ارسال آگهی

استفاده از نخاله های ساختمانی در صنعت بتن

بر اثر ساخت و ساز همواره بسیاری از مصالح، مواد اضافی از ساختمان باقی می ماند که به این پسماندها نخاله ساختمانی می گویند. جمع آوری و حمل ونقل این پسماندها همواره مشکل ساز بوده است در صورتیکه یافتن راه حل با سختی زیادی همراه است. روش بازیافت نخاله های ساختمانی بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده آنها در کشور، متفاوت می باشد.

در زیر چند به نمونه از شایع ترین کاربرد نخاله های ساختمانی بازیافتی اشاره شده است. در صورت نیاز به جمع آوری و حمل و نقل نخاله های ساختمانی با مراجعه به سایت فنی کارا به سرعت ماشین حمل نخاله را پیدا کنید و در کوتاهترین زمان ماشین حمل اقدام به جمع آوری نخاله های شما کند.

  1. تهیه بتن
    1. استفاده از مصالح لاستیکی و پلاستیکی بازیافتی در بتن
    2. استفاده از کاشی بازیافتی
    3. پودر آجر
    4. استفاده از انواع فاصله نگهدارهای پلاستیکی آرماتور
    5. واتر استاپ
    6. الیاف بتن
    7. سنگدانه
    8. مصالح یا مواد برای حفظ رطوبت بتن
    9. لوازم قالب بندی
    10. منافعی که از بازیافت نخاله در کشور به وجود می آید

در این مطلب سعی شده به طور کامل و انحصاری به استفاده از نخاله های ساختمانی در صنعت بتن پرداخته شود. (مراجعه به سایت فنی کارا)

تهیه بتن

برای تهیه بتن موارد زیادی وجود دارد در این  مطلب به توضیحات هر کدام اشاره شده است.

بتن

 a. استفاده از مصالح لاستیکی و پلاستیکی بازیافتی در بتن

با توجه به تحقیقات انجام شده توسط برخی از کارشناسان به این نتیجه گیری رسیده اند که استفاده از لاستیک باعث ارتقا بعضی از خواص بتن می شود  که این خواص عبارتند از: افزایش الاستیسیته، مقاومت کششی، مقاومت ضربه ای و…

b. استفاده از کاشی بازیافتی

هم اکنون در بعضی از کشورها، آزمایشاتی برای استفاده از کاشی و سرامیک بازیافتی در کف پوش های تزئینی در حال انجام است که در کشور دانمارک برخی از کارخانجات در بخش تولید کف پوش، از این روش استفاده می کنند.

c. پودر آجر

استفاده از پودر آجر به جای سیمان در بتن باعث می شود که مقاومت فشاری و یا سایشی کاهش پیدا کند و همچنین می تواند در بتن های با مقاومت معمولی و بتن هایی که نیاز به مقاومت سایشی بالا ندارند، مورد استفاده قرار بگیرد.

پودر آجر

d. استفاده از انواع فاصله نگهدارهای پلاستیکی آرماتور

اسپیسرهای پلاستیکی یا فضاسازی آرماتورها قابل بازیافت از انواع مواد پلیمری موجود در نخاله های ساختمانی مثل: محصولات پلاستیکی و پی وی سی می باشند.

e. واتراستاپ

استفاده کردن از پلیمرهای قابل بازیافت که حاصل نخاله های ساختمانی هستند برای ساخت نوارهای واتراستاپ که جهت آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی بتن استفاده می شود.

f. الیاف بتن

انواع الیاف ها که در دو نوع پلیمری و فلزی مورد استفاده در بتن می باشند. قابلیت تولید بازیافت از انواع آهن آلات و مواد پلیمری موجود در نخاله را دارند. این الیاف با ایجاد خواصی مثل کاهش ترک های حرارتی و اجرایی در بتن و افزایش مقاومت کششی، خمشی و فشاری بتن می گردد.

g. سنگدانه

امروزه با توجه به تحقیقات و پژوهش های انجام شده اثبات شده که بازیافت کردن مصالح سنگی بتنی در خیلی از موارد قابلیت استفاده در بتن جدید را دارد. در صورتیکه که از بتن خرد شده فقط به عنوان درشت دانه استفاده شود تاثیر چندانی بر مقاومت ندارد و سایر مشخصات بتن نیر تغییر عمده ای نمی کند.

اما در صورتیکه که جایگزین بخش ریز دانه شود، برخی از خاصیت های آن مانند: مقاومت فشاری، کششی، مدول الاستیسیته و جمع شدگی بسته به میزان جایگزینی می تواند باعث ارتقا حداکثر تا 15 درصد گردد همچنین جایگزینی مصالح سنگی بازیافتی از بتن تخریبی باعث کاهش وزن مخصوص بتن تا در حدود 2100 کیلوگرم میگردد.

انواع سنگدانه ها در صنعت بتن

h.  مصالح یا مواد برای حفظ رطوبت بتن

استفاده از مصالح بازیافتی به صورت ایجاد فیلم های حفظ رطوبت از مواد پلیمری و غیره مانند ورق های پلاستیکی، می تواند در فرآیند بازیافت مصالح پلیمری و غیره مانند ورق های پلاستیکی، می تواند در فرآیند بازیافت مصالح پلیمری و قیری مورد توجه قرار گیرد.

بازیافت مصالح پایه قیری یا پلیمری، می تواند با تبدیل آنها به پوشش محافظتی و کنترل کننده نفوذی پذیری بتن، مورد استفاده قرار بگیرد.

i. لوازم قالب بندی

با استفاده از آهن آلات و یا پلیمری، می توان از آنها در ساخت لوازم قالب بندی فلزی و یا پلیمری استفاده کرد.

j. منافعی که از بازیافت نخاله در کشور به وجود می آید

ضرورت بازیافت درباره موادی که یکبار استفاده شده اند بسیار مهم است دلیل اهمیت بازیافت این است که برای آن دسته از مواد، مصالحی به کار می رود که جز منابع طبیعی هستند. در سایت فنی کارا در مورد ضرورت بازیافت می توانید اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

  • حفاظت از محیط زیست
  • جلوگیری از هدر رفتن منابع
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • عدم نیاز به واردات مصالح
  • صادرات مواد بازیافت شده به خارج از کشور و ارز آوری
  • ایجاد فرصت های شغلی
  • استفاده بهتر از منابع ارزی
  • از بین رفتن مناظر ناخوشایند

دسته بندی شده در: حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر