ارسال آگهی

علت برق زدگی چشم در جوشکاری چیست؟ – درمان برق زدگی چشم

بسیاری از افراد ممکن است هنگام انجام خدمات جوشکاری، به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی، دچار مشکل برق زدگی چشم شوند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی علت برق زدگی چشم و راه درمان این عارضه بپردازیم:

علت برق زدگی چشم در جوشکاری چیست؟

علت برق زدگی چشم در جوشکاری چیست؟

یکی از مهم ترین معایب جوشکاری را می توان تاثیر زیان بار آن برای سلامتی دانست. اگر فرد جوشکار از عینک مخصوص جوشکاری استفاده نکند و در معرض نور حاصل از جوشکاری قرار بگیرد ممکن است دچار عارضه برق زدگی چشم شود. اشعه و نور هایی که هنگام جوشکاری چشم را تحت تاثیر قرار می دهند بسیار مضر می باشند و باعث می شوند فرد به تدریج و پس از گذشت چند ساعت دچار علائم برق زدگی چشم گردد. در ادامه به بررسی علت علمی این مسئله می پردازیم:

علت علمی برق زدگی چشم

برق زدگی چشم در واقع سوزش و التهاب قرنیه چشم است و هنگامی روی می دهد که در معرض اشعه UV یا نور فر ابنفش قرار بگیرید. شایع ترین علت این مسئله نگاه کردن به شعله جوشکاری است. بافت قرنیه چشم بسیار حساس و نازک می باشد و نمی تواند در برابر نور شدید جوشکاری از خود محافظت کند.

دقت داشته باشید که هربار برق زدگی برای چشمان شما اتفاق بیفتد، لایه ای از قرنیه شما تخریب شده و از بین می رود. در صورتی که این اتفاق خطرناک چند بار برای شما پیش آید، به بیماری آب مروارید مبتلا خواهید شد.

علائم برق زدگی چشم در جوشکاری

علائم نشان دهنده این عارضه را باید جدی گرفت زیرا اگر برق زدگی را درمان نکنید، ممکن است باعث عفونت چشم شده و حتی به کاهش بینایی شما منتهی شود. در ادامه به بررسی علائم برق زدگی چشم می پردازیم:

  1. درد چشم (این نشانه گاهی شدید و در برخی مواقع خفیف است و به طور معمول چند ساعت بعد اتفاق می افتد)
  2. قرمز شدن چشم
  3. حساسیت به نور
  4. اشک آلود بودن چشم
  5. تار شدن دید
  6. احساس فشار بر روی چشم ها

علائم برق زدگی چشم در جوشکاری

درمان برق زدگی چشم

برق زدگی چشم را می توان به آفتاب سوختگی چشم تشبیه کرد، در هر دو حالت چشم انسان پس از گذشت چند روز التیام پیدا کرده و درمان می شود. شما می توانید در خانه و با استفاده از درمان های سنتی، برق زدگی چشم را فوری درمان کرده و در سریع ترین زمان ممکن بهبودی پیدا کنید. در ادامه چند مورد از بهترین و موثرترین درمان های مربوط به این مشکل را بیان کرده ایم:

شست و شوی چشم

کارآمد ترین و بهترین درمان برای برق زدگی چشم، شست و شوی آن است. برای این کار ابتدا چشمان خود را با آب بشویید و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز آن ها را خشک کنید. بعد با کمک یک پارچه کاملا تمیز چشمان خود را ببنید، به گونه ای که هیچ نوری به چشم ها نرسد. دقت داشته باشید در این روش درمان چشم ها تا چند ساعت اصلا نباید باز شوند.

درمان برق زدگی چشم با سیب زمینی

یکی از روش های ساده اما موثر برای درمان این مشکل، استفاده از سیب زمینی است. برای انجام این درمان کافی است تا از یک سیب زمینی، دستمال کاغذی و آب سرد استفاده کنید؛ به این صورت که ابتدا سیب زمینی را برش زده و در محلی قرار دهید تا خنک شود. سپس دستمال را با آب خنک خیس کرده و برش سیب زمینی را بین آن قرار دهید و روی چشمان خود بگذارید.

