ارسال آگهی

روش های دفع فاضلاب؛ آشنایی با انواع سیستم ها

یکی از بخش های مهم در هر ساختمونی، سیستم دفع فاضلاب است. در این مطلب با انواع سیستم های دفع فاضلاب آشنا میشیم و میخونیم که چه تاثیری بر روی محیط زیست داره؟ شما در طول سال مسلما نیازمند به فرآیند تخلیه چاه پیدا می کنین که بهتره با توجه به ظرفیت چاه فاضلاب درخواست ماشین تخلیه چاه متناسب با همان ظرفیت چاه را ثبت کنین.

انواع روش های دفع فاضلاب

سیستم های مختلف دفع فاضلاب

2 نوع سیستم های دفع فاضلاب داریم؛ سیستم فاضلاب شهری و سیستم چاه. متاسفانه در بیشتر شهر های کشورمون به دلیل ضعف و نقص در بخش سیستم فاضلاب شهری، هنوز برای دفع فاضلاب از سیستم چاه استفاده میشه. سیستم چاه برای دفع فاضلاب، ضرر های جدی به محیط زیست و سلامتی انسان میزنه.

روش های دفع فاضلاب با چاه

برای دفع فاضلاب 2 نوع چاه داریم:

  • چاه سپتیک
  • چاه جذبی

در انتخاب روش دفع فاضلاب باید به نوع خاک و سطح آب های زیرزمینی ناحیه توجه کنیم. بهتره در محدوده هایی که بیشتر ماسه، شن و خرده سنگ داره از چاه جذبی و در محدوده هایی که دارای سطح آب زیرزمینی بالا، باتلاقی یا خاک شون رس زیادی داره از چاه سپتیک استفاده کنیم. گاهی چاه به علت پر شدن سر ریز می شه و شاهد بالا آمدن آب از کف سرویس بهداشتی و کفشورها خواهید بود که در این صورت باید سریعا چاه را تخلیه کنین. گاها شما شاید شاهد نم زدن دیوار و رطوبت سقف و یا کف باشید که اگر از پر نبودن چاه اطمینان دارین، احتمال ترکیدگی لوله ها زیاده که در این صورت پیشنهاد می شه تا برای تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه، نشت یابی، رفع نم و رطوبت در مشهد و یا در هر شهر دیگر که حضور دارین، از خدمات افراد متخصص در زمینه تشخیص ترکیدگی لوله استفاده کنین.

چاه جذبی

چاه جذبی همون طور که از اسمش پیداست بر اساس جذب کار میکنه؛ یعنی برای دفع فاضلاب باید آب رو جذب کنه. کارکرد چاه جذبی شدیدا وابسته به جنس خاک و نوع زمین اطرافش هست، بطوری که نوع خاک اون ناحیه باید جذب کننده آب باشه. خوبه که بدونین شن و ماسه بدلیل دارا بودن سوراخ های ریز بین شون از بهترین جذب کننده های آب هستن.

به یاد داشته باشین هیچ وقت نباید در منطقه هایی که خاک رس دارند، چاه جذبی حفر کرد؛ چون خاک رس نمیتونه فاضلاب رو دفع کنه و چاه به سرعت پر میشه.

چاه جذبی 3 بخش داره: گلدونی، میله و انباره.

نقش احیا چاه در سیستم های دفع فاضلاب

گلدونی

به بخش دهانه که به شکل گلدون، مخروط یا قیف هست، گلدونی میگن. گلدونی جایی هست که فاضلاب از لوله ها به درون چاه منتقل میشه.

میله

بدنه چاه که تا لایه نفوذ پذیر خاک ادامه داره، میله میگن. توصیه میشه برای هماهنگ بودن حفر چاه با سازه ساختمون، دست کم عمق میله 6 متر و قطر اون 80 تا 100 سانتی متر باشه.

انباره

در لایه نفوذپذیر آب مخزنی گنبدی شکل حفر میشه که به اون انباره میگن. در انباره فضولات نشت میکنن و با جذب آب در لایه نفوذپذیر، آب و فاضلاب از هم جدا میشن.

بهتره که چاه فاضلاب انسانی از آب بارون جدا باشه و در صورت امکان ازهم فاصله داشته باشن.

حجم انباره به عوامل زیر بستگی داره:

  1. تعداد طبقه های ساختمون
  2. نوع استفاده از ساختمون
  3. تعداد حمام و دست شویی
  4. تعداد افرادی که توی ساختمون زندگی میکنن
  5. عمر چاه
  6. میزان نفوذ آب در خاک اون محدوده

در صورتی که آب بارون هم وارد چاه بشه باید اون رو هم حساب کنیم.

چاه سپتیک

برای ساخت بدنه چاه سپتیک از موادی استفاده میشه که نفوذپذیر نباشه. این مواد باید مقاوم باشن برای همین بیشتر از بتن، پلی اتیلن، مواد پلیمری و… استفاده میشه. نقش چاه سپتیک نگهداری فاضلابه و نباید اجازه بده فاضلاب به محیط اطراف نشت کنه. چاه سپتیک باید در مدت زمان های مشخص و کوتاه توسط تانکر ها تخلیه بشه. تخلیه چاه در کرج و در دیگر شهرها توسط افراد حرفه ای انجام می شود که می توانید از طریق همین سایت به اطلاعات آنها دسترسی داشته باشید.

اساس کار چاه سپتیک اینطوریه که اول فاضلاب داخل چاه میشه و تا زمانی که چاه پر بشه باقی میمونه تا بعد از مدتی با دستگاه های مخصوص اینکار تخلیه بشه.

2 نوع چاه سپتیک داریم:

  • چاه سپتیک یک بخشی
  • چاه سپتیک دو بخشی

چاه سپتیک یک بخشی

همونطور که از اسمش پیداست این نوع چاه دارای یک بخش هست. در چاه سپتیک یک بخشی بوسیله دیوار هایی کوتاه که به اونا موج گیر هم میگن، میزان حرکت فاضلاب رو کم میکنن تا مواد اضافی راحت تر ته نشین بشن.

احیاء چاه آب با روش های اصولی برای دفع فاضلاب

چاه سپتیک دو بخشی

در چاه سپتیک دو بخشی، 2 یا چند بخش (اتاقک) وجود داره. این اتاقک ها به یکدیگر مرتبط هستن که این ارتباط باعث میشه که در اتاقک های اول، آب از پسمانده ها جدا بشه.

مزایا و تفاوت روش های دفع فاضلاب

اگه بخوایم از این نظر که “کدوم چاه برای محیط زیست بهتره؟” به کارایی 2 نوع چاه نگاه کنیم، قطعا چاه سپتیک بهتره؛ چون چاه سپتیک فاضلاب های آلوده رو وارد سفره های زیرزمینی نمیکنه.

تفاوت اصلی چاه جذبی و سپتیک در اینه که چاه جذبی آب و فاضلاب رو دفع میکنه ولی چاه سپتیک از نفوذ فاضلاب درون زمین جلوگیری میکنه.

در آخر این رو هم بگیم که سیستم چاه برای دفع فاضلاب هیچ وقت جایگزین شبکه فاضلاب و روش های جدید تصفیه نمیشه.

با توجه به مطالب بالا، بعد از انتخاب نوع چاه، نیاز به حفر چاه توی خونه تون داشتین میتونین از طریق صفحه ی خدمات حفر چاه اقدام به جستجوی افراد فنی مورد نیازتون کنین.

دسته بندی شده در: مجله, دانستنی ها

ارسال نظر