ارسال آگهی

انواع مختلف قفل دیجیتال و کاربردهای آن

در دنیای امروزی بسیاری از سازمانها و موسسات در تلاشند که از بهترین شیوه های امنیتی برای ورود و خروج خود استفاده کند حتی افراد عادی برای منازل خود به دنبال بهترین راه حل برای امنیت ساختمان خود هستند. یکی از راههای خوب برای ایجاد امنیت بیشتر استفاده از قفل های دیجیتالی است که امروز از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد.

با مراجعه به فهرست زیر می توانید به موضوعاتی که در این صفحه در مورد آنها صحبت می شود آشنایی پیدا کنید:

میزان امنیتی که قفل های دیجیتالی و الکترونیکی ارائه می دهند، خیلی بیشتر از تصور عموم افراد می باشد. چرا که این قفل ها از امنیت بالایی برخوردار هستند و حافظ خوبی برای اموال خصوصی شما می باشند. در واقع می توان گفت که قفل های دیجیتالی مانند سایر تجهیزات الکترونیکی نقش پر رنگی در برآورده کردن انتظارات افراد دارند.

در شرایطی ممکن است که سیستم داخلی قفل ها دچار مشکل شده و کار نکنند باز کردن قفل ها کاری بسیار دشوار و زمانبر می باشد و از عهده افراد متخصص بر می آید. اما در چنین شرایطی فقط کافیست نام فنی کارا را به خاطر سپرده و با وارد کردن آدرس در کوتاهترین زمان ممکن  کلیدسازی، قفل سازی شبانه روزی و سیار تهران ویا سایر شهرها  را در اختیار داشته باشید.

قفل دیجیتال چیست؟

قفل دیجیتال یا قفل الکترونیکی یک سیستم قفل کننده و امنیتی می باشد که از جریان الکتریکی برای باز و بسته کردن قفل استفاده می کند. جریان الکتریکی متصل شده به قفل الکتریکی برای ایجاد نیروی الکترومغناطیسی استفاده می شود، یا یک سلونوئید (ایجاد جریان الکترومغناطیسی به کمک یک سیم پیچ) که این قطعات داخلی مهمترین قسمت در عملکرد قفل و برقراری ایمنی می باشند.

قفل های دیجیتالی دارای کلیدهای کنترل بوده و امکان تغییر کلید بدون تغییر در قفل را دارند، زمان و رویدادها را ثبت می کنند، در هنگام خطر می توانند اعلان هشدار کنند و از سرعت عمل بالایی هم برخوردار هستند.
این قفل ها را می توان از راه دور کنترل کرد.
معمولا قفل های دیجیتال بر روی انواع درب های ضد سرقت به کار می روند که خود درب ضد سرقت ساختار پیچیده ای دارد و به ایمن تر شدن ورودی و خروجی های ساختمان کمک زیادی می کند. چنانچه با مدل های درب ضد سرقت آشنایی ندارید می توانید با مراجعه به وب سایت خدماتی فنی کارا و در قسمت مجله مطلب اجزای درب ضد سرقت را مطالعه کنید

انواع قفل دیجیتال

قفل های دیجیتال قابلیت اتصال به سیستم های کنترل دسترسی و کنترل تردد دارند که انواع مختلفی از آنها در بازار موجود می باشد که در اینجا به توضیحات مختصری در مورد آنها پرداخته می شود:

قفل باز شو خودکار

Fail safe lock یا قفل بازشو خودکار یک نوع خاص و ابتدایی از قفل های دیجیتال می باشد که عملکرد آنها چندان پیچیده هم نمی باشد و تنها در برخی موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد. در این مدل از قفل ها نیاز چندانی به بسته ماندن قفل نمی نیست و بیشتر نیاز به باز شدن به موقع درب در مواقع اضطراری می باشد که به هنگام قطع شدن جریان الکتریکی، قفل باز شده و امکان خروج فراهم می شود.

از قفل های باز شو برای ساختمان های بزرگ مانند: ورزشگاهها، موزه و… که تعداد بازدیدکنندگان و مراجعه کنندگان زیادی دارد و از این طریق از ازدحام آنها جلوگیری می شود.