درمان برق زدگی چشم با سیب زمینی

با استفاده از تکه ای پارچه، سیب زمینی و دستمال را بر روی چشمانتان ببندید. سیب زمینی به دلیل خاصیت خنک کنندگی و ضد التهابی که دارد می تواند فورا برق زدگی چشم را درمان کند. سیب زمینی و دستمال را به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی چشمان خود قرار داده و این کار را دوبار در طول روز انجام دهید.

استفاده از مسکن هایی مانند استامینوفن

شما می توانید برای تسکین درد خود و همچنین درمان برق زدگی چشم، از مسکن های قوی مانند ایبوپروفن و استامینوفن کدئین استفاده کنید. استفاده از مسکن باید چند روزی ادامه پیدا کند و در فاصله های زمانی منظم 6 ساعته باشد.

دقت داشته باشید که باید از استفاده کردن قطره چشم بی حس کننده در این شرایط جدا خودداری کنید. این قطره ها ممکن است باعث زخم شدن قرینه و ایجاد مشکلات جدی شوند. برای استفاده از هر گونه قطره چشمی، حتما ابتدا با پزشک مشورت کنید.

درمان با استفاده از خیار

خیار یکی دیگر از درمان های خانگی و موثر برق زدگی چشم است. برای استفاده از این روش درمانی کافی است تا خیار را برش زده و درون یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود. سپس تکه های خیار را بر روی چشمان خود قرار داده تا درد فورا تسکین یابد.

شیر برای درمان برق زدگی چشم

قرار دان یک پنبه آغشته به شیر خنک بر روی چشم های برق زده، و مالش دادن آرام آن ها نیز می تواند برای درمان این مشکل بسیار موثر باشد. برای گرفتن نتیجه بهتر، این کار را می توانید دو بار در روز انجام دهید و هربار چند دقیقه ای آن را بر روی چشم ها نگه دارید.

درمان برق زدگی چشم با گلاب

از گلاب می توان برای درمان سنتی برق زدگی چشم استفاده کرد. مقداری گلاب و پنبه آماده کنید؛ تکه های پنبه را به گلاب خنک آغشته کرده و به مدت 10 دقیقه بر روی چشمان خود قرار دهید. گلاب دارای خاصیت ضد خارشی بوده و می تواند تورم چشم ها را کاهش دهد.

درمان برق زدگی چشم با گلاب

درمان برق زدگی چشم با چای

برای عملکرد بهتر این روش توصیه می کنیم از چای کیسه ای بابونه و یا چای سبز استفاده کنید. چای سبز و بابونه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند و می توانند در درمان برق زدگی چشم بسیار موثر باشند. در این روش می توانید از چای کیسه ای استفاده کرده و سپس آن را درون یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود. بعد به مدت حدودا 15 دقیقه آن را بر روی جشمان خود قرار دهید. این روش درمانی را می توانید دو بار در روز انجام دهید.

استفاده از کیسه های یخ

یکی از مواردی که همیشه برای درمان درد، ورم و التهاب به کار می رود یخ است. شما می توانید تکه های یخ را درون کیسه قرار داده و سپس روی چشمانی که دچار برق زدگی شده اند قرار دهید. استفاده از کیسه یخ به دلیل دمای بسیار پائینی که دارد می تواند فورا درد ناشی از برق زدگی چشم را کاهش دهد.

درمان برق زدگی چشم در جوشکاری با موز

موز دارای ویتامین B6 می باشد که در درمان التهاب و خشکی چشم بسیار موثر است. برای درمان برق زدگی با استفاده از موز، کافی است تا آن را پس از برش دادن کاملا له کرده و بر روی چشم های بسته خود به مدت سه الی پنج دقیقه قرار دهید.

روغن بادام در درمان برق زدگی

یکی دیگر از درمان های فوری برای برق زدگی چشم روغن بادام می باشد. این روغن سرشار از ویتامین E14 بوده و می توان از آن دوبار در روز استفاده کرد. روغن بادام را با استفاده از انگشتان تمیز بر پشت پلک و زیر چشم های خود بمالید تا سوزش چشم شما درمان شود.

دسته بندی شده در: جوشکاری, مجله

ارسال نظر