ارسال آگهی

دلایل سرد نکردن یخچال چیست؟

یخچال ها در فصل های مختلف با توجه به شرایط آب و  هوا، باید در دماهای مختلفی تنظیم شوند تا برای نگهداری مواد غذایی مناسب باشند. اگر یخچال بیش از اندازه سرد باشد باعث یخ زدن مواد غذایی شده و اگر بیش از اندازه گرم باشد باعث می شود که مواد غذایی به سرعت فاسد شده و از بین بروند. خیلی کم پیش می آید که یخچال مشکل سرد بودن بیش از اندازه داشته باشد.

و در اکثر موارد هم این مشکل با تنظیم دوباره دمای یخچال حل می شود. اما مشکل کافی نبودن سرمای یخچال نسبتا شایع است و دلایل متفاوت فنی و غیر فنی دارد. در این مقاله به بررسی دلایل سرد نکردن یخچال می پردازیم تا با بررسی آنها بتوانید بدون نیاز به تعمیر کار یخچال، مشکل خود را برطرف نمایید.
سرد نکردن یخچال

دلایل غیر فنی سرد نکردن یخچال

گاهی رعایت نکردن برخی از موارد در زمان استفاده کردن از یخچال باعث می شوند تا یخچال نتواند به خوبی عمل سرد کردن را انجام دهد. و باعث خراب شدن مواد غذایی داخل آن شود. در حالیکه اکثر افراد دوست دارند مواد غذایی تازه در یخچال داشته باشند. در ادامه برخی از موارد را ذکر میکنیم:

دمای یخچال درست تنظیم نشده است

تنظیم دمای یخچال در فصول گرم و سرد متفاوت است. دمای یخچال در تابستان معمولا بر روی 1 یا 2 درجه و در زمستان معمولا بر روی 3 یا 4 درجه تنظیم می شود. گاها پیش می آید که مصرف کنندگان دمای یخچال را روی 6 یا 7 تنظیم کرده اند که طبیعتا باعث کم شدن خنک کنندگی یخچال می شود.

بیش از اندازه بودن مواد غذایی داخل یخچال

زیاد بودن مواد غذایی داخل یخچال باعث کم شدن هوای تولید شده داخل یخچال می شود. که همین هوا نیز با هربار باز و بسته کردن درب یخچال، از آن خارج می شود. برخی از مواد های غذایی نیز احتمال دارد باعث مسدود شدن سرما سازهای یخچال شوند. بسته ها و ظروف بزرگ را در قسمت انتهایی آن و جلوی هواساز های یخچال قرار ندهید.

هواگیری نامناسب و عدم خنک شدن یخچال

فن یخچال وظیفه خنک کنندگی موتور یخچال را که در پشت آن تعبیه شده، بر عهده دارد. برای اینکه فن به خوبی کار انجام دهد، نیاز به جریان هوا دارد. اگر یخچالتان را در مکانی قرار داده اید که هوا رفت و آمد نمی کند و مخصوصا اگر پشت یخچال به فضایی پلاستیکی یا پارچه ای بچسبد، میزان جریان هوا کاهش یافته و موتور داغ می شود و دیگر کارایی لازم برای خنک کردن یخچال را نخواهد داشت.

دلایل فنی سرد نکردن یخچال

غیر از این موارد عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث کم شدن میزان خنکی یخچال می شوند. نحوه کار قطعات به کار رفته در یخال به صورت همپوشانی میباشد به همین دلیل خراب شدن هرکدام از قطعات هرچند کوچک در میزان سرد کنندگی یخچال موثر است. در ادامه به بررسی مهم ترین عوامل فنی که گرم شدن یخچال موثر هستند، می پردازیم:

سوختن موتور کندانسور از دلایل سرد نکردن یخچال

خراب شدن یا سوختن موتور کندانسور برخی از مواقع باعث سرد نکردن یخچال میشود. اگر کندانسور خراب باشد، هوا نمی‌تواند به خوبی از سیم پیچ‌های آن عبور کند و همین امر باعث می شود که گاز در جریان خنک کنندگی قرار نگیرد و عمل هوادهی یخچال انجام نشود. از سری مشکلاتی که معمولاً برای موتور کندانسور رخ می‌دهند می‌توان به نیم سوزی سیم پیچ کندانسور، سوختن موتور آن، شکستن پره های آن و وصل نبودن برق به کندانسور یا اتصال کوتاه کندانسور اشاره کرد.
کندانسور یخچال

