ارسال آگهی

آبسردکن چیست؟ انواع مدلهای آبسردکن کدام است؟

آبسرد کن  به دستگاهی می گویند که آب آشامیدنی را سرد میکند ضمن اینکه سرعت خنک کردن در هر دستگاهی نیز متفاوت می باشد. در گذشته مشکلات آبسردکن های قدیمی رعایت نکردن مسائل بهداشتی، استفاده بیش از حد برق و همچنین ناتوانی دستگاه در سرد کردن آب در تمامی ساعات روز بوده که امروزه  این مشکلات رفته رفته در آبسردکن های جدید کمتر شده و امکانات بیشتری را در اختیار فرد قرار می دهد.

در فهرست زیر به بررسی انواع متفاوت آبسردکن اشاره می شود که معمولا آبسرد کن ها به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند.

آبسرد کن مخزن دار مجهز به شناور (متصل به آب لوله کشی)

آبسردکن های مخزن دار مستقیما به آب لوله کشی متصل می شوند و مخزن نگهدارنده آب توسط یک شیر مجهز به شناور یا همان لوله همیشه پر می ماند. از این مدل آبسردکن بیشتر در شرکت ها و مکان های عمومی می توان مشاهده کرد.

برای نصب و راه اندازی انواع آب سردکن می توانید به سایت فنی کارا سر بزنید و با پیدا کردن افراد متخصص و یا تعمیرکار حرفه ایی آبسرد کن مشکل خود را برطرف کنید. در این سایت شما علاوه بر داشتن شماره و اطلاعات کامل تعمیرکاران می توانید از تمامی افراد متخصص در هر زمینه ای و یا تعمیر، نصب، نگهداری از هر وسیله برقی که استفاده میکنید یا هر خدمات دیگری که میخواهید بهره بگیرید فقط کافیست نیاز خود را جستجو کنید. (دریافت خدمات تعمیر آبسردکن)

در این مدل از آبسرد کن ها معمولا از یک سیستم پمپ حرارتی (مثل یخچال) برای خنک شدن آب استفاده میکنند. لوله های اواپراتور به شکل یک لوله مسی به دور یک مخزن فلزی جوش میخورد، آب وارد این مخزن شده و با مصرف برق توسط یک مدار خنک کننده، خنک می شود. با مصرف آب، شناور تعبیه شده در مخزن پایین می آید و شیر آب ورودی باز می شود تا مخزن پر شود.

نصب و نگهداری آبسردکن یکی از موارد مهم می باشد که در صورت رعایت کردن نکات گفته شده سایت فنی کارا به طول عمر دستگاه خود کمک بزرگی کرده اید.

لوله های اواپراتور حاوی گاز هستند که نباید با آب مصرفی تماس داشته باشند. به عبارتی لوله ها باید خارج از مخزن باشند، که این خود انرژی زیادی را تلف می کند. قدرت سیستم برودتی باید به مقداری باشد که هم از یخ زدن دیواره های مخزن جلوگیری شود و هم اینکه آب به سرعت خنک شود.

بر اساس شرایط استاندارد آب سردکن ها معمولا باید در یک ساعت نصف ظرفیت مخزن خود آب خنک تحویل دهند. مثلا آب سردکنی با مخزنی به حجم 150 لیتر اگر شرایط استاندارد را شامل باشد باید 75 لیتر در ساعت آب خنک بدهد. به عبارتی ظرفیت سرمایش آن 75 لیتر بر ساعت است.

معمولا دمای مد نظری که برای سرد کردن آب پیشنهاد می شود بهتر است در دماهای زیر باشد:

  1. در مناطق معتدل که آب و هوای شرجی دارند دمای مدنظر 10-15 در جه سانتی گراد می باشد.
  2. در مناطق گرمسیر با آب و هوای خشک دمای پیشنهادی 18-13 درجه سانتیگراد است.

آبسردکن متصل به آب لوله کشی

آبسردکن های بابلر یا بطری دار (با قابلیت تعویض بطری نگهدارنده آب)

در این مدل از آبسردکن ها از بطری های بزرگی برای نگهداری آب استفاده می کنند. طریقه گذاشتن این بطری به صورت وارونه می باشد که پس از خالی شدن بطری دیگری را که پر از آب است باید جایگزین کرد. این نوع آب سردکن ها از پمپ حرارتی استفاده می کنند که در آن لوله اواپراتور به صورت صفحه ای است که جدا از مخزن  می باشد و عملکرد آن به این صورت است که آب آشامیدنی در حجم کمتری بر روی صفحه قرار می گیرد. کاربرد این آبسردکن ها در مکان هایی می باشد که نیازمند آب مصرفی کمتری هستند.

آبسردکن ها بطری دار

آبسردکن های آنی (بدون مخزن آب آشامیدنی)

آبسردکن های آنی در سال 2007 میلادی ثبت و به بازار آمد. در این نوع آبسردکن، مخزنی برای نگهداری آب در کار نیست و از همان سیستم خنک کننده با پمپ حرارتی (سیکل یخچال) استفاده شده است. اما در این مدل از آبسردکن امکانات ذخیره انرژی در خود سیستم تعبیه شده است و منبع آب آشامیدنی که منبع تجمع آلودگی ها بود حذف شده است. در این مدل  از آبسردکن ها آب به صورت لحظه ای یا (آنی) خنک می شود به همین دلیل با افزایش نرخ مصرف، دمای آب نیز افزایش پیدا نمی کند لذا در ساعات پیک مصرف آب خنک نیز دمای آب ثابت و بین 13-9 درجه سانتی گراد می باشد.

آبسردکن های آنی یا بدون مخزن

همچنین با این سیستم امکان لوله کشی آب خنک به نقاط محتلف امکانپذیر می باشد به عبارتی در اماکن بزرگ که احتیاج به ارائه آب خنک در چند نقطه می باشد مثل ساختمان های چندین طبقه، می توان از این سیستم به عنوان پکیج آب سرد مرکزی بهره برد و با لوله کشی و طراحی چشمه، آب را انتقال داد بر خلاف  آبسرد کن های منبع دار و شناور  فشار آب خروجی به فشار استاتیکی منبع وابسته نمی باشد.

دسته بندی شده در: تعمیر آبسردکن, مجله

ارسال نظر