قفل های بازشوی خودکار

این قفل ها در شرایطی که جریان برق قطع باشد، درب ساختمان باز مانده و غیر ایمن می شود همچنین در صورتیکهدر مواقع اضطراری هشدار آن به صدا در بیاد تمامی درب های اضطراری و غیر اضطراری باز می ماند.

قفل های قفل شوی خودکار

قفل های قفل شوی خودکار Fail secure locks یک نوع دیگر از قفل های دیجیتال می باشد که عملکرد آن برعکس قفل های بازشو خودکار می باشد. در این مدل از قفل ها جریان الکتریکی برای قفل نگه داشتن درب استفاده می شود. از قسمت Fail این قفل ها که به معنی عدم استفاده از انرژی الکتریکی می باشد و در حالت عادی از آن استفاده می شود و بخش  Secure آن برای زمانی است که از برق استفاده می شود تا درب بسته شود و امنیت برقرار شود.

قفل های قفل شوی خودکار از تجهیزات و امکانات ارزشمند در مواقع ضروری محافظت می کند و از پالس های الکترومغناطیسی و در زمان هایی که برقی قطع وجود دارد تاثیر نمی گیرد.

قفل های قفل شوی خودکار

ابن قفل ها مانند قفل های بازشو خودکار برای ساختمان های بزرگ مناسب نیستند و بهتر است از این قفل ها برای خروجی ساختمان ها استفاده نشود که باعث شلوغ شدن فضای داخلی ساختمان می شود.

 قفل های بایومتریک

قفل های بایومتریک را نسل آینده قفل های دیجیتال می دانند، اما این تکنولوژی امروزه در بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

قفل Biometric locks تنها محدود به اثر انگشت نمی باشد و موارد دیگری را نیز شامل می شود مانند: اشکن شبکیه چشم، اسکن کف دست، اسکن صوت، اسکن تشخیص چهره نمونه هایی از مشخصات بایومتریک هستند که در قفل های دیجیتالی به کار گرفته می شوند.

عملکرد این قفل ها به کیفیت سنسور بستگی دارد. اگر کیفیت سنسور پایین باشد، درصد ایمنی کمتری هم وجود دارد اما در مقابل چنانچه کیفیت سنسور ها بالا باشد مشکلاتی بابت تغییر چهره با مشخصات بایومتریک رخ می دهد و  هر بار باید اطلاعات آن تغییر کند.
قفل های بایومتریک
در قفلهای بایومتریک نیازی به نگهداری کارت یا به خاطر سپردن رمز نمی باشد چرا کلید این مدل از قفل ها خود شما هستید.
این قفل ها می توانند از کلید های جانبی نیز پشتیبانی کنند و نیازی به تغییر قفل یا کلید وجود ندارد.
 Biometric locks از حسگرهایی زیادی تشکیل شده اند که در صورت عدم نیاز ممکن است تنظیم نشده باشد که حتی با تصویر شما هم باز شود و باعث بروز مشکلات زیادی شود.
یا حتی حسگرهایی با حساسیت بالا وجود دارند که به صورت ناخودآگاه باعث بسته شدن قفل های شما شوند و باید آنها را تعویض کرد.

دستگاههای رادیو فرکانسی

دستگاههای رادیوفرکانسی Radio Frequency Device  یا دستگاه شناسایی رادیو فرکانسی Radio Frequency identification Device که به اختصار به آن RFID هم می گویند عملکردی شبیه به دستگاههای تشخیص هویت دارد. تفاوت این مدل با مدل های دیگر این است که می تواند تایید هویت را از فاصله های دور هم انجام دهد. برای باز کردن این قفل ها که از تکنولوژی RFID استفاده می کنند به یک خط مستقیم نیازی نیست و از تمامی جهات عملیات احراز هویت انجام می شود. در مدل های جدیدتر این قفل ها امکان بازکردن قفل از راه بلوتوث هم وجود دارد.

تجهیزاتی که در RFID مورد استفاده قرار می گیرد به سه دسته تقسیم می شود که فرکانس امواج در هر کدام متغیر است که این سه مدل عبارتند از:

  • کارتهایی با فرکانس های کوتاه LF که از فرکانس با 125 کیلوهرتز پشتیانی می کند.
  • فرکانس های بلند HF که با فرکانس 56/13 مگاهرتز می باشند.
  • UHF فرکانسهای فوق العاده بلندی می باشند که بین فرکانس 300 مگاهرتز تا 3 گیگاهرتز وجود دارند.