ایراد داشتن سیم پیچ خازن دلیل سرد نشدن یخچال

سرد شدن هوای یخچال توسط کمپرسور با کمک دو سیم پیچ اتفاق می افتد. سیم پیچ اوپراتور که محل آن پشت پنل یخچال بوده و سیم پیچ خازن که که محل آن در پایین یخچال قرار دارد.سیم پیچ خازن وظیفه دارد که گرمای کمپرسور را از بین ببرد تا ماده خنک کننده بدون هیچ مشکلی بتواند با گاز ترکیب شود و عمل خنک کردن یخچال را انجام دهد. اگر سیم پیچ خازن ایراد داشته باشد، کمپرسور به اندازه کافی سرد نخواهد شد و گرمای آن مانع از سرد شدن گاز می شود و همین امر باعث می شود که یخچال به اندازه کافی خنک نشود.

ذر صورت سوختن سیم پیچ خازن، یخچال کاملا گرم می شود. و اگر سیم پیچ نیم سوز شده باشد احتمالا علاوه بر کمی گرم شدن، مقداری صدا هم توسط یخچال تولید شود. و اگر سیم پیچ کثیف شده باشد احتمالا هر دو حالت ذکر شده را خواهد داشت. زیرا مواد آلاینده به قطعه اجازه درست کارکردن را نمیدهند. برای بهینه کردن عمل سرد کردن یخچال، باید به صورت متناوب در بازه های زمانی مشخص اقدام به بازدید یخچال و تمیز نمودن سیم پیچ خازن آن نمایید.

خراب بودن موتور اپراتور

کار اپراتور در یخچال به گردش درآوردن هوای داخل آن است این هوا با قرار گرفتن در کنار گاز خنک شده و باز هم وارد یخچال می شود. بنابراین اگر مشکلی برای این موتور ایجاد شود جریان هوا در یخچال وجود نخواهد داشت و باعث عدم سرد شدن یخچال میشود. از سری مشکلاتی که باعث خراب شدن اپراتور می شود می‌توان به گیر کردن فن، شکستن فن، سوختن اپراتور، قطع شدن برق و… اشاره کرد.

مشکل داشتن خازن یخچال

یخچال به وسیله خازن خاموش و روشن می شود. این عمل توسط سیم پیچ ها انجام میگیرد در نتیجه اگر سیم پیچ ها سالم باشد احتمال خراب بودن خازن بالا میرود. خرابی خازن از کار افتادن کمپرسور را به دنبال دارد. در زمان هایی که یخچال خیلی سرد می شود نیز احتمال خرابی این قطعات وجود دارد در این زمان قضیه بر عکس است یعنی خازن نمی‌تواند کمپرسور را قطع کند.

یخ زدن اپراتور علت گرم شدن یخچال

یخچال های قدیمی معمولا باید طی دوره های مشخص بعد از خاموش کردن، برفک زدایی می‌شدند. این عمل برای جلوگیری از یخ زدن اپراتور انجام می شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و هوشمند شدن یخچال ها عمل یخ زدایی از اپراتور به صورت سیستماتیک انجام می شود. برای این کار وسایلی مانند هیتر، کنترلر و ترموستات یخچال نیاز هستند که اگر هر کدام از این قطعات کار خود را به خوبی انجام دهند اپراتور یخ میزند. یخ زدن اپراتور باعث می‌شود که مسیر جریان هوا با یخ بسته شود و با نبود جریان هوا یخچال گرم خواهد شد.
برفک زدن یخچال

کلید تنظیم دما خراب است

این کلید در یخچال های قدیمی داخل خود یخچال و در یخچال های مدرن امروزی در نمایشگری روی یخچال وجود دارد. در صورت خراب شدن این کلید، میزان دقت آن پایین می آید و باعث می شود که شما نتوانید دما را به درستی تنظیم کنید و ممکن است یخچال گرم تر یا سرد تر از حالت استاندارد شود.

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر