ارسال آگهی

انواع قفل درب ساختمان | قفل برقی، قفل آویز، قفل کتابی، قفل شب بند و…

قفل از گذشته های بسیار دور در میان مردم رواج داشته است منتهی نه به شکلی که امروزه در بازار مشاهده می کنید. در قدیم برای محافظت کردن از اموال و اشیا قیمتی خود آنها را در محفظه ایی قرار می دادند که با استفاده از طناب و گره های مخصوصی که می زدند مانع از باز شدن زودهنگام قفل ها می شده است.

با فهرست راهنمای قفل و انواع آن در ساختمان با تمامی مدل های قفل آشنا خواهید شد:

قفل در و ویژگی های مختلف هریک از آنها بخش مهمی از اجزای هر منزلی و ساختمانی می باشند و انتخاب یک قفل مناسب جدای از اینکه باعث می شود درب منزل در نبود شما بسته باشد. از راحت باز شدن آن هم جلوگیری می کند و افرادی غیر از کسانی که از کلید برخوردار هستند به راحتی نمی توانند قفل درب را باز کنند.

اگر شما قصد دارید به هر دلیلی قفل درب ساختمان خود را تعویض کنید بهتر است ابتدا با انواع مختلف قفل در آشنا شده و طبق نیاز خود قفل درب موردنظر خود را خریداری کنید.

هر چند که در حال حاضر در بازار فروش قفل شما می توانید انواع قفل ها را با متعلقات آنها مشاهده کنید که فنی کارا در این مطلب تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا بتواند مهم ترین و پر کاربردترین نوع قفل ها را برای شما شرح دهد.

قفل ها و مدل های مختلف آنها

همانطور که می دانید هر قفلی یک کلید مادر دارد و یکی از آزار دهنده ترین کارها می تواند گم کردن کلید های ورودی ساختمان باشد که شاید زمان زیادی را هم از شما بگیرد.

از این رو با پیدا کردن نزدیکترین کلیدساز در تهران می توانید سریعا مشکل خود را برطرف کنید. شما می توانید برای دریافت خدمات کلیدسازی در تهران  یا از طریق همین لینک اقدام کنید و یا اینکه به ابتدای صفحه مراجعه کرده و نام شهر مورد نظر و محل سکونت خود را وارد کنید تا لیست تمامی افرادی که در نزدیکی محل سکونت شما خدمات کلیدسازی را انجام می دهند برای شما نشان داده شود.

انواع قفل حیاتی

از انواع قفل حیاتی همانطور که از نامش پیداست برای باز کردن درب های ورودی استفاده می کنند که از امنیت خوبی هم برخوردار است. معمولا قفل درب حیاتی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

قفل های حیاتی مکانیکی

یک مدل از قفل های درب حیاتی از نوع میکانیکی هستند که این دسته از قدیمی ترین تجهیزات حفاظتی محسوب می شوند اما با پیشرفت در ساخت این مدل از قفل ها، ساختاز کلی آنها دچار تغییر و تحولاتی شده اند که اساس کار آنها ثابت می باشد.

مدل های قفل و کلید

قفل های حیاتی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که در فهرست زیر بخش های مختلف قفل درب حیاتی ذکر شده است:

  • بدنه قفل حیاتی: قفل درب حیاتی از یک بدنه اصلی تشکیل شده است که در ساخت همه مدل های آن این بدنه وجود دارد.
  • بخش داخلی قفل درب حیاتی: برای راحت تر شناخته شدن بخش داخلی قفل می توان گفت که به شکل استوانه ای، گلابی و یا نوپی می باشد.
  • شیار های روی توپی: به این دلیل داخل توپی را شیار دار می کنند که این شیار ها با شیار و برش هایی که بر روی کلید انجام میدهند مکمل یکدیگر شده و به راحتی بتوانند حول محور باز شدن قفل چرخش داشته باشند و به باز شدن قفل کمک کنند.
  • سوراخ های روی توپی و بدنه: در داخل سوراخ ساچمه هایی که به اصطلاح به آنها کله قندی نیز گفته می شود وجود دارد. ارتفاع این سیستم ها یک اندازه نیست. برای بهتر متوجه شدن این موضوع می توان این گونه بیان کرد که در قسمت هایی که ساچمه بلند است، در کلید به همان مقدار فرو رفتگی وجود دارد ضمن اینکه برعکس این موضوع هم برقرار است.

