ارسال آگهی

علت کاهش فشار آب چیست؟ – راهکار های افزایش فشار آب ساختمان

یکی از مشکلاتی که در اغلب آپارتمان و ساختمان پیش می آید، کاهش فشار آب است. این اتفاق می تواند مشکلات زیادی برای ساکنین ایجاد کرده و دردسر های فراوانی درست کند. اگر به دنبال راهکار هایی برای افزایش فشار آب ساختمان خود هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید:

علت کاهش فشار آب چیست؟

کاهش فشار آب می تواند بسیار از فعالیت های روزمره ساکنان ساختمان مانند، استحمام، شست و شو، آشپزی و … را تحت تاثیر قرار داده و باعث بر هم خوردن آرامش افراد شود. گاهی اوقات تنها راه حل افزایش فشار آب ساختمان استفاده از دستگاه و پمپ های تامین فشار آب می باشد، اما در صورتی که ساختمان شما همیشه از فشار آب خوبی برخوردار بوده است و مدتی است که به مشکل کاهش فشار آب دچار شده اید، در این مقاله با ارائه راهکار های افزایش فشار آب ساختمان، به شما در حل مشکلتان کمک خواهیم کرد.

علت کاهش یافتن فشار آب ساختمان چیست؟

دلایل زیادی وجود دارند که ممکن است باعث کاهش فشار آب ساختمان شما شوند، در نتیجه لازم است پیش از انجام هرگونه اقدام جدی برای رفع مشکل فشار آب، علت کاهش یافتن فشار آب ساختمان خود را پیدا کنید. در صورتی که با کمک راهکار های زیر نتوانستید مشکل کاهش فشار آب خود را حل کنید، می توانید با شرکت آب و فاضلاب تماس بگیرید تا در بررسی موضوع به شما کمک کنند.

گاهی اوقات علت این اتفاق می تواند مربوط به مسائل جزئی باشد که به راحتی قابل حل هستند، اما در برخی از مواقع ممکن است یک مشکل اساسی مانند نشت و ترکیدگی لوله، دلیل فشار پائین آب ساختمان شما باشد. به طور کلی فشار آب خانه بنا به دلایل زیر ممکن است کاهش پیدا کند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا هر یک از این حالت را بررسی کرده و راهکار هایی برای افزایش فشار آب ساختمان در هر شرایط به شما ارائه دهیم:

کاهش فشار آب ناگهانی

در صورتی که فشار آب ساختمان شما به طور ناگهانی کاهش پیدا کرده است، در اولین اقدام باید متوجه شوید که این کاهش فشار تنها مربوط به آب گرم است یا آب سرد نیز دچار افت فشار شده است. در صورتی که فقط فشار آب گرم کاهش یافته است، به احتمال بسیار زیاد مشکل مربوط به پکیج و آبگرمکن شما می باشد.

پس لازم است آب گرمکن و پکیج خود را بررسی کنید تا نشتی و خرابی نداشته باشند. از باز بودن کامل شیر ورودی و خروجی آب نیز مطمئن شوید. یکی دیگر از مواردی که می تواند فشار آب گرم را تحت تاثیر قرار دهد، رسوب در لوله های آب گرم  است. در صورت وجود این مشکل می توانید از انواع رسوب گیر استفاده کنید تا مشکل فشار آب شما حل شود.

کاهش فشار آب ناگهانی

اما در صورتی که فشار آب به صورت ناگهانی کاهش پیدا کرده است و تنها محدود به آب گرم نیست، ممکن است نشتی و ترکیدگی لوله های آب علت این اتفاق باشد. یکی از نشانه های ترکیدگی لوله و نشت آب، وجود لکه های نم و رطوبت در قسمت های مختلف ساختمان می باشد. اما در صورتی که هیچ نشانه ای از نم و رطوبت در ساختمان خود مشاهده نمی کنید، می توانید با استفاده از کنتور آب وجود ترکیدگی لوله را بررسی کنید.

برای این منظور ابتدا کافی است تا تمامی شیر های آب داخل ساختمان را ببندید و اطمینان حاصل کنید کسی آب مصرف نمی کند. در صورتی که کنتور آب همچنان در حال چرخش بود، مشکل کاهش فشار آب شما مربوط به نشتی لوله ها می باشد. در این شرایط می توانید با تشخیص ترکیدگی لوله به کمک دستگاه های مخصوص، بدون ایجاد کوچکترین خرابی، محل دقیق نشت آب را پیدا کرده و به تعمیر آن بپردازید.

یکی دیگر از اتفاقاتی که می تواند بر روی فشار آب کل ساختمان تاثیر گذار باشد، خراب شدن سیفون توالت است. به طور مثال ممکن است شناور سیفون شما گیر کرده باشد و به همین دلیل در صورت پر شدن مخزن سیفون، جریان آب قطع نشود. پس بررسی سیفون توالت از دیگر از اقداماتی است که باید انجام دهید. یکی از شیوه هایی که می توانید به کمک آن وجود مشکل در سیفون را بررسی کنید، ریختن چند قطره رنگ خوراکی درون مخزن سیفون است. در صورتی که بدون کشیدن سیفون رنگ وارد کاسه توالت شده باشد، مشکل نشتی در سیفون وجود دارد.

کاهش فشار آب به دلیل رسوب شیرآلات

گاهی اوقات کاهش فشار آب به علت رسوب گرفتگی شیرآلات اتفاق می افتد. در چنین شرایطی مسیر لوله کشی و فشار آب در حالت کلی مشکلی ندارند و تنها به دلیل رسوب گرفتن شیرآلات، آب با فشار کافی از آن ها خارج نمی شود. برای رفع این مشکل کافی است تا با استفاده از ابزار مناسب شیر آب را باز کرده و قسمت های مختلف آن مانند هوادهنده شیر آب را بررسی و تمیز کنید. در صورتی که رسوبات زیاد بود توصیه می کنیم قطعات شیر را درون محلولی از آب و سرکه قرار دهید.

کاهش فشار آب به دلیل رسوب شیر آلات

سردوش حمام یکی دیگر از محل هایی که است که جمع شدن رسوب در آن می تواند فشار آب را کاهش دهد. در صورتی که سر دوش شما قابلیت جدا شدن دارد، می توانید مانند شیر آب آن را باز کرده و درون محلول سرکه قرار دهید. اما اگر سر دوش شما جدا نمی شود، محلول آب و سرکه را درون یک کیسه پلاستیکی ریخته و با استفاده از کش آن را به دور دوش حمام خود ببندید.

کم شدن تدریجی فشار آب

در صورتی که فشار آب شما به صورت تدریجی و در طول زمان کاهش یافته است، ممکن است علت آن قدیمی بودن لوله های آب باشد. این لوله های قدیمی که معمولا نقره ای رنگ و از جنس گالوانیزه می باشند، در طول زمان دچار رسوب می شوند. رسوبات می توانند حرکت آب در لوله ها را مسدود کرده و در نتیجه فشار آب را کاهش دهند. تعویض لوله ها راهکار بسیار مناسبی است تا مشکل رسوبات را برای همیشه حل کنید، زیرا لوله های پلمیری جدید دچار رسوب گرفتگی نمی شوند. استفاده از روش های مختلف رفع رسوب لوله نیز می تواند مشکل شما را حل کند.

دسته بندی شده در: تشخیص ترکیدگی لوله, مجله

ارسال نظر