ارسال آگهی

مزایا و معایب شوفاژ برقی چیست؟

در ساختمان ها و آپارتمان های امروزی از سیستم های متفاوتی برای گرم کردن فضای داخل ساختمان استفاده می شود که یکی از این سیستم ها شوفاژ برقی می باشد. استفاده از شوفاژ برقی به عنوان سیستم گرمایشی در آپارتمان ها مزایا و معایبی به همراه دارد که در این مطلب قصد داریم به توضیح مزایا و معایب شوفاژ برقی بپردازیم.

مزایا و معایب شوفاژ برقی چیست

مزایا و معایب شوفاژ برقی

شوفاژ برقی که به آن رادیاتور برقی نیز گفته می شود نوعی بخاری است که درون این سیستم گرمایشی به جای آب از روغن پر شده است. المنت های تعبیه شده در دستگاه باعث گرم شدن روغن و حرکت آن در پره های رادیاتور می‌شود و با گرم شدن پرده های رادیاتور منجر به گرم شدن محیط می گردد. در شوفاژ برقی ناقل گرما روغن می باشد و نه سوخت آن. بهتر است بدانید که روغن مورد استفاده در این سیستم دائمی بوده و نیازی به تعویض ندارد.

مزایای شوفاژ برقی

  • کاربری آسان
  • نصب راحت
  • سرویس و نگهداری ارزان
  • تنوع در اندازه
  • روغن دائمی دستگاه
  • سازگاری با محیط زیست
  • و…

شوفاژهای برقی به دلیل این که با برق کار می کنند کاربری آسانی دارند. همچنین این شوفاژ ها در اندازه های متنوع در بازار موجود می باشد و نگهداری و نصب آنها ارزان می باشد. شوفاژهای برقی گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کنند، از این رو استفاده از این نوع شوفاژ های ها برای محیط زیست مناسب می باشند.

معایب شوفاژ برقی

شوفاژهای برقی علاوه بر مزایایی که گفته شد دارای معایبی نیز می باشند که این معایب عبارتند از:

  • عملکرد پر هزینه
  • سر و صدای زیاد
  • امنیت پایین
  • تولید میزان کم رطوبت
  • نیازمند به سیستم الکتریکی پرقدرت
  • مصرف انرژی الکتریکی بالا
  • نیاز به عایق کاری بیشتری دارد
  • تولید انرژی گرمایی پر قدرت
  • عدم تطابق با سیم کشی های قدیمی ساختمان

شوفاژهای برقی مصرف برق بالایی دارند و برای گرم کردن خانه های بزرگ اصلا مناسب نمی باشد، این شوفاژها مصرفی در حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلو وات در ساعت دارند که این میزان مصرف انرژی هزینه قبض برق را افزایش چشمگیری می‌دهد. استفاده از شوفاژ برقی تنها در صورتی توجیه اقتصادی دارد که به صورت چند ساعته و کوتاه مدت باشد اما استفاده مداوم از این سیستم گرمایشی در فصول سرد سال مقرون به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد.

شوفاژ برقی دارای سر و صدای زیادی است

در بعضی مدلهای شوفاژ برقی که ارزان قیمت تر است سایر مدل ها می باشد زمانی که انرژی الکتریکی را دریافت میکنند صدای وزوز از خود تولید می کنند که موجب آزار ساکنین می شود. توصیه می شود هرگز بدون نصب سیستم مرکزی از شوفاژ برقی استفاده نکنید، شوفاژ های معمولی که عملکرد آنها با جریان آب گرم می باشد گزینه بهتری است.

مزایا و معایب شوفاژ برقی

امنیت پایین شوفاژ برقی

در شوفاژهای برقی اگر سیم کشی برق اشتباه صورت گرفته باشد، موجب برق گرفتگی و حتی مرگ می شود. همچنین در بعضی از شوفاژ های برقی اگر بیش از حد گرم شوند سطح بیرونی بسیار داغ شده که منجر به سوختگی می شود، شوفاژهای برقی حتما باید دور از دسترس کودکان و در پشت محافظ قرار داشته باشد. بیشتر افراد متخصص در زمینه تعمیر شوفاژ توصیه می کنند که در هنگام استفاده از شوفاژ برقی این نکات را در نظر داشته باشید و اقدامات ایمنی را رعایت کنید تا دچار حوادث ناخواسته نشوید.

تولید میزان کم رطوبت شوفاژهای برقی

تولید میزان کم رطوبت یکی دیگر از معایب شوفاژ برقی می باشد و همین امر سبب می‌شود تا این نوع از سیستم های گرمایشی محیط پیرامون را گرم و خشک نگه دارند و این کمبود رطوبت در طولانی مدت باعث خونریزی از بینی، سوزش گلو و… می شود. تاسیسات گرمایشی کارآمد و مرغوب علاوه بر گرم کردن محیط با تولید مقداری رطوبت سبب مطلوب شدن فضا نیز می شوند.

شوفاژ های برقی نیاز به سیستم الکتریکی پرقدرتی دارند

اگر از شوفاژ برقی به عنوان اصلی ترین سیستم گرمایشی در خانه استفاده شود، این سیستم نیاز به ظرفیت الکتریکی بالایی دارد که این امر بزرگترین عیب شکل برقی می باشد. در یک همچین شرایطی حتما باید سیم کشی شوفاژ های برقی به صورت جداگانه صورت گیرد. برای نصب سیستم های گرمایشی معمولی نیاز به یک متخصص لوله کشی می باشد ولی برای نصب دائمی شوفاژ های برقی نیازمند به کارشناس الکتریکی است.

شوفاژهای الکتریکی نیاز به عایق کاری بالایی دارند

برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و جلوگیری از بالا رفتن هزینه‌های برق در هنگام استفاده از شوفاژ برقی عایق کاری امری ضروری می باشد، به همین جهت در هنگام استفاده از شوفاژ برقی حتما باید استانداردهای عایق کاری ساختمان رعایت شده باشد. دقت داشته باشید که اگر عایق بندی ساختمان به درستی صورت گرفته باشد می توانید در هزینه قبض ماهیانه برق صرفه‌جویی کرده باشید.

برای نصب شوفاژ برقی باید سیم کشی ساختمان با عملکرد آن همخوانی داشته باشد در بسیاری از منازل قدیمی که سیم کشی ساختمان آنها به روز نمی باشد امکان استفاده از شوفاژ برقی نیست و اگر قصد استفاده از شوفاژ برقی را در این منازل داشته باشید باید سیم کشی ساختمان را مدرن و مطابق با عملکرد شوفاژ برقی کنید که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد.

دسته بندی شده در: تعمیر شوفاژ, مجله

ارسال نظر