قفل حیاتی و دسته بندی های مختلف آن

ممکن است بارها و بارها برای شما پیش آمده باشد که مدارک خود را در جاهای مختلفی گم کرده باشید و زحمت زیادی را برای صدور مجدد مدارک شناسایی کشیده باشید. گم کردن کلید هم دقیقا همینطور است شما با گم کردن کلید، یا جا گذاشتن بر روی در از داخل و نتیجه آن پشت در ماندن، ممکن است کلافگی زیادی را تحمل کرده باشید.

اما فنی کارا دقیقا با هدف اینکه شما بتوانید خدمات این سایت را در کمترین زمان ممکن و با نزدیکترین افراد فنی کارارا پیدا کنید روی کار آمده است. اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که شما شاید در شهری غیر از تهران سکونت داشته باشید اما این جای نگرانی ندارد و شما برای خدمات کلیدسازی در مشهد، کرج، قم، تهران، اصفهان، شیراز و یا هر شهر دیگری می توانید از طریق سایت فنی کارا به آدرس www.Fanikara.com اقدام کنید.

قفل درب حیاطی در مدل های مختلف

طرز کار قفل های درب ساختمان

در زمانی که کلیدی وارد قفل نشده است نیروی ارتجاعی فنرها در سمت بدنه، ساچمه ها را وارد بخشی از قسمت متحرک قفل می کند که این کار باعث می شود توپی در داخل بدنه چرخش نداشته باشد و ساچمه هایی که در قسمت متحرک ورودی کلید قرار دارند، ورود کلید به داخل را مسدود می کنند.

وقتی که کلید مربوطه قفل وارد توپی می شود، ساچمه کله قندی را به طرف بالا حرکت می دهد. ساچمه های بدنه از سوراخ توپی بیرون می روند و توپی می تواند حول محور خودش بچرخد.

نحوه کار قفل حیاتی

چرخش توپی قفل باعث حرکت زائده می شود، زبانه قفل که از قبل هم قفل بوده است را به سمت عقب و جلو حرکت می دهد. البته برای بالا بردن امنیت، گردش مغزی خودش به تنهایی زائده را حرکت نمی دهد و باید نوک کلید زائده دومی را به سمت عقب فشار داده که با زائده اول درگیر شود.

با سه عملکرد کلید در لیست زیر آشنا خواهید شد:

  1. آزاد کردن مغزی قفل از بدنه
  2. درگیر کردن دو زائده اول و دوم
  3. حرکت کردن زائده اول که باعث حرکت زبانه می شود.

قفل های حیاتی برقی

امروزه به دلیل اینکه رفت و آمدهای افراد در آپارتمان ها، مجتمع های مسکونی بزرگ، زیاد شده است و نیاز بسیار بیشتری به امنیت احساس می شود ضمن اینکه افراد احتیاج دارند تا در سریعترین حالت ممکن درب ساختمان باز شود از انواع قفل های حیاتی برقی استفاده می کنند.

قفل حیاتی برقی باعث شده تردد راحت تر، رفاه بیشتر برای افراد ساختمان، کنترل کردن تردد افراد، امنیت بالاتر نسبت به قفل های مکانیکی که در حال حاضر جایگزین بسیار مناسبی برای قفل های میکانیکی به حساب می آید.

