ارسال آگهی

آشنایی با تکنولوژی ساخت انواع شیشه های هوشمند

شیشه های هوشمند یکی از پرکاربرد ترین انواع شیشه ها می باشند که با استفاده از تکنولوژی های جدید به گونه ای ساخته می شوند که می توان آن ها را متناسب با میزان نور مات یا شفاف کرد و از این طریق در مصرف انرژی و هزینه صرفه جویی نمود. در ادامه همراه ما باشید تا با تکنولوژی ساخت انواع شیشه های هوشمند آشنا شوید:

شیشه های هوشمند را می توان با کمک فرایند های مختلف شیشه بری در ابعاد و طرح ها ی دلخواه برش داده و در موارد مختلف بسیاری مانند ساخت درب و پنجره، ویترین مغازه و فروشگاه ها، مکان های امنیتی مانند موزه و جواهر فروشی و … استفاده کرد. شیشه های هوشمند در برابر اشعه UV پرتو های خورشید، حرارت و صدا عایق می باشند. از برخی شیشه های مدرن هوشمند می توان برای نمایش تصاویر و ویدیو ها نیز استفاده کرد. هزینه ارزان نگهداری این نوع شیشه ها، یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده است شیشه های هوشمند طرفداران بسیاری پیدا کنند.

آشنایی با تکنولوژی ساخت انواع شیشه های هوشمند

انواع شیشه های هوشمند با تکنولوژی فتوکرومیک

در ساخت این نوع شیشه های هوشمند، از تکنولوژی فتوکرومیک (Photochromic) استفاده می شود. شیشه های هوشمند فتوکرومیک هنگامی که در برابر امواج الکترومغناطیس قرار می گیرند، تیره شده و از این طریق میزان نور عبوری را کاهش می دهند. و پس از اینکه تابش نور قطع شود شیشه ها به حالت اولیه بر می گردند. معمولا از این نوع تکنولوژی در ساخت شیشه عینک ها استفاده می شود. همانطور که متوجه شدید شیشه های هوشمند فتوکرومیک را نمی توان در زمان دلخواه تیره و یا روشن کرد و این فرایند به صورت خودکار با تابش نور اتفاق می افتد.

انواع شیشه های هوشمند با تکنولوژی مواد ترموکرومیک

این نوع شیشه هوشمند با استفاده از تکنولوژی مواد ترموکرومیک (Thermochromism) یا گرمارنگی ساخته می شود. مواد ترموکرومیک نسبت به گرما حساس بوده و در شرایطی که دمای محیط بالا باشد، از عبور امواج مادون قرمز که منجر به تولید گرما می شوند جلوگیری کرده و تنها نور مرئی را عبور می دهند. در نتیجه در تابستان که دمای هوا بالا می باشد مانع از گرم شدن فضای داخل خانه در اثر تابش نور خورشید می شوند. و در فصل های سرد سال با عبور دادن امواج مادون قرمز به گرم تر شدن محیط کمک می کند. شیشه های هوشمند با تکنولوژی مواد ترموکرومیک به نام شیشه کم گسیل (Low-E) نیز شناخته می شوند.

 انواع شیشه های هوشمند با تکنولوژی مواد ترموکرومیک

انواع شیشه های هوشمند با تکنولوژی کریستال مایع

شیشه‌ های کریستال مایع (Polymer Dispersed Liquid crystal)، یکی از انواع شیشه های هوشمند هستند که در فرآیند ساخت آن ها کریستال مایع در بین لایه پلیمر قرار می گیرد. میزان شفافیت شیشه های مات شونده را می توان تنها با استفاده از یک دکمه کنترل کرد. شیشه هوشمند کریستال مایع احتایج مداوم به جریان برق ندارد و در صورت مات شدن نیز توانایی عبور دادن 80% از نور و در نتیجه روشن نگه داشتن محیط را دارند. شیشه هوشمند سوییچ دار نام دیگری است که این نوع شیشه هوشمند با آن شناخته می شود.

از شیشه های هوشمند با تکنولوژی کریستال مایع می توان برای ساخت قسمت های خارجی ساختمان و همچنین ایجاد دیوار های داخلی و پنل های جدا کننده درون ساختمان استفاده کرد. با به کارگیری این نوع شیشه در محیط هایی که احتایج به نظارت دارند، می توان در موارد مورد نیاز شیشه را شفاف نمود تا دید و کنترل بر محیط داشت، و در شرایطی که نیاز به حفظ حریم شخصی است، شیشه ها را مات نمود.

انواع شیشه های هوشمند با تکنولوژی کریستال مایع

انواع شیشه های هوشمند با تکنولوژی الکتروکرومیک

مواد به کار رفته در این شیشه های هوشمند مدرن، با تغییر پیدا کردن ولتاژ جریان الکتریکی، تغییر رنگ پیدا می کنند. در ساخت شیشه های هوشمند الکتروکرومیک (Electrochromic) از اکسید تنگستن و اکسید نیکل استفاده می شود. خواص شیمیایی این مواد با عبور جریان برق تغییر پیدا کرده و می تواند گرما را انعکاس داده یا جذب کند. استفاده از این نوع شیشه های هوشمند می تواند در کاهش مصرف انرژی و در نتیجه آن کاهش هزینه ها بسیار موثر باشد.

در صورتی که ساختمان های مسکونی یا تجاری از شیشه های هوشمند الکتروکرومیک استفاده کنند، دیگر نیازی به استفاده از وسایل و تجهیزات گران قیمت برای تعدیل دمای محیط احتیاجی نخواهند داشت. زیرا این شیشه ها در فصول گرم سال حرارت را جذب کرده و محیط را خنک تر می کنند. در روز های سرد سال نیز با منعکس کردن حرارت، به محیط گرما می بخشند.

دسته بندی شده در: شیشه بری, مجله

ارسال نظر