ارسال آگهی

شوتینگ زباله چیست؟ – انواع شوتینگ های زباله

یکی از بهترین روش های دور انداختن زباله و پسماند در ساختمان های بلند، شوتینگ می باشد. همچنین شوتینگ ها، یک راه به صرفه و اقتصادی برای جا به جایی و حمل نخاله ساختمانی در زمان ساخت و ساز و انجام تعمیرات ساختمانی می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا با انواع شوتینگ زباله و پسماند بیشتر آشنا شوید:

شوتینگ زباله چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به کانال ارتباطی که دارای دریچه ای در بالای ساختمان به منظور دریافت زباله ها، و دریچه دیگری در پایین ساختمان برای خارج کردن زباله ها می باشد، سیستم شوتینگ گفته می شود. از شوتینگ زباله در ساختمان های مرتفع مسکونی برای خارج ساختن زباله های روزانه استفاده می شود. هتل ها، بیمارستان ها، مجتمع های اداری، تجاری و … از دیگر اماکنی هستند که از سیستم شوتینگ برای دفع زباله ها و موارد دیگر استفاده می کنند.

شوتینگ زباله چیست؟

با استفاده از سیستم شوتینگ زباله می توان به راحتی و در تمام ساعات شبانه روز، زباله ها را به بیرون انتقال داده و از انتشار بوی بد و آلودگی در فضای داخل خانه جلوگیری کرد. انتقال زباله ها به این روش، دیگر مشکلاتی مانند کثیف شدن راه پله ها و آسانسور را به همراه ندارد. شوتینگ های زباله با توجه به نوع کاربردی که دارند، دارای قابلیت های مختلفی مانند سیستم شست و شو یا تهویه می باشند.

دسته بندی کلی سیستم های شوتینگ زباله

انواع شوتینگ های زباله را می توان به طور کلی به دو دسته شوتینگ خارجی و شوتینگ داخلی تقسیم بندی کرد. هر یک از این نوع سیستم های شوتینگ مزیت های مخصوص به خود را داشته و همچنین کاربرد های متفاوتی دارند. در ادامه مطلب، توضیح مختصری از هر یک از این نوع سیستم های شوتینگ زباله و ویژگی آن ها ارائه خواهیم داد:

شوتینگ خارجی

از این نوع شوتینگ معمولا در زمان هایی استفاده می شود که پس اتمام ساخت ساختمان، تصمیم به احداث سیستم شوتینگ زباله می گیرند. در این شرایط به دلیل اینکه محل مشخصی برای شوتینگ در نظر گرفته نشده است، کانال شوتینگ در بیرون از ساختمان نصب می گردد. در برخی از موارد نیز به دلایل مختلفی نیاز است تا کانال شوتینگ زباله در خارج از ساختمان قرار داشته باشد.

سیستم شوتینگ خارجی

شوتینگ داخلی

استفاده از شوتینگ های داخلی در مقایسه با شوتینگ خارجی بسیار متداول تر می باشد. همانطور که از نام این سیستم مشخص است، کانال اصلی شوتینگ داخلی، کاملا درون ساختمان قرار می گیرد. برای نصب این نوع شوتینگ لازم است تا در زمان ساخت ساختمان، محلی برای قطعات و تجهیزات اصلی شوتینگ در نظر گرفته شود.

تقسیم بندی انواع شوتینگ های زباله بر اساس کاربرد

شوتینگ نخاله ساختمانی

از این نوع شوتینگ در زمان احداث ساختمان ها و یا انجام تعمیرات ساختمانی استفاده می شود. شوتینگ نخاله ساختمانی، مصالح و سایر ضایعات ساختمانی را از طبقات مختلف به پایین ساختمان انتقال می دهد. با استفاده از شوتینگ مصالح می توان نخاله های ساختمانی را به طور همزمان از چند طبقه و با سرعت بالا و هزینه کم، به خارج از ساختمان انتقال داد. در اغلب موارد، شوتینگ های نخاله ساختمانی به گونه ای ساخته می شوند که بتوان از آن ها در اجرای سایر پروژه های ساختمانی نیز استفاده کرد.

شوتینگ زباله آپارتمان

این نوع شوتینگ را می توان پرکاربردترین سیستم شوتینگ زباله به شمار آورد. همانطور که اشاره شد، از این مدل شوتینگ زباله، در آپارتمان ها و سایر ساختمان های مرتفع استفاده می شود تا امکان انتقال سریع و راحت زباله ها برای ساکنین ساختمان مهیا شود. شوتینگ زباله آپارتمان، علاوه بر ایجاد آسایش برای ساکنان، محیط ساختمان را پاکیزه و بهداشتی نگه می دارد. شوتینگ زباله ساختمانی می تواند قابلیت های مختلفی مانند سیستم کامپکتور، شست و شو، تهویه، تفکیک کننده زباله و … داشته باشد.

شوتینگ زباله آپارتمان

شوتینگ هتل ها

در اغلب هتل های بزرگ به منظور انتقال ملحفه ها و همچنین زباله ها از سیستم شوتینگ استفاده می شود. شوتینگ هتل ها این امکان را فراهم می کند تا ارائه خدمات به مشتریان بسیار سریعتر انجام شود. همچنین وجود شوتینگ در هتل ها باعث بهبود بهداشت و پاکیزگی محیط می شود.

شوتینگ بیمارستانی

در بیمارستان و درمانگاه ها نیز به منظور انتقال زباله و ملحفه ها ها از سیستم های شوتینگ استفاده می شود. از آنجایی که زباله های بیمارستانی بسیار آلوده می باشد، استفاده از سیستم شوتینگ مخصوص انتقال زباله در بیمارستان ها بسیار اهمیت دارد.

دسته بندی شده در: حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر