ارسال آگهی

منظور از شیشه لمینت چیست؟ – انواع شیشه های لمینت

این روزها با پیشرفت تکنولوژی های ساخت شیشه، کاربرد این ماده افزایش زیادی پیدا کرده است. وجود ویژگی هایی مانند امنیت بالا، عایق بودن در برابر صدا و اشعه UV، تنوع، زیبایی و … از جمله دلایل محبوب بودن شیشه ها می باشد. یکی از پرکاربرد ترین انواع شیشه، شیشه لمینت می باشد. از این شیشه که امنیت بسیار بالایی دارد، در ساخت درب، پنجره، پله و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. در ادامه همراه ما باشید به بررسی بیشتر شیشه های لمینت بپردازیم:

شیشه لمینت چیست؟

شیشه لمینت یا لمینیت، یکی از شیشه های ایمنی می باشد که در مقایسه با انواع شیشه ها، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. شیشه لمینت از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده است که در بین هر لایه، طلق PVB (پلی وینیل بوتیرال) قرار گرفته است. در طی فرآیند لیمنت شدن، لایه های شیشه و پلیمر، تحت حرارت و فشار با یکدیگر ترکیب شده و یکپارچه می شوند. لایه های پلیمری ضخامت های متفاوتی که دارند که انواع 0.38، 0.76 و 1.52 میلیمتری، پرکاربرد ترین آن ها می باشد.

شیشه لمینت چیست

تعداد لایه های به کار رفته در هر شیشه لمینت، با توجه به کاربرد شیشه معین می شود. وجود طلق های PVB باعث می شود تا شیشه لمینت در صورت شکستن، فرو نریزد و تکه های خرد شده آن به طلق چسبیده و در محیط پخش نشوند. هنگام ساخت شیشه لمینت می توان از چند نوع شیشه در لایه های آن استفاده کرد و از این طریق ویژگی های شیشه لمنیت را به طور دلخواه تغییر داد و کارایی آن را بیشتر کرد.

 کاربرد های شیشه لمینت

از شیشه لمینت به دلیل ویژگی هایی که دارد، در ساخت بسیاری از مکان ها مانند فرودگاه ها، بیمارستان ها، مجتمع های تجاری، اداری و همچنین ویترین مغازه ها استفاده می شود. از دیگر کاربرد های این نوع شیشه می توان به کفپوش های زیبای شیشه ای اشاره کرد. به منظور کاهش دادن خسارات های ناشی از تصادف و بالا بردن امنیت سرنشینان، از شیشه لمینت در ساخت اتومبیل نیز استفاده می شود.

به دلیل عایق بودن این شیشه ها در برابر صوت، از آن ها برای ساخت ساختمان های مسکونی نیز استفاده می شود. از شیشه های لمینت در مناطقی که امکان ایجاد طوفان و گردباد می باشد نیز می توان استفاده کرد. از دیگر کاربرد های شیشه لمینت می توان به ساخت انواع درب، پله، محافظ، پارتیشن، وسایل منزل و … اشاره کرد.

با استفاده از تکنیک های پیشرفته شیشه بری می توان شیشه ها را به صورت دلخواه برش داد و سپس به صورت لمینت در آورد، تا بتوان از آن ها برای زیباسازی فضای خانه استفاده کرد. از آنجایی که شیشه های لمینت ضد آب و رطوبت بوده و همچنین در برابر تنش های حرارتی مقاوم است، از این نوع شیشه می توان در مکان هایی مانند سرویس بهداشتی، آشپز خانه، حمام و … نیز استفاده کرد.

 کاربرد های شیشه لمینت

ویژگی های شیشه لمینت

همانطور که اشاره شد، مهم ترین ویژگی شیشه های لمینت، امنیت بالای آن ها می باشد. این امنیت تنها به مقاومت و استحکام شیشه مربوط نمی شود و با توجه به الگوی شکستن شیشه لمینت تعریف می شود. شیشه های لمینت ممکن است در اثر ضربه های بسیار قوی بشکنند، اما در صورت شکستن تکه های آن مانند شیشه معمولی، تیز و برنده نبوده و همچنین فرو نمی ریزد.

لایه پلیمری می تواند مقدار زیادی از انرژی وارد شده از طریق ضربه را دریافت کرده و به سرعت در سطح خود منتشر کند. وجود این لایه پلیمیر با چنین ویژگی منحصر به فردی باعث می شود استحکام این نوع شیشه بالا برود. قطعه های شکسته شده شیشه لمینت، به لایه PVB چسبیده و یکپارچگی خود را حفظ می کنند. این ویژگی باعث می شود تا شکسته شدن شیشه لمینت باعث خسارت های جانی و مالی نشود.

یکی از مهم ترین ویژگی های شیشه لمینت، که باعث افزایش کارایی آن می شود، امکان استفاده از انواع شیشه سکوریت، پوشش دار، اسپندرال و … در ساخت آن است. ویژگی های شیشه لمینت تنها به ایمنی محدود نمی شود، لایه های پلیمری به کار رفته در ساخت این نوع شیشه، در برابر حرارت و صدا عایق بوده و همچنین می تواند میزان اشعه UV را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

انواع شیشه های لمینت

شیشه لمینت رنگی: در بسیاری از موارد برای زیباتر شدن نمای شیشه ای، از شیشه های لمینت رنگی استفاده می کنند. این نوع از شیشه های لمینت به دلیل زیبایی که دارد، علاوه بر نمای ساختمان، در ساخت دکوراسیون داخلی خانه نیز استفاده می شود.

انواع شیشه های لمینت

شیشه لمینت طرح دار: این  نوع از شیشه های لمینت با استفاده از فناوری لمینت اجسام بین شیشه ساخته می شود. شیشه های لمینت طرح دار، تنوع بسیار زیادی دارند و معمولا آن ها برای زیبا سازی فضار داخل خانه استفاده می شود.

شیشه لمینت ضد گلوله: با تقویت ایمنی شیشه های لمینت، می توان این نوع شیشه را آنقدر در برابر ضربه مقاوم کرد که حتی در برابر شلیک گلوله نیز پایدار باشد. از این نوع شیشه لمینت در ویترین طلافروشی ها، صرافی ها، موزه ها و سایر مکان هایی که احتمال سرقت وجود دارد استفاده می شود.

شیشه فوتولمینت: در این نوع شیشه لمینت، یک تصویر و یا طرح گرافیکی در بین لایه های شیشه قرار گرفته و سپس فرایند لمینت شدن انجام می شود. در ساخت شیشه فتولمینت می توان از چاپ عکس و طرح بر روی شیشه نیز استفاده کرد.

دسته بندی شده در: شیشه بری, مجله

ارسال نظر