ارسال آگهی

تعمیر و عیب یابی کولر آبی

تعمیر و عیب یابی کولر آبی خود را در مواقعی که دسترسی به تعمیرکار کولر آبی ندارید، خودتان انجام دهید. در این مطلب سعی شده است نکاتی مهم در زمینه تعمیر کولر آبی بیان کنیم تا در مواقع ضروری بتوانید مشکلاتی اینچنین را حل و فصل نمایید. توجه داشته باشید که برای بدست آوردن اطلاعات تماس برای تعمیر کولر آبی در تهران می توانید از طریق همین سایت بررسی نمایید.

1- اگر با زدن کلید های کولر، کلید ها کار نمی کنند چند احتمال وجود دارد:

اولین احتمال این است که ممکن است فیوز قطع و یا خراب شده باشد که برای اطمینان از این مورد می توانید با کمک یک فازمتر مسیر ورود و خروج فاز به فیوز را بررسی نمایید اگر فاز به فیوز می رسد ولی با حرکت اهرم فاز آن خارج نمی شود نتیجه می گیریم که فیوز خراب شده و آنرا با یک فیوز هم آمپر با خودش عوض کنید.

دومین احتمال می تواند بوجود آمدن مشکل در فاز یا نول اصلی(سیم رابط) باشد، در صورتی فیوز سالم است که در مبدا درون کلید برق باشد، اما به ترمینال کولر برق 220 ولت نمی رسد در این صورت مطمئنا سیم یا کابل رابط آسیب دیده است و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

اصول تعمیر و عیب یابی کولر آبی2- در صورتیکه موتور کولر کار می کند ولی باد کولر خنک نیست چند احتمال وجود دارد

2-1 در کف تشتک کولر هیچ آبی نیست

در واقع این عدم وجود آب می تواند سبب سوراخ شدن تشتک کولر گردد یا حتی اگر در کف تشتک آب به مقدار کافی نیز وجود نداشته باشد نیز چنین پیامدی خواهد داشت. اگر آب از شیر اطمینان نشت نماید این می تواند به دلیل عدم تنظیم شناور کولر آبی باشد.

2-2 اگر پمپ آب کار نمی کند یا شیلنگ رابط صدمه دیده باشد

برای تعمیر و عیب یابی کولر آبی که این مشکل را دارد می توانید با کمی دقت در پوشال های کولر آبی این ایراد را متوجه شوید به این صورت که اگر از سمت پوشال ها صدای ریزش آب بر روی پوشال ها شنیده نمی شود مطمئن باشید که در سیستم پمپاژ آب خللی وارد شده است و این عمل به درستی صورت نمی گیرد. این ایراد می تواند به دلیل خرابی خود پمپ باشد یا شیلنگ پاره شده باشد.

در این صورت می توانید با باز کردن دریچه ها مورد معیوب را شناسایی کنید، خراب شدن پمپ آب می تواند مربوط به نیم سوز شدن موتور کولر یا هرزگرد شدن پروانه باشد که اغلب مشاهده شده است پمپ آب سالم است اما مشکل در سیستم برق رسانی آن می باشد، لذا قبل اینکه پمپ آب را سوخته در نظر بگیرید سیم های رابط را جدا کنید و با دو سیم جداگانه برق 220 را به آن متصل نمایید اگر عمل نکرد و پروانه کولر هم گریپاژ نیست در این صورت می توان گفت پمپ آب سوخته است.

2-3 مسدود شدن سوراخ ناودان ها

برای حل این مشکل ابتدا دریچه های کولر را جدا نموده و اگر امکان جدا کردن پوشال ها نیز وجود داشت آنها را هم جدا نمایید سپس سوراخ هایی که روی ناودان وجود دارد را با استفاده از جوهر نمک و برس شستشو دهید تا روی حفره ها کاملا از هر گونه جرمی پاک شود. برای از بین بردن بوی جوهر نمک می توانید ناودان ها را با آب چند بار شستشو نمایید سپس شبکه های توری و پوشال ها را ببندید در این صورت می توانید تهویه مناسبی داشته باشید.

3- اگر پمپ آب و الکتروموتور هر دو دور کولر کار می کننند اما کولر باد خنکی ندارد می تواند به دلایل زیر باشد

عیب یابی و تعمیر پمپ آب و الکتروموتور کولر آبی

3-1  تنظیم نبودن تسمه: برای تنظیم کردن تسمه ابتدا پیچ های پایه الکتروموتور را کمی شل نمایید سپس پایه را طوری جابجا نمایید که تسمه کولر نه شل باشد و نه روی پولی های کمانه سفت یا کند باشد که محور را تحت تنش قرار می دهد و یاتاقان ها و بش را خراب می کند و موجب سوختگی موتور می گردد. بهتر است بدانید بهترین حالت رگلاژ تسمه کولر این است که تسمه را نزدیک پولی کوچک توسط دو انگشت بهم نزدیک کنید و به اندازه یک بند انگشت از هم فاصله داشته باشند و یا اگر موتور را خاموش کردید فن سریعا متوقف نشود بلکه تقریبا 5 تا 6 دور بچرخد سپس متوقف شود. هنگام تعویض تسمه کولر آبی به ضخامت و طول تسمه توجه نمایید.

3-2  پاره شدن پارچه برزنتی لرزه گیر

برای تعمیر و عیب یابی کولر آبی که این مشکل را دارد باید پارچه برزنتی را بررسی نمایید در صورتیکه این پارگی به حدی است که قابل ترمیم نمی باشد نسبت به تعویض آن اقدام کنید. برای تعمیر کولر آبی در تهران می توانید از طریق سایت فنی کارا به تعمیرکاران تخصصی کولر آبی دسترسی داشته باشید.

4- اگر تنها یکی از دور های موتور عمل کند 

4-1 کلید گریز از مرکز کار نمی کند در موتور کولر بیشتر اوقات در لحظه اول سیم پیچ های استارت و دور تند در مدار وجود دارند و در زمان رسیدن سرعت موتور کولر به میزان 75% سرعت نامی بلافاصله کلید عمل کرده و استارت را از مدار خارج می نماید. حال با خارج شدن استارت از مدار دور تند در مدار می ماند و منجرب به سرعت گرفتن موتور کولر می شود. سپس با تغییر وضعیت تبدیل می توان از دور کند کولر استفاده کرد و در صورت عمل نکردن کلید گریز از مرکز و باقی ماندن سیم پیچ در مرکز، موتور سرعت کافی نداشته و صدای خشنی از موتور به گوش می رسد و همچنین موتور شروع بع داغ شدن نیز می کند.

4-2 این مشکل می تواند بر اثر خراب بودن کلید تبدیل هم باشد که تعمیر و عیب یابی کولر آبی که این مشکل را دارد، چون احتمال خطر برق گرفتگی بیشتری دارد، توصیه می شود به یک تعمیر کار کولر آبی بسپارید.

5- زمانیکه کولر روشن است قطرات آب وارد محیط می شوند

این مشکل می تواند بر اثر پاره شدن شیلنگ باشد و موجب می شود که آب داخل پره های توربین به محیط اطراف پاشیده شود و آب از طریق پوشال و تسمه داخل فن ریخته می شود لذا نسبت به تعویض شیلنگ اقدام نمایید.

دسته بندی شده در: نصب کولر آبی, سرویس کولر آبی, لوازم خانگی, مجله

ارسال نظر