قفل حیاتی مدل برقی

ساختار قفل برقی:

  • مرکز کنترل قفل برقی: وظیفه ارسال فرمان به قفل از طریق یک جعبه انجام می شود که دستور لازم را برای باز و بسته کردن درب ساختمان به وسیله بازوهای متصل به آن مثل شاسی ها و جک ها را می دهد.
  • سیستم فرمان رادیویی: در این قسمت کاربر از طریق ریموت کنترل فرمان لازم را ارسال می کند و در قسمت گیرنده سیستم فرمان رادیویی دریافت می شود. این سیستم فرمان لازم را به موتورهای الکتریکی می دهد و درب های ساختمان شروع به باز شدن یا بسته شدن می کنند.
  • مولد: نیروی حرکتی لازم برای به حرکت در آوردن جک، بازوها و موتور توسط مولد فراهم می شود.
  • چشمی ها یا چراغ های مادون قرمز: این چشمی ها برای اعلان وضعیت خود از یک فرستنده و گیرنده برخوردار هستند که از امواچ مادون قرمز کمک میگیرد. از این چشمی ها در زمانی استفاده می شود که مطمئن شود شخص یا وسیله نقلیه در داخل ساختمان وجود دارد و در آن زمان هم درب بسته شود.
  • فلاشر: در اصل یک لامپ چشمک زن نارنجی است که روی درب اتوماتیک نصب می شود مزیت خوب آن این است که عابرین را از وضعیت فعلی درب آگاه می کند.
  • میکروسوئیچ قفل برقی: به وسیله میکروسوئیچ که در موقعیت های مختلف باز و بسته شدن درب به وسیله قسمت میکانیکی انجام می شود که با هر بار قطع و وصل جریان برق، مرکز کنترل را از موقعیت فعلی درب اتوماتیک آگاه می کند.

قفل های آویز

این مدل از قفل ها از قدیم در چین هم مورد استفاده قرار می گرفته است. قفل های آویز را با نام قفل های حلقه دار قابل حملی هم می شناسند که توسط یک عدد کلید باز و بسته می شود. استفاده از قفل آسان است و در مکان های مختلف کاربردهای زیادی دارد.

قفل های آویزی به دلیل اینکه به راحتی برش می خورند و باز می شوند طبیعتا سطح امنیتی بسیار پایینی نیز دارند. فنی کارا توصیه می کند که در هنگام انتخاب قفل آویز به مواردی مانند: ابعاد قفل، ضخامت میله یا حلقه، نوع کلید، نحوه باز شدن قفل و جنس آن را باید در نظر گرفت.

قفل آویزی

اجزای مختلف قفل آویزی عبارتند از:

  • بدنه قفل آویزی که از جنس فلز می باشد.
  • دارای یک سیستم قفل کننده است.
  • از یک حلقه یا همان آویز منحنی شکل برخوردار است.
  • دهانه قفل که آویز درون آن قرار می گیرد.

قفل های کتابی

طبق تعریفاتی که از قفل آویزی شد مشخص شد که قفل آویزی آن امنیت راضی کننده را نمی تواند برای افراد فراهم کند به همین دلیل قفل کتابی گزینه خوبی برای جایگزین کردن قفل آویزی می باشد.

قفل کتابی از یک بدنه مستطیلی تشکیل شده است و سیستم بازکردن آن مانند قفل آویزی می باشد اما در قفل کتابی ایمنی آن به صورت افقی می باشد که بسیار در مقابل شکسته شدن مقاوم است.

این قفل به دلیل ظاهر و ساختار محکمی که دارد در مقابل بریده شدن و یا دیلم شد بسیار مقاوم است.

قفل کتابی در ابعاد مختلف

از قفل کتابی بیشتر برای بستن درب انبارها، گاراژها، مغازه ها و … استفاده می کنند. ویژگی های که قفل کتابی دارد در لیست زیر به صورت موردی بیان شده است:

  • قفل کتابی دارای یک بدنه توپر و مقاوم است.
  • بدنه قفل کتابی از جنس فولاد می باشد.
  • دوام بالا در استفاده های بلند مدت دارد.
  • از ابعاد و اندازه استاندارد برای دهانه قفل برخوردار می باشد.

