ارسال آگهی

علت نشتی ماشین ظرفشویی چیست؟

نشتی ماشین ظرفشویی ممکن است بر اثر خرابی یکی از قطعات ماشین باشد که در این مطلب لیستی از قطعاتی که خرابی آنها منجربه نشتی ماشین ظرفشویی می شود را آورده ایم. برخی از این قطعات عبارتند از:

  • پمپ ماشین ظرفشویی
  • درزگیر درب و لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی
  • درپوش ماشین ظرفشویی
  • بازوهای آب پاش ماشین ظرفشویی
  • شیر تغذیه آب ورودی

نشتی ماشین ظرفشویینشتی ماشین ظرفشویی باعث می شود هم به خود بدنه ماشین و هم به محلی که در آن قرار دارد خسارت وارد شود حتی اگر نشتی در حد چند قطره باشد به مرور زمان این نشتی و این رطوبت خسارت بیشتر و هزینه های زیادی را به بار می آورد، پس به بررسی عوامل بوجود آورنده نشتی می پردازیم تا از خسارات بعدی جلوگیری کنیم.

چه قطعاتی منجرب به نشتی ماشین ظرفشویی می شود؟

پمپ ماشین ظرفشویی

اگر پمپ ماشین ظرفشویی خراب باشد باعث نشتی در ماشین ظرفشویی می شود. به گردش درآوردن آب در داخل ماشین ظرفشویی اساس کار پمپ ماشین ظرفشویی می باشد. در بعضی مدل های ظرفشویی پمپ کارایی خشک کردن دیواره ها را هم دارد. پمپ در قسمت پایین ماشین ظرفشویی قرار گرفته است و دارای دو قسمت مجزا از هم می باشد که یکی برای شستن استفاده می شود و دیگری برای خشک کردن کاربرد دارد.

در ماشین ظرفشویی قسمتی که عمل شستشو را انجام می دهد دارای پروانه شستشو و فیلتر می باشد و قسمتی که عمل تخلیه را انجام می دهد دارای یک پروانه تخلیه و یک تیغه خردکنی می باشد. پمپ ماشین ظرفشویی برای چفت شدن یا به اصطلاح مهر و موم شدن از یک نوع لاستیک استفاده می کند که در قسمت زیر مخزن قرار دارد.

این واشر به مرور زمان توسط مواد شوینده فرسوده می شود و از بین می رود و ایجاد نشتی می کند. درزگیرهای محفظه های شست و شو و تخلیه پمپ نیز به مرور زمان فرسوده می شوند و سبب نشتی ماشین ظرفشویی می شوند، در صورتیکه پنل جلویی ماشین ظرفشویی را باز کنید متوجه این نوع نشتی ها خواهید شد.

درزگیر درب و لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی

اگر لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی خراب شده باشد اغلب نشتی از جلو درب آن صورت می گیرد. جنس لاستیک و درزبند ماشین ظرفشویی معمولا از پلاستیک نرم می باشد. در بعضی مدل های ماشین ظرفشویی در گوشه های پایینی مخزن سوپاپ های لاستیکی قرار داده شده است که این سوپاپ ها مانع از نشتی ماشین ظرفشویی می شود. ولی به مرور زمان و استفاده مدوام این لاستیک ها انعطاف پذیری خود را از دست داده و حتی در مواقعی شکننده هم می شوند.علت نشتی ماشین ظرفشویی

در هنگام نشتی ماشین ظرفشویی باید با تعمیر کار ماشین ظرفشویی تماس بگیرید تا اگر لازم باشد لاستیک دور درب یا سوپاپ های پلاستیکی را تعویض نماید. باید دقت داشته باشید که ماشین ظرفشویی و درب آن در یک راستا باشند و از دو طرف یک فاصله داشته باشد باید از هم سطح بودن پایه های هموارکننده که در قسمت زیر ظرفشویی قرار دارند اطمینان حاصل کنید، زیرا اگر این پایه ها هم سطح نباشند باعث می شود که درب خوب بسته نشود. از درستی تنظیم قفل نیز مطمئن شوید تا از نشتی ماشین ظرفشویی جلوگیری کنید.

درپوش ماشین ظرفشویی

در بعضی از مدل های ماشین ظرفشویی درپوشی تعبیه کرده اند کا توسط پیچ و مهره و واشر جهت جلوگیری از نشتی سر هم شده است و در بعضی مدل ها درپوش هایی را روی درب قرار داده اند که به پشت پنل درب داخلی وصل است. با بررسی قسمت جلویی ماشین اگر متوجه شدید نشتی ماشین ظرفشویی مربوط به این قسمت نیست حتما در پوش ها را چک نمایید.

بازوهای آب پاش ماشین ظرفشویی

پره های آب پاش آب را با فشار به داخل ماشین طرفشویی وارد می کنند. در بیشتر مدلهای ماشین ظرفشویی جنس این آپ پاش ها از پلاستیک است و در بعضی مدل ها آپ پاش های فلزی تعبیه کرده اند ولی در هر صورت چه جنس پلاستیکی و چه جنس فلزی احتمال خراب شدن وجود دارد که منجرب به نشتی ماشین ظرفشویی می شود. پس در صورت نشتی ماشین، آب پاش ها را هم بررسی کنید.

ارتباط بین شیر تغذیه آب ورودی و نشتی ماشین ظرفشویی

شیر تغذیه ورودی، آب را از منبع لوله کشی منزل گرفته و داخل ماشین ظرفشویی می ریزد. این شیر در نزدیکی پنل درب، در قسمتیکه رویه فلزی دارد تعبیه شده است. شیلنگ ورودی آب گرم می تواند از جنس لوله مسی یا پلاستیک باشد. مسیر شیلنگ را چک کنید تا نشتی نداشته باشد. بهتر است بدانید برای اطمینان از سالم بودن شیلنگ ورودی زمانیکه ماشین ظرفشویی در حال آبگیری هست دقیق تر می شود بررسی کرد ولی باید مراقب باشید زیرا در صورت نشتی ماشین ظرفشویی خطر برق گرفتگی وجود دارد.

دسته بندی شده در: تعمیر ماشین ظرفشویی, لوازم خانگی, مجله, سرویس و نگهداری

ارسال نظر