ارسال آگهی

کاربرد های اصلی جوشکاری در صنایع (پوشش، تعمیرات، اتصال)

اگر علاقه مند به حرفه جوشکاری هستید و یا می خواهید در مورد این تکنولوژی پرکاربرد اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه با فنی کارا همراه باشید. در این مقاله ما پس از توضیح مختصری در مورد علم جوشکاری، به بررسی اصلی ترین کاربردهای جوشکاری در زمینه های زیر و علت آن می پردازیم:

  • کاربرد جوشکاری در اتصال
  • کاربرد جوشکاری در تعمیرات
  • کاربرد جوشکاری در پوشش
  • چرا جوشکاری در صنعت بسیار پر کاربرد شده است؟

بدون شک جوشکاری یکی از پررنگ ترین صنعت ها در بازار های جهانی است. علت این مسئله را می توان کاربردی بودن فناوری جوشکاری و اهمیت آن در نظر گرفت. خودور سازی، ساختمان سازی، کشتی سازی و… از جمله مواردی هستند که جوشکاری نقش مهمی در پیشرفت آن ها دارد.

3 کاربرد اصلی جوشکاری در صنعت

تعریف جوشکاری

جوشکاری به روشی از اتصالات دائمی گفته می شود که بین دو ماده فلزی و یا غیر فلزی ایجاد می شود. ایجاد این اتصال، بسته به نوع جوش، از طریق اعمال حرارت و یا فشار امکان پذیر است. در برخی از جوشکاری ها احتیاج به یک ماده کمکی (مثلا الکترود) جهت ایجاد اتصال داریم. همچنین وجود یک منبع انرژی، که تامین کننده انرژی لازم برای ایجاد اتصال باشد.

کاربرد های جوشکاری چیست؟

جوشکاری از نظر گستردگی کاربرد کم نظیر است. از پل ها و ساختمان ها گرفته تا وسایل نقلیه، از ماشین آلات صنعتی گرفته تا کامپیوتر ها و تجهیزات پزشکی، در ساخت همه آن ها از تکنولوژی جوشکاری کمک گرفته شده است. در ادامه به بررسی سه مورد از اصلی ترین کاربرد های جوشکاری می پردازیم:

1.اتصال توسط جوشکاری

اولین و مهم ترین کاربرد جوشکاری را می توان ایجاد اتصال بین دو قطعه فلزی یا غیر فلزی، هم جنس یا غیر همجنس دانست. با استفاده از جوشکاری می توان طیف گسترده ای از مواد را با تنوع بسیار به یکدیگر متصل نمود. در برخی موارد از جوشکاری به منظور ایجاد شیار و برشکاری نیز استفاده می شود.

2.انجام تعمیرات با جوشکاری

یکی دیگر از کاربرد های مهم و فراوان جوشکاری را می توان تعمیر قطعات آسیب دیده دانست. از قطعه های بزرگ ماشین آلات گرفته تا قالب های صنعتی، با استفاده از فرآیند های مختلف جوشکاری قابل تعمیر هستند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد برخی از کاربرد های تعمیراتی جوشکاری می پردازیم.

کاربرد اصلی جوشکاری در تعمیرات

2-1-کاربرد جوشکاری در تعمیر ماشین آلات کشاورزی

تجهیزات و ماشین آلات مربوط به استخراج معدن و خاک برداری، پس از مدتی استفاده، ساییده شده و به اصطلاح دچار خوردگی می شوند. با استفاده از جوشکاری می توان یک لایه محافظ و مقاوم در برابر سایش ایجاد کرد. این کار موجب صرفه جویی در زمان و همچنین کاهش هزینه ها خواهد شد.

2-2-کاربرد جوشکاری در تعمیر مخازن

گاهی اوقات موادی که در مخازن صنعتی نگهداری می شوند، داراری خاصیت خورندگی هستند و پس از گذشت مدتی، باعث تخریب مخازن خود می شوند. در این شرایط ممکن است برخی از نواحی موضعی مخزن تحت تاثیر قرار گرفته و حتی در مواردی، ماده داخل مخزن به بیرون نشت پیدا کند. با استفاده از جوشکاری می توان این عیوب ایجاد شده در مخازن را تعمیر نمود.

3.ایجاد پوشش توسط جوشکاری

همانطور که در قبل هم به این موضوع اشاره شد، از جوشکاری می توان برای پوشش دهی استفاده کرد. این پوشش به منظور ایجاد یک لایه محافظ مقاوم در برابر سایش ایجاد می شود. پوشش تشکیل شده توسط جوشکاری، با قرار گرفتن روی سطح فلز و ایجاد لایه ای نازک، از فلز در مقابل عوامل خورنده و محیط محافظت می کند.

چرا جوشکاری در صنعت بسیار پر کاربرد شده است؟

حالا ممکن است از خود سوال کنید چه چیزی باعث شده است تا جوشکاری در صنعت های مختلف و ساخت و ساز به این اندازه کاربردی شود؟ برای پاسخ به این پرسش کافی است با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیح چند مورد از ویژگی ها و مزایای جوشکاری بپردازیم.

هزینه کم: هزینه جوشکاری نسبت به شیوه های دیگر اتصال، کم و مقرون به صرفه می باشد. این مسئله اگر تعداد قطعات برای جوشکاری زیاد باشد اهمیت بیشتری می کند.

اتصالات قوی: با استفاده از جوشکاری می توان اتصالات بسیار محکم و قوی، و همینطور دائمی را در بین قطعات ایجاد نمود.

کاربرد جوشکاری

محدودیت کم: به دلیل تنوع بسیاری که امروزه در شیوه های مختلف جوشکاری به وجود آمده است، موارد بسیار کمی وجود دارد که جوشکاری با محدودیت رو به رو شده و قابل استفاده نباشد. به طور مثال جوشکاری را می توان در محل اجرای پروژه انجام داد و قطعات با هر ضخامت و ابعادی را با استفاده از آن متصل نمود.

اتوماتیک بودن: با پیشرفت تکنولوژی جوشکاری، دستگاه های اتوماتیکی ساخته شده اند که به صورت خودکار و بدون نیاز به نیروی انسانی، اتصالات جوشکاری را به شیوه ای بسیار دقیق انجام داد.

دسته بندی شده در: جوشکاری, مجله

ارسال نظر