بر اساس این فرکانس ها کلیدهای مختلفی مانند کنترل تردد تماسی، کارت تردد غیر تماسی، فوپ دیجیتالی و یا مچ بند مغناطیسی می سازند که اطلاعات فرد بر روی آنها ذخیره شده است.

محدوده عملکرد در این مدل بسیار بیشتر از بقیه است و می توان قفل ها و کلید ها را انحصاری کرد و فقط یک نوع خاص یا چند قفل را باز کرد. همچنین می توان قفل دیجیتالی را طوری تنظیم کرد که مانع از ورود همه افراد شود و در این صورت کلیدها غیر فعال می شوند ضمن اینکه از گوشی هوشمند هم به عنوان کلید استفاده کرد.

 کدهای دسترسی

عملیات کدهای دسترسی بین قفل دیجیتالی و صفحه کلید می باشد که یکی از رایج ترین قفل ها می باشند و امنیت بسیار بالایی دارند. از تنوع رمز بسیاری برخوردار هستند و به وسیله کدهای مختلف ایجاد رمز بی انتها بوده و از حروف و اعداد استفاده می شود. در این نوع قفل ها می توان از رنگ ها هم استفاده کرد که کاربران می توانند کدهای دسترسی خود را پیچیده تر و ایمن تر کنند.

به دلیل اینکه این کدها ممکن است توسط انسان فراموش شود تنها راه حل این مشکل حفظ کردن کدهای دسترسی می باشد. برای هر قفل و درب می توان از رمز های مختلفی استفاده کرد که طول و تعداد کاراکترها می تواند رمز عبور شما را نشان دهد.

 رمز تایید هویت

رمز تایید هویت به صورت علامت های رمز می باشند که باید توسط قفل دریافت شوند. به طور معمول این رمزها توسط یک دستگله فیزیکی به قفل دیجیتالی منتقل می شوند. تعدادی از این دستگاهها به صورت تجهیزات الکترونیکی هستند و تعدادی دیگر به صورت کارت ساخته می شوند. برای استفاده از این تجهیزات باید آنها را به قفل نزدیک کرده و یک خط دید مناسب بین قفل و رمزها به وجود آورده تا عملیات تایید هویت صورت بگیرد. این علامت های رمز اختصاصی بوده و قفل ها نیز آنها را به صورت الگوهای خاص دیجیتالی دریافت میکند.

می توان این دستگاهها را به صورتی تنظیم کرد که چند قفل و درب مختلف را باز کند و قفل ها این امکان را دارند که تمامی کلیدرمزهای ورودی را رد کنند و اجازه تردد به کسی را ندهند.

قفل های الکترومغناطیسی

قفل های الکترومغناطیسی Electromagnetic locks یک نوع بسیار خاصی از قفل های دیجیتالی می باشند که از انرژی الکتریکی برای تولید خاصیت مغناطیسی بهره می برند. این نوع از قفل ها به دلیل ساختار خاص و منحصر به فرد خود و ظاهری زیبا در ساختمان مدرن امروزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

برای اینکه بتوان عملکرد این قفل ها را تصور کرد باید نیروی کشش آهن ربای الکترومغناطیسی را تجسم کرد. قفل های الکترومغناطیسی دارای یک سیم پیچ حلقه ای می باشند که به دور یک هسته مرکزی پیچیده شده است و زمانی که جریان قطع می شود جریانی وارد حلقه نخواهد شد و خاصیت آهنربایی آن را از بین می رود. نمی توان این قفل ها را از نوع Fail- Secure دانست، زیرا در نتیجه قطع شدن جریان برق باز می شوند.

قفلهای الکترومغناطیسی

قفل های الکترومکانیکی

قفل های الکترومکانیکی Electromechnical locks نوعی از قفل های دیجیتالی می باشند که با سازوکارهای Fail secure و Fail safe سازگاری دارند. در واقع این قفل ها از این دو مدل الهام گرفته شده است. این قفل ها از یک سیستم قفل و  دنده تشکیل شده اند. که به صورت مکانیکی باز و بسته می شود.