قفل کتابی به همراه ویژگی های آن

امروزه استقبال از قفل های کتابی در بین افراد خیلی زیاد شده است و تقریبا در هر منزلی  یک الی دو عدد از این قفل های کتابی پیدا می شود. اما از آنجائیکه هر قفلی نیز قابلیت خراب شدن دارد، قفل کتابی نیز از این قاعده جدا نمی باشد.

شما اگر با مشکل گیر کردن کلید در قفل کتابی، باز نشدن قفل کتابی و یا هر مشکل دیگری در رابطه با انواع مختلف قفل دارید از فنی کارا کمک بگیرید و به راحتی شماره افرادی که در زمینه کلیدسازی فعالیت می کنند را دریافت کنید.

خدمات کلیدسازی در کرج هم مثل: کلیدسازی تهران، مشهد، شیراز، قم و… برای تمامی مناطق شهر موردنظر قابل دریافت است.

قفل های سوئیچی زبانه دار

از قفل های زبانه دار برای درب های خارجی استفاده می شود که از وزن های مختلف سبک و سنگین ساخته شده است. برای این نوع قفل ها یک نوع سیستم داخلی قدرتمند در نظر گرفته اند به این صورت که با قفل کردن زبانه در داخل شیار و در داخل دیوار قرار می گیرد.

از قفل های سوئیچی زبانه دار می توان برای درب های چوبی و فلزی استفاده کرد.

قفل های سوئیچی زبانه دار از یک دستگیره و یا دکمه برای رها کردن زبانه از داخل شیار دیوار باشند، کمک می گیرند که از بخش های مختلفی هم تشکیل شده اند:

  • بدنه اصلی
  • حاشیه و لبه
  • دستگیره درونی و بیرونی
  • محفظه سیلندری یا استوانه ای شکل

قفل سوئیچی

قفل های یونیک

این مدل از انواع قفل ها با نام قفل یونیک خصوصیات و ویژگی های زیادی دارند که حساب آنها را از قفل های معمولی کاملا مجزا می کند. این ویژگی باعث می شود که ضریب امنیت در قفل ها به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می کند اما در عین حال هم استفاده از آنها بسیار ساده طراحی شده است.

از قفل های یونیک برای درب های ضد سرقت آپارتمان ها و مکان هایی که نیاز به امنیت بالاتری دارند استفاده می کنند.

مکانیسم قفل یونیک از نوع سوئیچی می باشد و تعداد زبانه قفل یونیک معمولا به دو یا سه لول بیشتر هم می رسد. دارای ابعاد مستطیلی، مربعی، دایره و بیضی شکل است و جنس بدنه آن از فولاد یا برنج می باشد.

قفل یونیک

قفل درب های شیشه ایی

درب های شیشه ایی برای محیط های اداری، تجاری مدت زیادی است که خواهان زیادی پیدا کرده است و با سلیقه بسیاری از افراد همخوانی دارد. اما از لحاظ امنیت شدیدا به قفل هایی با امنیت بالا احساس نیاز می شود.

اما از آنجائیکه با نصب کردن قفل روی درب شیشه، شیشه به راحتی آسیب می بیند به راحتی نمی توان هر گونه قفلی را بر روی درب شیشه ای نصب کرد.

جنس درب شیشه ای از نوع سکوریت می باشد و معمولا دستگیره درب در قسمت میانی آن قرار دارد که قفل اصلی در قسمت پایین، میانی و بالای درب قرار دارد.

قفل مناسب برای درب های شیشه ای

کارخانه های سازنده درب های شیشه ایی در هنگام تولید این درب ها سوراخ های مورد نیاز برای نصب قفل را روی آنها تعبیه می کنند و سپس به بازار برای ارائه به مشتری منتقل می کنند.

در هنگام نصب درب شیشه ایی قفل موردنظر با نیاز مشتری به پیج در محل موردنظر محکم می شود که زبانه قفل های درب شیشه ایی درون زمین قرار می گیرد تا قفل امنیت بیشتری داشته باشد.

 

 

asljfgasdkgajk

مدل-های-مختلف-قفل-برای-درب-ساختمان.jpg

دسته بندی شده در: کلیدسازی, مجله

ارسال نظر