ارسال آگهی

تفاوت کولر گازی اینورتر (کم مصرف) و کولر گازی معمولی

در این مطلب آنچه فرا میگیریم در زیر به صورت تیتروار آورده شده است:

تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی تنها در مصرف انرژی آنهاست؟ هنگام خرید کولر گازی وجه تمایز آنها را از کجا بدانیم و خرید کدام یک به صرفه تر است؟ کولر های گازی موجود در بازار تقریبا ظاهری شبیه بهم داشته ولی نکته هایی از قبیل میزان مصرف انرژی، هزینه های تعمیر کولر گازی در تهران، شرایط نصب و… از جمله نکاتی است که باید قبل از خرید کولر نسبت به آنها آگاهی داشته باشیم.انواع کولر گازی و تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی

برای بهتر دانستن تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی باید با نحوه عملکرد هریک آشنا شویم. تفاوت اصلی این دو سیستم در مدارات الکتریکی آنها می باشد و هر دوی این سیستم ها در سیکل برودتی و مکانیکی عملکردی مشابه هم دارند. در مدار الکتریکی یک کولر گازی معمولی، عمل قطع و وصل کردن به صورت دیجیتال، توسط یک ترموستات انجام می شود به این صورت که ترموستات پس از سنجش دمای هوای برگشتی از محیط مورد نظر و رساندن آن به حد دمای تنظیم شده، جریان برق کمپرسور کولر گازی را وصل و آن را روشن می کند.

کمپرسور کولر های گازی معمولی با حداکثر توان خود روشن می شود و تا زمانیکه دمای هوای محیط را به حد مطلوب برساند به کار خود ادامه می دهد. کلیه الکتروموتور ها و کمپرسورهای کولر های گازی هنگام شروع به کار و راه اندازی اولیه باید به اینرسی حرکتی غلبه کنند که این کار نیاز به صرف نیرویی بیشتر از مقدار نیروی لازم هنگام کارکردن الکتروموتور می باشد.تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی

همین امر سبب افزایش انرژی مصرفی هنگام استارت و راه اندازی کمپرسورها می شود. افزایش انرژی به این میزان به صورت لحظه ای گاهی به سه برابر می رسد و اگر در همان زمان راه اندازی کولر گازی معمولی، وسیله برقی دیگری نیز روشن باشد، جریان برق مصرفی بیش از حد مجاز می شود.

تفاوت نحوه کارکرد کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی

کولر گازی های معمولی بعد از روشن شدن با بیشترین توان برودتی خود مشغول به کار شده و بعد از گذشت زمانی دمای هوای محیط را به دمای مطلوب می رساند و بعد خاموش می شود. حال با توجه به این عملکرد دو نکته وجود دارد:

  1.  روشن و خاموش شدن کمپرسور به صورت مکرر باعث استهلاک زود هنگام کمپرسور و تمام تجهیزات مکانیکی که در زمان خاموش و روشن شدن تحت تاثیر قرار می گیرند، می شود.
  2.  برای اینکه کولر گازی با کوچکترین اختلاف دما در محیط، خاموش و روشن نشود، برای کنترل و بهبود در زمان روشن و خاموش شدن کولر، باید یک اختلاف دمایی در حد یک الی سه درجه قرار داد. در غیر این صورت دمای محیط دائما تحت پوشش کولر گازی معمولی، دارای دمای متغیر بوده و دمای هوا نیز مدام در حال کاهش یا افزایش می باشد.

اگرچه سیکل مکانیکی و دیگر اجزاء در کولر های گازی معمولی و اینوتر به صورتی مشابه هستند ولی از تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی در سیستم های الکتریکی و البته قطعاتی که برای ارتقا در سیستم کولر گازی اینورتر تعبیه شده است، نمی توان چشم پوشی کرد. همین تفاوت در سیستم الکتریکی کولر گازی اینورتر وجه تمایز آن با کولر گازی معمولی شده است که سبب شده مصرف انرژی آن کمتر از نوع معمولی آن باشد.

چگونه کولر گازی اینورتر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود؟

همانگونه که در بالا توضیح دادیم کولر های گازی معمولی در زمان راه اندازی انرژی زیادی را صرف می کنند همین امر سبب می شود تا مصرف انرژی بالا رفته ولی در کولر های گازی کم مصرف با نصب اینورتر بر سر راه برق ورودی، راه اندازی کمپرسور بصورت آرامتر و کمتر بوده در نتیجه با مصرف برق کمتری همراه می باشد. (ترفندهای کاهش هزینه مصرف برق کولر گازی در حالت گرمایشی)صرفه جویی در مصرف برق کولر گازی

اینورتر با کاستن ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور، باعث می شود سرعت راه اندازی موتور کولر یا کمپرسور کاهش یابد و پس از به حرکت درآمدن کمپرسور، تا حد مطلوبی این دو پارامتر افزایش می یابد. همین امر سبب شده تا در زمان شروع به کار کولر های گازی اینورتر افت ولتاژ نداشته باشید.

در نتیجه به کمپرسور فشار کمتری در زمان راه اندازی وارد شود و در نهایت کمترین آسیب و فشار به شبکه برق داخلی ساختمان وسیم کشی آن وارد می شود. به همین دلیل اگر منزل شما قدیمی و دارای سیم کشی نه چندان خوب و یا سیم کشی ضعیفی دارد در هنگام خرید کولر گازی توجه داشته باشید که برای شما کولر گازی اینورتر مناسب تر می باشد.

تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی از نظر کنترل دمایی

تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی تنها در میزان مصرف انرژی خلاصه نمی شود بلکه کولر های گازی کم مصرف که مجهز به اینورتر می باشند، کنترل دمای بسیار مطلوبی نسبت به کولر های گازی معمولی دارند زیرا کمپرسور در این نوع کولر ها به جای خاموش و روشن شدن های مکرر، سرعت چرخش را کم و بار برودتی را نیز کاهش می دهند.

چگونگی کاهش مصرف انرژی در کولر های کم مصرف

بیشترین تفاوت کولر گازی اینورتر و کولر گازی معمولی در میزان مصرف انرژی بود که این تفاوت به این دلیل است که در کولر های گازی کم مصرف، کمپرسور پس از رسیدن به دمای مطلوب خاموش نمی شود بلکه با تغییر دادن در سرعت گردش، بار برودتی موجود را کاهش می دهد همین امر سبب ایجاد یک بالانس انرژی می شود.

یعنی گرمای جذب شده توسط کولر گازی کم مصرف با گرمای ایجاد شده در محیط برابر می شود و دیگر نیاز نیست کولر گازی با حداکثر توان کار کند. همین شرایط باعث شده است که کولر گازی اینورتر نسبت به کولر گازی معمولی مصرف انرژی کمتری داشته باشد به گونه ای که میزان انرژی مصرفی آن در حد میزان انرژی مصرفی یک کولر آبی و حتی کمتر می باشد.هرچه مصرف انرژی کولرگازی کمتر شود فشار وارده به دستگاه کتر بوده و  طول عمر دستگاه بالاتر میرود.برای آشنایی بیشتر با راههای افزایش طول عمر دستگاه مطلب نکات کلیدی افزایش طول عمر کولر گازی را مطالعه نمایید

دسته بندی شده در: نصب کولر, نصب کولر گازی, لوازم خانگی, مجله, راهنمای خرید

ارسال نظر