این قسمت مکانیکی به یک منبع جریان الکتریکی متصل می شود که کنترل قسمت مکانیکی را بر عهده دارد. در نسخه های Fail safe قفل های الکترومکانیکی، جریان الکتریکی باعث نگه داشتن زبانه در داخل قفل می شود و قفل به حالت بسته حفظ می شود. اما وقتی که جریان برق قطع می شود، زبانه به سمت عقب رفته و درب به صورت خودکار باز می شود.

در مدل Fail secure عملکرد قفل کاملا برعکس بوده و حتی تاثیر جریان الکتریکی هم متفاوت می باشد. قفل الکترومکانیکی در حالت پایه به صورت باز می باشد و زبانه آن درگیر نمی باشد. اما در مواقعی که هشدار آتش یا هر مورد اضطراری دیگری پخش شود، جریان الکتریکی برقرار شده و زبانه قفل را درگیر می کند.

بسیار پیش آمده است که قفل  درب های ورودی و خروجی ساختمان شما که هزینه های زیادی نیز بابت آنها پرداخت کرده اید به هردلیلی دچار مشکل شده خراب شده است و امنیت لازم را برای شما فراهم نمی کند. با فنی کارا شما می توانید نزدیک ترین قفل ساز(کلیدسازی) سیار و شبانه روزی کرج  را درخواست دهید. برای فنی کارا فرقی نمی کند که شما در کجای شهر قرار دارید حتی شاید در شهرهای دیگری مانند: مشهد، اصفهان، تبریز و… باشید. فنی کارا آماده ارائه تمامی خدمات خود به مشتریان می باشد.

چفت‌ها یا لتچ‌های انقباضی الکتریکی

Electric Latch Retraction یا همان چفت ها یا لتچ های انقباضی الکتریکی به طور انحصاری از عملکرد Fail secure بهره می برند. در این نوع قفل ها از لفظ انقباضی یا Retraction استفاده می شود که به معنای استفاده از جریان الکتریکی برای نگه داشتن چفت می باشند. در اصل این چفت و بازو تا زمانیکه جریان قطع باشد در حالت بسته باقی می ماند و می توان ادعا کرد که ایمنی را فراهم کرده است.

اما وقتی از طریق ورودی (کلید) با اعلان هشدار به آن دستور باز شدن می دهد. جریان برقرار شده و درب باز می شود. پیشنهاد می شود برای موارد اورژانسی باید کلیه جوانب احتیاط رعایت شود که یک متبع جریان جداگانه برای آن در نظر گرفته شود تا در موارد قطعی احتمالی، عکس العمل مناسبی از خود نشان دهد.

چفت یا لتچ های انقباضی الکتریکی

استریک‌های الکتریکی

Electric Strikesنوع خاصی از قفل های دیجیتالی می باشند که تقریبا از هر دو نوع قفل های قفل شوی خودکار و قفل های بازشوی خودکار بهره می گیرند. این قفل ها از یک زبانه و یا یک نگهدارنده تشکیل شده اند که توسط جریان برق کنترل می شود.

این قفل ها همانند مدل های دیگر دارای یک ورودی می باشند که به کاربران این اجازه را می دهد که زبانه را در کنترل خود داشته باشد. در واقع این قفل ها در حالت بسته می مانند، زمانی که از ورودی دستور باز شدن صادر می شود، جریان قطع شده و زبانه به سمت عقب کشیده می شود.

استریک های الکتریکی

از این قفل ها معمولا در قسمت ورودی و خروجی ساختمان استفاده می کنند و وظیفه آن تامین امنیت می باشد ضمن اینکه این قفل ها دارای یک دستگیره هستند که به هنگام باز بودن زبانه، برای تردد آسان از آن استفاده می شود. در برخی از مدل های این نوع قفل ها در قسمت خارجی قفل یک کلید قرار دارد که امکان تردد از طریق آن وجود داشته باشد.

<! — انواع قفل دیجیتال و کاربردهای آن قفل دیجیتال و انواع مختلف آن قفل هوشمند انواع قفل دیجیتال درب انواع قفل الکترونیکی و کاربردهای آنها قفل دیجیتال و الکترونیکی هوشمند درب ضد سرقت قفل دیجیتال ضد سرقت — >

دسته بندی شده در: کلیدسازی, مجله

ارسال نظر