ارسال آگهی

آموزش تعمیر میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از وسایلی می باشد که در صورت استفاده غیر اصولی از این دستگاه ممکن است آسیب های به قطعات آن وارد شود که از نظر هزینه ممکن است بار مالی زیادی داشته باشد.

برای شروع این مطلب در فهرست بیشترین قطعاتی که در لباسشویی ممکن است دچار خرابی بشوند لیست شده است که در ابتدا به توضیح مختصری از قطعه مورد نظر پرداخته می شود و سپس به آموزش رفع عیب آن اشاره شده است:

  1. خرابی فعال کننده های درب ماشین لباسشویی (میکرو سوئیچ درب)

1- فعال کننده های درب ماشین لباسشویی (میکروسوئیچ درب)

میکروسوئیچ درب لباسشویی هایی که از نوع سطلی می باشد یک وسیله امنیتی به شمار می رود و وظیفه اش این است که وقتی درب ماشین لباسشویی باز است از کار کردن آن جلوگیری می کند. در تعدادی از مدل های متفاوت جریان آب ورودی به به داخل دستگاه توسط این سوئیچ کنترل می شود.

چنانچه میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی خراب باشد لباسشویی روشن نمی شود. اگر میکروسوئیچ فعال باشد اما برقی به موتور یا شیرهای آب نرسد، ایراد از میکروسوئیچ می باشد. برای رفع عیب می توان دستگاه را از برق کشیده و سیم ها از سوئیچ جدا کرد سپس می توان با استفاده از یک مولتی متر علت قطعی آن را بررسی کرد. توصیه بسیار جدی این است که  سوئیچ در را به هیچ عنوان از مدار حذف نکنید زیرا از خطرات بسیاری پیشگیری می کند.

در صورت خرابی برای تعویض یا نصب قطعات لباسشویی می توانید از طریق سایت فنی کارا اقدام کنید. سایت فنی کارا یک سایت خدماتی می باشد که سعی کرده علاوه بر تعمیرات لباسشویی در تهران دیگر شهرها را نیز پوشش دهد.

تعمیر میکروسوئیچ لباسشویی

بعد از ورود به سایت فنی کارا و انتخاب شهر و منطقه و نوع خدمات شماره تلفن تعمیرکار سیار لباسشویی در مشهد، کرج، اصفهان، تبریز و … را دریافت کنید.

علت های دیگری ممکن است سوئیچ در لباسشویی را با مشکل مواجه کند که در زیر توضیح داده شده اند:

1-1 کلید استارت و تایمر لباسشویی

کلید استارت در بعضی از مدل های ماشین لباسشویی سطلی قسمتی از تایمر می باشد که با کشیدن دکمه تایمر فعال می شود. ممکن است کلید استارت یک قطعه جدانشدنی باشد اما با استفاده از یک مولتی متر می توان آن را چک کرد. برای چک کردن این کار ابتدا باید برق دستگاه را قطع کرد و سیم های استارت از تایمر جدا شود.

ماشین لباسشویی هایی که از کنترل الکترونیکی برخوردار می باشند کلید استارت آنها تماس لحظه ای با تایمر دارد و روی کنسول کنترل قرار دارد. این میکروسوئیچ لباسشویی را می توان با با نگه داشتن دکمه تایمر توسط مولتی متر چک کرد. برای تست کردن ابتدا دستگاه از برق کشیده شود و حداقل یکی از سیم های میکروسوئیج تست شود.

1-2- دکمه تایمر لباسشویی

برخی از مدل های ماشین لباسشویی وجود دارند که میکروسوئیچ ها قسمتی از تایمر می باشند. باید حتما دکمه تایمر چک شود که با شفتی که کلید را فعال می کند درگیر است یا خیر. چنانچه این دکمه هرز شده باشد باعث می شود که به شفتی گیر نکند و میکروسوئیچ فعال نشود.

برای چک کردن سالم بودن دکمه تایمر لباسشویی را از برق جدا کرده و پشت تایمر با دقت بررسی شود که آیا با کشیدن دکمه به شفت گیر می کند یا نه.

1-3- موتور متحرک  لباسشویی

تمامی ماشین لباسشویی ها از یک موتوری که وظیفه چرخاندن و همزدن در سیکل شستشو می باشد، برخوردار هستند. اما بیشترین ماشین لباسشویی های سطلی از موتور معکوس استفاده می کنند. موتور معکوس بدین معنی است که لباس ها برای شستشو در یک جهت می چرخند و تخلیه و آبکشی آنها در جهتی دیگر انجام می شود.  چنانچه موتور روشن نشود ولی صدایی وزوز مانند تولید کند حاکی از آن است که موتور خراب می باشد.

برای اطمینان از سالم بودن موتور متحرک، تسمه های محرک و پمپ از موتور جدا شود و مجددا موتور روشن شود. در مقابل در موتورهای دایرکت درایو یا بدون تسمه، باید پمپ و کوپلینگ از گیربکس جدا شود، اگر موتور روشن شد، مشکل از گیربکس و پمپ می باشد.

برای بررسی کردن و رفع عیب، اول پمپ را به موتور متصل کرده تا روشن شود سپس گیربکس را به موتور متصل کرده تا آن هم روشن شود اگر با هر کدام از این دو (پمپ و گیربکس) موتور نشد آن قطعه نیاز به تعمیر دارد.

در ماشین لباسشویی که از نوع اتوماتیک می باشد، سبد دستگاه به وسیله تسمه به حرکت در می آید، چنانچه احساس شد مشکلی در این قسمت وجود دارد می توان تسمه را جدا کرده و موتور روشن شود اگر در حالت روشن باقی ماند و اطمینان حاصل شود که سبد آزادانه می چرخد و چیزی بین آن گیر نکرده است.

موتور متحرک لباسشویی

1-4- برد اصلی کنترل لباسشویی

وظیفه اصلی برد اصلی کنترل لباسشویی به حرکت در آوردن مدار آبگیری و موتور محرک می باشد. دقیقا مانند مدل هایی که تایمر دستی دارند. اگر برد کنترل نتواند جریان ولتاژ لازم برای موتور محرک، شیر آب ورودی، موتور تخلیه و یا قفل در را تامین نکند، دستگاه روشن نمی شود.

بردالکترونیکی لباسشویی

سایت فنی کارا برای آشنایی بیشتر با قطعات وسایل برقی در زمینه های مختلف مطالب متنوعی در اختیار مشتریان خود قرار داده است که آموزش تصویری نحوه تعویض برد الکترونیکی یکی از مطالب مفید مربوط به ماشین لباسشویی می باشد که با خواندن این مطلب می توان با اجزای برد الکترونیکی لباسشویی آشنا شد ضمن اینکه تست و عیب یابی این قسمت بسیار حساس می باشد که حتما باید توسط یک تعمیرکار سیار لباسشویی انجام شود.

دسته بندی شده در: تعمیر ماشین لباسشویی, مجله

ارسال نظر