ارسال آگهی

علت خالی شدن گاز یخچال چیست؟

یخچال و فریزر از وسایل ضروری هر خانه ای محسوب می شوند و خراب شدن آن ها بخش عمده ی کار داخل آشپزخانه را با مشکل مواجه میکند زیرا تمام مواد غذایی در آنها نگهدای می شوند و در نبود آنها طی مدت کوتاهی مواد غذایی فاسد می شوند. مشکلات مختلفی ممکن است برای یخچال پیش بیاید مانند سرد نکردن یخچال، خرابی کمپرسور و… که هرکدام از آنها دلایل مختلفی دارند. در این مقاله به بررسی نشانه ها و علت خالی شدن گاز یخچال می پردازیم.

آشنایی با نحوه کار گاز یخچال

قبل از بررسی دلایل خالی شدن گاز یخچال، باید ابتدا بدانیم گاز یخچال از چه مکانی عبور کرده و چه کاری انجام می دهد. اگر تا به حال دقت کرده باشید در پشت یخچال یک شبکه فلزی از لوله ها وجود دارد که محل عبور گاز یخچال می باشد. این لوله ها از رادیاتور، کمپرسور، کندانسور، اوپراتور و یخ ساز عبور کرده اند. نحوه کار گاز یخچال به این صورت است که کمپرسور گاز را در مسیر خود به حرکت در می آورد.
آشنایی با نحوه کار گاز یخچال

گاز پس از رسیدن به جایخی سرمای خود را به موادی که داخل جایخی قرار دارند می دهد و خود گاز دوباره گرم شده و باز توسط کمپرسور به طرف مبرد بازگشت داده می شود. گاز مورد استفاده در یخچال های قدیمی آمونیاک بوده است. اما امروزه با توجه به اینکه قابل انفجار بودن و سمی بودن و تاثیرات منفی آمونیاک بر روی مواد غذایی اثبات شده است، دیگر در ساخت یخچال و فریزر از این گاز استفاده نمی شود. گازی که امروزه در ساخت یخچال ها مورد استفاده قرار گرفته است، فریون می باشد. گاز فریون دیگر مشکل سمی و مضر بودن را نداشته و سالم و ایمن است.

نشانه های خالی شدن گاز یخچال

از نشانه های عمده خالی شدن گاز یخچال می توان به سرد نکردن یخچال یا گرم شدن یخچال اشاره کرد. اگر گاز یخچال فشار خود را دیگر نداشته باشد، دیگر قدرت کافی برای سرد کردن یخچال را ندارد و نمی تواند به اندازه کافی یخچال را سرد کند. البته گرم شدن یخچال نشانه مشکلات دیگری از قبیل خرابی لاستیک درب، خرابی ترموستات، اوپراتور، کمپرسور و… نیز می تواند باشد که تشخیص آن به عهده تعمیر کار یخچال می باشد. اما عمده ترین دلیل گرم شدن یخچال، خالی شدن گاز یخچال می باشد.

بوی فاسد شدن مواد غذایی از دیگر نشانه های خالی شدن گاز است. زیرا گاز فریون که در یخچال استفاده شده است بوی بسیار بدی مانند بوی مواد غذایی فاسد شده می دهد. اگر چند روزی است که یخچال شما بوی مواد غذایی فاسد می دهد اما همه مواد داخل آن سالم است، احتمال نشتی گاز وجود دارد. توجه کنید که در معرض استنشاق مستقیم گاز فریون قرار نگیرید.

علت خالی شدن گاز یخچال

علت اصلی تخلیه شدن گاز یخچال وجود یک نشتی در راه لوله های یخچال است. این اتفاق اغلب به دلیل ضربه خوردن یا پوسیدگی یا کیفیت بد لوله ها رخ می دهد. اگر جنس لوله های بکار رفته در یخچال از آهن باشد، به این دلیل که در قسمت های پایین یخچال نفوذ رطوبت اتفاق می افتد، به راحتی لوله دچار پوسیدگی می شود. جنس مناسب برای ساخت لوله های یخچال مس می باشد اما امروزه تعدادی از شرکت ها از آهن و حتی آهن بدون پوشش برای ساخت لوله ها استفاده میکنند و همین باعث پوسیدگی لوله ها می شود.
پوسیدگی لوله از علت های خالی شدن گاز یخچال

گاهی نیز پیش می آید که لوله های اوپراتور از جای خود در آمده یا سوراخ می شوند. اگر یخچال به صورت غیر حرفه ای جابجا شده باشد ممکن است لوله های اپراتور از جای خود خارج شوند. اما سوراخ شدن و پوسیدگی آنها اغلب به جنس مواد به کار رفته در ساخت لوله بستگی دارد. جنس لوله های که در اپراتور استفاده شده اند آلومینیوم می باشد. سیستم یخچال طوری است که این لوله ها در مسیر خودشان باید به لوله های آهنی یا مسی متصل شوند. گاها ممکن است عمل جوشکاری این دو فزی به یکدیگر خوب انجام نشده باشد و در نتیجه با گذر زمان نشتی گاز اتفاق افتد.

قطر و ضخامت کافی داشتن لوله مویی نیز در سوراخ شدن لوله ها موثر است. تغییر در قطر لوله باعث می شود فشاری که توسط کمپرسور به لوله ها فرستاده شده تغییر کند. زیرا پیچ و تاب هایی که برای لوله تعبیه شده در جهت تنظیم فشار کندانسور و کمپرسور می باشد. اگر اندازه لوله ها هر مقداری از استاندارد کمتر باشد باعث وارد آمدن فشار زیاد بر آنها شده و در صورتی که لوله ضخامت لازم را نداشته باشدپ، می تواند سوراخ شود.

نحوه-کار-گاز-یخچال.jpg

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر