ارسال آگهی

آموزش رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

جرم گیری و رسوب زدایی آبگرمکن دیواری در زمان سرویس آبگرمکن از جمله اقداماتی است که سرویسکار باید با توجه به نکات و استانداردهای بروز انجام دهد. اگر آبگرمکن دیواری بخوبی آب را گرم نمی کند و یا فشار آب گرمکن می باشد و… باید از تعمیرکار آبگرمکن بخواهید تا عمل رسوب زدایی را برایتان انجام دهد تا مشکل برطرف شود.

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری
جالب است بدانید که بیشتر مشکلات آبگرمکن های دیواری ناشی از رسوب گرفتن آبگرمکن می باشد. رسوب ها بدلیل وجود املاح زیاد در آّب و ناخالصی در آب بوجود می آید که معمولا به صورت سالیانه انجام می شود ولی در بعضی از مناطق که آب ناخالص تری دارند بهتر است که فرآیند رسوب زدایی آبگرمکن در فواصل زمانی کوتاهتری انجام شود.

مراحل گام به گام رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

ابتدا آبگرمکن را خاموش کنید.

برای این کار کلید را ببندید و با چرخاندن و خاموش کردن آن باید شیر اصلی گاز را که در قسمت پشت آبگرمکن قرار داده شده است، ببندید. در بعضی از آبگرمکن ها بر روی آنها کلیدی مخصوص برای این کار قرار داده شده است که آ را ببندید. منتظر بمانید تا تمامی قطعات سرد شوند.

بستن شیر آب آبگرمکن

بستن شیر آب

تمام شیرهای آب را که بر سر راه آبگرمکن قرار دارد را ببندید. در قسمت پشت آبگرمکن ها معمولا دو یا سه لوله آب قرار دارد که باید تمامی شیرها را ببندید. با این کار شما از خارج شدن آب گرم از آبگرمکن و همچنین وارد شدن آب سرد به داخل آن جلوگیری کرده اید. پس شیر اصلی ورود آب و دو شیر خروجی آب سرد و آب گرم را ببنیدید.

  • برای شروع این کار ابتدا دسته پلاستیکی مربوط به تغییر دمای آبگرمکن را باز کنید.
  • سپس مهره های لوله های آب گرم و سرد را باز کنید.
  • مهره سرشیلنگ گاز که به رگوالتور گاز آبگرمکن متصل است، را باز کنید.
  • دودکش از آبگرمکن جدا شود.
  • آبگرمکن را از پایین به بالا فشار دهید و بعد از جدا کردن آن از پیچ ها به طرف خودتان کشیده شود و از دیوار جدا شود.

جدا کردن رگلاتور

رگلاتور در تمام آبگرمکن ها وجود دارد و با نام purge valves شناخته می شود، این قسمت نیز باید جدا شود. رگلاتور در آبگرمکن ها که معمولا یک دسته T مانند بر روی آن قرار دارد و کارکرد این دستگاه به این صورت می باشد که فشار اضافی یا همان بخار آب مضاعف جمع آوری شده بر اثر آب گرم را به سمت بیرون هدایت می‌کند و همچنین از اینکه آب با فشار خارج شود نیز جلوگیری می کند. برای داشتن ایمنی بیشتر و جلوگیری از خیس شدن توصیه میشود بعد از بستن آب ها تمامی شیرهای آب سرد و گرم را باز کنید تا مقدار آب گرمی که در دوره ها باقی مانده از خارج شود.

جدا کردن رگلاتور

برای آنکه عملیات رسوب زدایی راحت تر انجام شود، بهتر است که آبگرمکن دیواری را از محل نصب جدا کرده و با جدا کردن سایر قسمت ها فرآیند رسوب گیری را انجام دهید که البته بسیاری از افراد متخصص در زمینه تعمیر آبگرمکن توصیه می کنند که این فرآیند را در خارج از منزل و در یک محیط باز انجام دهید.

متصل کردن لوله مخصوص به شیرها

باید برای هر یک از شیرهای آبگرمکن یک شلنگ یا لوله مخصوص وصل کنید که بهتر است این شیلنگ ها بلند و از نوع شیلنگ گاز باشد. برای بهتر انجام دادن این کارها بهتر از دفترچه راهنمای آبگرمکن را مطالعه کنید و طبق آن پیش روید. برای بهتر انجام شدن این کار از یک پمپ لجن کش یا sump pump استفاده کنید.

باز کردن شیر آب

در این مرحله با باز کردن شیر آب، آب به درون لوله های آب سرد و گرم وارد می شود و تمام رسوبات را جا به جا می‌کند. برای انجام این کار می توانید به وسیله یک شلنگ یا لوله به طول ۱ متر استفاده کنید آن را به صورت عمود نگه دارید تا آب با فشار بیشتر وارد شود.

استفاده از مواد تمیز کننده

در این مرحله برای از بین بردن رسوبات سخت بهترین و مناسب ترین و البته بی خطرترین ماده استفاده از سرکه سفید می باشد، البته بیشتر افراد تعمیرکار آبگرمکن با استفاده از اسید کلریدریک و یا با ماده از جوهر نمک رقیق ۲۰ درصد عملیات رسوب زدایی را انجام میدهند. با وارد کردن این مواد به لوله های آب سرد و گرم تمامی رسوبات جدا شده و خارج می شوند.

استفاده از مواد تمییز کننده

اگر رسوبات همچنان بر جای خود باقی مانده بودند می‌تواند این کار را چندین بار تکرار کنید تا لوله های مسی کاملا تمیز شوند. در پایان کار می توان با استفاده از پودر یا پمپ هوا اضافات باقی مانده را از محل خارج کنید. در هنگام رسوب زدایی آبگرمکن حتما از لباس کار، دستکش، ماسک و عینک استفاده کنید. در پایان مرحله رسوب زدایی باید تمامی قطعات را مجددا بر سر جای خود قرار دهید و تمام اتصالات را محکم ببندید و با عایق کاری از چکه چکه کردن آن جلوگیری کنید.

دسته بندی شده در: تعمیر آبگرمکن, مجله

ارسال نظر