ارسال آگهی

مقایسه قفل مکانیکی و قفل دیجیتال و مزایا و معایب هرکدام

قفل یکی از پرکاربردترین وسایل در زندگی جامعه است. و هدف از ساخت آن افزایش امنیت آپارتمان ها و ساختمان های مختلف و جلوگیری از ورود غیر مجاز می باشد. قفل ها با توجه به استفاده های متفاوتی که از آنها می شود انواع مختلفی دارند.

بطور کلی قفل ها را به دو دسته مکانیکی و دیجیتالی می توان تقسیم نمود. در این مطلب بنا داریم تا به مقایسه قفل مکانیکی و دیجیتال بپردازیم. اگر برای انتخاب و خرید قفل هنوز نمی دانید بهترین انتخاب کدام است، با دانستن مزایا و معایب هرکدام از قفل ها و مقایسه قفل مکانیکی و دیجیتال می توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.
مقایسه قفل مکانیکی و دیجیتال

ویژگی های قفل مکانیکی

قفل مکانیکی به همان قفل های قدیمی گفته می شود که با کلید باز می‌شوند و به دلیل قیمت پایینی که دارند، همیشه مورد استقبال جامعه قرار داشته اند. مهمترین مشکلی که قفل های مکانیکی دارند، استفاده از کلید می باشد. زیرا کلید معایب مختلفی مانند:
احتمال گم شدن، امکان کپی کردن و امنیت کم، حجیم بودن دسته کلید و جابجایی سخت آن، احتمال جا گذاشتن کلید و پشت درب ماندن و… را دارد.

ضمن اینکه اگر کلید قفل مکانیکی گم شود احتمالا مجبور خواهید شد که قفل را کاملا تعویض نمایید. و همچنین در صورت شکستن و یا آسیب دیدن کلید باید به قفل و کلید سازی مراجعه نمایید. برای باز کردن قفل های مکانیکی روش های متعددی وجود دارد و این باعث کم شدن امنیت آنها و راحت تر شدن کار سارقین می شود.
قفل مکانیکی

ویژگی های قفل دیجیتال

کدهای دیجیتال دارای چند نوع می باشند:

  • قفل دیجیتال ساده که تنها با وارد کردن رمز ورود این قفل را می توانید باز کنید.
  • قفل دیجیتال کارتی که باز کردن آنها به وسیله یک کارت انجام میگیرد.
  • قفل دیجیتال مجهز به سنسور اثر انگشت که با وارد کردن اثر انگشت معتبر قفل باز میشود.

قفل های دیجیتال امنیت بسیار بالایی دارند بعنوان قفل ضد سرقت استفاده می شوند و همچنین استفاده از آنها، هنگام باز کردن درب راحت و سریع می باشد. قفلهای دیجیتال بر روی انواع درب های مختلف مانند چوبی شیشه ای فلزی و… قابل نصب هستند. برای استفاده از آنها می توانید از رمز ۴ تا ۱۲ رقمی قفل دیجیتال را به خاطر سپرده و تنها با وارد کردن آن درب را باز کنید.

اما اگر نگران فراموش شدن رمز هستید، می‌توانید از قفل دیجیتال کارتی استفاده کنید. جالب است بدانید که می توانید کارت مترو را نیز به عنوان کارتی برای باز کردن قفل استفاده نمایید. ضمن اینکه اگر کارت قبلی خود را گم کردید کافی است آن را سوزانده و برای قفل دیجیتالی خود یک کارت جدید تعریف کنید. و با توجه به مورد نیاز نبودن کلید در آن، دیگر نگرانی گم شدن کلید را نخواهید داشت.

برای اکثر این قفل ها می‌توان یک هشدار تنظیم کرد تا در شرایط غیر عادی ساکنین منزل را آگاه نماید. این هشدار در مواقعی مانند حریق یا سرقت به صدا در می آید و اهالی خانه را خبردار می کند.
قفل دیجیتال

جمع بندی؛ مقایسه قفل مکانیکی و دیجیتال

اگر بخواهیم از لحاظ امنیت، مقایسه قفل مکانیکی و دیجیتال را انجام دهیم، می شود گفت، قفل های مکانیکی به دلیل وجود داشتن روش های متفاوت برای باز کردن آن ها، در مقایسه با قفل های دیجیتالی از امنیت کمتری برخوردار هستند. زیرا آب های غیر مجاز تنها با رمز کارت یا اثر انگشت باز می‌شود و سارقین نمی توانند با وارد کردن چند باره رمز قفل، آن را باز کنند زیرا حافظه قفل می تواند متوجه دستکاری اشخاص غیر مجاز شود.

از لحاظ هزینه پرداختی قفل های دیجیتال به دلیل امکانات بسیار بیشتر و امنیت بالاتر، نسبت به قفل های مکانیکی گران تر هستند.

در مورد آسان بودن استفاده، باید گفت، استفاده از قفل های دیجیتال راحت تر بوده و معایبی که قفل های مکانیکی دارند مانند گم شدن یا شکستن کلید و.. را ندارد. و در هنگام استفاده از آنها دیگر نگرانی گم شدن کلید و پشت در ماندن را نخواهید داشت.

دسته بندی شده در: کلیدسازی, مجله

ارسال نظر