ارسال آگهی

چگونگی یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو

برای یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو یک راه آسان و کاربردی را در این مطلب توضیح خواهیم داد که با استفاده از این راه به راحتی می توانید موتور سیکلتتان را به هر جایی که می خواهید حمل کنید. البته اگر به کارهای فنی علاقه ای ندارید می توانید برای حمل موتور خود از یک یدک کش با تجربه و ماهر و البته مطمئن کمک بگیرید که این کار را برای شما انجام دهد و از به سلامت رسیدن موتور سیکلت خود به مقصد مطمئن شوید.

یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو

بسیار پیش آمده است که برای موتورهایی که اجازه تردد در جاده را ندارند و یا مجوز تردد موتور را دارند ولی مسیر به قدری طولانی است که طی کردن این مسیر با موتور کار راحتی نیست و در این جاست که به یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو نیاز پیدا می کنید. افرادی که برای حمل موتور سیکلت خود حساسیت بیشتری به خرج می دهند گاها مشاهده شده که برای جابجایی موتور خود از یدک کش خودرو استفاده می کنند که البته از لحاظ اقتصادی برای آن دسته از افرادی که مدام مجبور به جابجایی موتور سیکلت خود می باشند، به صرفه نمی باشد.

چگونگی یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو

شاید روزانه بارها و بارها در سطح شهر با ماشین های خودرو بر مواجه شده باشید، اما تصور اولیه تان این باشد که برای حمل موتور سیکلت، باید حتما از وانت استفاده کرد. اما در ادامه با نحوه ی یدک کش کردن موتور با خودرو سواری آشنا می شوید.

برای یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو به لوازمی از قبیل فرز، میله گرد، چند تیکه قوطی و دستگاه جوش نیاز دارید. با استفاده از این ابزار می توانید یک شاسی بسازید که با اتصال به خودرو توانایی حمل یک موتور یا حتی دو موتور را دارد. هملانطور که می دانید در قسمت انتهایی اکثر خودروهای سواری یک شاسی تعبیه شده است که از آن می توان به عنوان محل اتصال یدک کش به خودرو استفاده نمود. توجه داشته باشید این قسمت به میزان کافی جهت تحمل بار و فشار وارد شده محکم بوده و تغییرات و سوراخ کاری بر روی آن هیچ گونه تاثیری بر عملکرد صحیح خودرو نخواهد داشت.

یدک کش کردن

نحوه ساخت شاسی یدک کش برای حمل موتور

  • برای این کار کافیست در همان قسمت شاسی خودرو که از قبل در قسمت پشتی ماشین قرارداده شده است سوراخی برای عبور پیچ اتصال یدک کش ایجاد کنید.
  • در خودرویی مثل پراید وجود دو قلاب بکس کار را راحت تر کرده است و نیازی به سوراخ کردن شاسی نخواهید داشت و از همین دو قلاب برای متصل کردن یدک کش می توانید استفاده کنید.
  • بعد از بارگیری موتور بر روی شاسی یدک کش، به انتهای لوله دقت لازم را داشته باشید تا قسمت مربعی کوچکتر به سمت بالا رفته باشد و به صورت محکم با زیر شاسی درگیر شده باشد.
  • شکل کلی یدک کش ساده است و فقط نیاز به محلی برای قرار گرفتن و گیر کردن چرخ جلویی موتور سیکلت دارد که اندازه آن متناسب با اندازه موتوری که قصد حمل کردن آن را دارید، دارد و باید این اندازه ها با هم سازگار باشند تا چرخ موتور وقتی در این جایگاه قرار گرفت، لق نزند و پایین نیافتد. برای اطمینان بیشتر و محکم کاری می توانید جهت اتصال یدک کش به شاسی موتور، محلی را قرار دهید مثل چنگک یا حتی زائده ای که راحت تو شاسی گیر کند و یا حتی می توانید با استفاده از پیچ و مهره باز و بسته شود.

همچنین اگر وزن موتور سیکلتی که قرار است حمل شود، زیاد باشد می توانید برای استحکام بیشتر، قوطی های مورد استفاده را قطورتر انتخاب کنید. برای مهار موتور می توانید از زنجیر، طناب، تسمه، کش و یا سیم بکسل استفاده کنید. بهتر است بدانید در یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو بیشترین وزن موتور به چرخ عقب وارد می شود و به خودرو فشار زیادی وارد نمی شود. مثلا در خودرویی مثل پراید با توجه به نرمی زیادی که قسمت عقب پراید دارد، به وضوح قابل مشاهده است که این قسمت با یدک کشی موتور سیکلت پایین نیامده است و خودرو وزن زیادی را متحمل نشده، در نتیجه خواهید دید که اصل وزن موتور و سنگینی آن بر روی چرخ عقب وارد شده و نهایتا به زمین منتقل می گردد.

یدک کش برای حمل موتور

مهم ترین نکته در یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو

مهم ترین نکته در یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو خلاص کردن و درآوردن زنجیر موتور می باشد چراکه اگر این کار با دقت لازم انجام نشود منجرب به صدمه رسیدن به موتور شده و اغلب افرادی که این کار را با دقت انجام نمی دهند به گیربکس موتور صدمه وارد می کنند. اگر در شب اقدام به یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو کردید، بهتر است از چراغ های قرمز سیاری که به چراغ های عقب ماشین یا به چراغ های ترمز متصل می شوند، استفاده کنید تا در هنگام ترددد، موتور دیده شود. از لحاظ اقتصادی هم استفاده از این چراغ ها به صرفه تر است.

مزیت های یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو

  • اطمینان از به سلامت رسیدن موتور به مقصد
  • عدم کج شدن موتور سر پیچ ها
  • جلوگیری از برهم خوردن تعادل خودرو با کمک زنجیر موتور
  • و…

مزیت های یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو

راه های مختلف یدک کش کردن موتور با استفاده از خودرو

  • ساخت گاری و حمل موتور بر روی آن
  • جابجایی موتور سیکلت با قطار
  • حمل موتور سیکلت با استفاده از وانت
  • حمل موتور سیکلت با استفاده از باربری
  • و…

همه این روش ها ریسک خاص خود را دارد و تضمین صد در صد برای به سلامت رسیدن موتور وجود ندارد و همچنین ممکن است در تحویل موتور تاخیر بیافتد و از تاریخی که از قبل هماهنگ شده است، دیرتر برسد که این بنا به شرایط شما مشکلات خاص خود را به همراه دارد. به طور کلی در حالی که به نظر می رسد استانداردها و روشهای بسیار ایمن تری برای حمل خودرو وجود دارد، اما به هر حال مسئله ی حمل وسایل نقلیه و یدک کش کردن آن ها – خواه موتور سیکلت باشد و خواه خودرو باشد – ریسک های خاص خودش را نیز به دنبال خواهد داشت.

دسته بندی شده در: یدک کش و حمل خودرو, مجله

ارسال نظر