

در گذشته شاپان بهترین آستری برای رنگ کاری چوب بوده است که کاربرد زیادی در نقاشی ساختمان و رنگ کاری چوب دارد. شاپان به دلیل قیمت ارزانی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد نقاش می باشد که به وسیله آن وسایل چوبی قدیمی را رنگ کرده و به آنها جلا می دهند. اما استفاده از این ماده مزایا و معایبی هم دارد که در این مطلب قصد داریم به توضیح این مزایا و معایب بپردازیم.

مزایای شاپان در رنگ آمیزی چوب

استفاده شاپان مزایا و معایبی دارد که از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت ارزان
  • در دسترس بودن
  • قابلیت ترکیب با سایر رنگها
  • اجرای آسان
  • عدم نیاز به تجهیزات و ابزار خاص
  • و…

نسبت به سایر موادی که برای آستری چوب استفاده می شود شاپان قیمت ارزان تری دارد و همچنین در بازار در هر مغازه رنگ و ابزار فروشی قابل دسترس می باشد. به همین دلیل بسیاری از نقاش های ساختمان از این ماده برای آستری زدن چوب قبل از رنگ کاری استفاده می کنند. برای اینکه بتوانیم رنگ های مختلفی داشته باشیم، در هنگام استفاده از شاپان با مشکلی بر نمی خوریم چرا که این ماده قابلیت ترکیب با سایر رنگها را دارد.

روش اجرای شاپان آسان بوده و برای رنگ کاری و آستری زدن با آن به مشکلی بر نخواهید خورد. برای آستری زدن با استفاده از شاپان نیاز به تجهیزات و ابزار خاصی نمی باشد و شما می توانید حتی با یک قلموی ساده نیز شاپان را بر روی سطح چوب بزنید.

معایب شاپان در رنگ کاری چوب

شاپان یک ماده نفتی است و به همین دلیل مثل هر ماده نفتی دیگری دارای مواد پرخطر و شیمیایی می باشد که گفته می شود این مواد سرطان زا نیز می باشد به همین دلیل امروزه در بیشتر کشورهای دنیا استفاده از شاپان منسوخ شده است و به هیچ عنوان از این محصول نفتی استفاده نمی شود و به جای آن از یک سری محصولات کم خطر بعضاً در آن‌ها می‌توانید مواد گیاهی را نیز مشاهده کنید استفاده شده است. توصیه می شود در هنگام استفاده از شاپان حتماً از دستکش های پلاستیکی مخصوص بنایی استفاده کنید.

معایب شاپان در رنگ آمیزی چوب

از جمله معایب شاپان در رنگ کاری چوب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شاپان یک ماده نفتی است.
  • پر خطر و سرطان زاست.
  • برای پوست و تنفس مضر می باشد.
  • و…

امروزه با وجود محصولات طبیعی و سبز که عاری از هرگونه مواد شیمیایی می باشند استفاده از شاپان منسوخ شده است و بسیاری از افراد برای رنگ کاری لوازم چوبی دیگر از شاپان استفاده نمی کنند و به جای آن از پوشش های گیاهی و روغن های گیاهی مخصوص چوب استفاده می کنند.

با استفاده از انواع روغن های پوششی مخصوص چوب که قابلیت های زیادی دارند و در رنگهای مختلف نیز هستند به راحتی می توانید آنها را در رنگ کاری چوب استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید به جای استفاده از موادی مثل شاپان نیم پلی استر و سیلر کیلر از روغن های گیاهی که برای رنگ کاری چوب مناسب می باشند استفاده کنید.

دسته بندی شده در: نقاشی ساختمان, مجله

ارسال نظر