ارسال آگهی

شناخت ایزوگام مرغوب با شناسایی مواد تشکیل دهنده ایزوگام

همانطور که می دانید ایزوگام یک نوع عایق آماده می باشد که در حوزه های مختلف عمران و صنعت ساختمان سازی و توسعه شهری کاربرد دارد. این عایق از مشتقات فرآورده های نفتی می باشد که از عمر استفاده از آن در ایران 50 سالی می گذرد. امروزه با گسترش صنعت تولید ایزوگام در ایران، محصولات عایقی ساخته می شود که قادر به محافظت کردن مصالح ساختمانی در برابر نم و رطوبت می باشد.

شناخت ایزوگام مرغوب با شناسایی مواد تشکیل دهنده ایزوگام

امروزه از ایزوگام در کف استخر ها، کف لوله های صنعتی آب، دیواره های سازه های صنعتی، برای سطوح خارجی لوله های نفت و گاز و… نیز استفاده می شود. ماده پایه در ایزوگام، قیر می باشد که تولید آن در پالایشگاه های نفتی صورت می گیرد و یک ماده هیدروکربنی می باشد. خاصیت نفوذ پذیری بالای قیر به دلیل وجود سولفید کربن و تتراکلرید کربن می باشد و همچنین فاصله ی بین ذرات بوجودآورنده ی آن کم می باشد. به همین دلیل قیر ماده ای بسیار چسبنده محسوب می شود که نمی توان در صنعت از آن به صورت خام به منظور یک عایق از پیش آماده استفاده کرد.

برای استفاده کردن از قیر در صنعت بسیاری از صنعت گران با استفاده از گرما دادن به ذرات سازنده ی این ماده چسبنده و کشیدن آنها در جهت های مختلف و همچنین اضافه کردن موادی اضافی مثل پلی استر و تیشو، ایزوگام را در انواع مختلف و به شکل رول های چند متری تولید می کنند. بدین ترتیب ایزوگام به صورت یک عایق آماده در می آید و افراد متخصص در زمینه قیرگونی کافیست تا به این ماده گرما بدهند تا دوباره حالت چسبندگی آن برگردانده شود و به محصولات ساختمانی بچسبد.

مواد تشکیل دهنده ی ایزوگام

ایزوگام ها بر اساس مواد تشکیل دهنده به دو دسته پلیمری و دمیده تقسیم بندی می شود که در ادامه به توضیح این دو دسته پرداخته ایم:

ماده پایه ایزوگام پلیمری

ماده ای که پایه تولید ایزوگام پلیمری می باشد، قیر می باشد که با توجه به میزان نرمی و درجه عایق پذیری این ماده را به صورت قیر 60/70 می باشد که میزان نرمی همان 70 و عدد 60 نشان دهنده درجه عایق پذیری قیر می باشد. این نوع قیر از پالایش نفت خام تولید می شود و مستقیما از پالایشگاه عرضه می شود. در فرآیند حرارت دادن به نفت خام، عناصر جدیدی مثل بنزین، نفت گاز، محلول های سبک نفتی، روغن های سبک و نفت چراغ در پالایشگاه و در برج های تقطیر تولید می گردند.

قیر 60/70 از محصولاتی می باشد که برای تولید آن از گرمای بیش از 380 درجه استفاده می شود و اغلب به شکل نیمه جامد می باشد و برای عرضه در بازار به شکل جامد و سرد شده تغییر پیدا می کند. با توجه به اینکه دسته بندی قیر ها بر اساس میزان چسبندگی آنها صورت می گیرد، قیر 60/70 عضوی از دسته قیر های با کیفیت و در برابر نم و رطوبت دارای قابلیت نفوذ پذیری بالا می باشد.

نحوه تولید ایزوگام پلیمری

برای تولید ایزوگام پلیمری قیر 60/70 را با موادی مثل تیشو، مواد APP، پلی استر و پوشال گونی پلاستیکی مخلوط می کنند و در یک مخزن بزرگ حرارت می دهند و بعد از اینکه این مواد با هم مخلوط شدند، یک محصول یکنواخت حاصل شد، کاربر مسئول مواد حاصل شده را از طریق خروجی مخزن به سمت یک استخر آب هدایت می کند تا مواد سرد گردند. روی آب استخر و در زیر استخر لایه های پلاستیکی، لایه های آلومنیومی به تراکم 14 تا 16 میکرون وجود دارد.  البته بهتر است بدانید که بعضی از کارخانجات تولید کننده ی ایزوگام پلیمری از لایه های آلومنیومی به عنوان روکش و برای کاهش قیمت نهایی محصولاتشان استفاده می کنند.

ایزوگام پلیمیری و ایزوگام دمیده

ایزوگام دمیده

این نوع ایزوگام عایقی است که از مازوت یا همان نفت کوره استفاده می شود که تجربه نشان داده است کیفیت و عمر ایزوگام دمیده اغلب کمتر از نوع پلیمری می باشد. جالب است بدانید که ایزوگام پلیمری در واقع نوع پیشرفته ی همان ایزوگام دمیده می باشد و ماده پایه ای که برای تولید آن بکار می رود قیر دمیده می باشد. این قیر در فرآیند تزریق هوا به مازوت یا همان نفت کوره بوجود می آید. قیر دمیده به قیر 25/80 یا قیر R نیز معروف است که طی این فرآیند هوای بسیار داغ از طریق پمپ های تراکم هوا مستقیما به مخزن فشرده شده ی مازوت دمیده می شود.

در طی این پروسه در لایه سوم مولکول های هیدروکربورها که اتم های هیدروژن یا همان مواد تشکیل دهنده مازوت آنجا قرار دارند، با اکسیژن هوای داغ تزریق شده میکس می شوند. در نهایت این ترکیب با ایجاد حباب در مازوت سبب تولید آب می گردد و در مولکول های هیدروکربورها بسپارش اتفاق می افتد. در نهایت این پروسه قیر دمیده شده تولید می گردد. این نوع قیر نسبت به قیر 60/70 نفوذ کمتری دارد. به همین دلیل امروزه در اکثر پروژه های عمرانی از این نوع قیر استفاده نمی شود.

از جمله مواردی که هنوز از قیر دمیده استفاده می کنند تولید باتری ماشین و همچنین لوله های انتقال آب کوچک می باشد. با توجه به میزان نفوذ پذیری قیر دمیده امروزه تولید آن در صنعت محدود شده و کارایی کمی دارد.

تعداد لایه های ایزوگام

ایزوگام ها بر اساس تعداد لایه به طور کلی به دو دسته تک لایه و دو لایه تقسیم بندی می شوند که نوع تک لایه آن خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارد و کاربرد آن در مناطق خشک می باشد. ایزوگام تک لایه شامل پلی استر دوخته شده می باشد که بصورت معمول آلومنیوم روی آن تراکم بسیار کمی دارد. از این نوع ایزوگام به منظور پوشش دادن سطوح لوله های آب، گاز و نفت استفاده می شود.

در مقایسه ایزوگام تک لایه و دو لایه باید عنوان کرد که ایزوگام دو لایه نسبت به نوع دیگر آن دارای انعطاف پذیری کمتری می باشد ولی از مقاومت بالاتری برخوردار می باشد. برای تولید ایزوگام دو لایه از تیشو و پلی استر استفاده می شود. تیشو ماده ای جامد است که با وجود بافت نرم و خاصیت جذب رطوبت بالا در لایه بیرونی ایزوگام دو لایه استفاده می شود به همین دلیل این نوع ایزوگام می تواند حجم زیادی از رطوبت هوا را در خود حفظ کند و این رطوبت را در زمان تابش مستقیم آفتاب به صورت بخار از دست بدهد.

ایزوگام بر اساس نوع روکش

ایزوگام ها بر اساس نوع روکشی که دارند به سه دسته بدون روکش، با روکش سنگریزه و روکش آلومینیومی تقسیم بندی می شود. ایزوگام بدون روکش به ایزوگام پودری معروف می باشد که این نوع ارزان ترین نوع ایزوگام می باشد. جالب است بدانید که این نوع ایزوگام می تواند هم جزوی از ایزوگام های دمیده و هم پلیمری باشد. ایزوگام بدون روکش نسبت به سایر ایزوگام ها کیفیت پایین تری دارد و امروزه در تولیدات صنعتی و پروژه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد این نوع ایزوگام بیشتر برای عایق سازی سقف های کاذب است و مناسب ترین عایق برای این نوع سقف ها می باشد چرا که برای چسباندن آن نیازی به حرارت زیاد نمی باشد. ایزوگام با روکش آلومنیومی بخشی از ایزوگام های پلیمری می باشد که رویه ی آن توسط لایه های آلومنیومی با تراکم 14 تا 16 میکرون پوشش داده شده است. روکش آلومنیومی که بر روی این نوع ایزوگام به کار می رود می تواند از نوع تک لایه یا دو لایه باشد. آلومنیوم علاوه بر اینکه عایق حرارتی می باشد می تواند در بالا بردن طول عمر مواد سازنده ایزوگام موثر باشد.

ایزوگام با روکش سنگریزه

از این نوع ایزوگام معمولا برای زیبا جلوه دادن محیط استفاده می شود و در طیف های رنگی گوناگونی عرضه می شود و برای ساختمان هایی که سقف شیب دار دارند، کاربرد دارد. یکی دیگر از کاربردهای این نوع ایزوگام در پروسه کف سازی فضاهای باز می باشد.

دسته بندی شده در: ایزوگام و قیرگونی و آسفالت, مجله

ارسال نظر