ارسال آگهی

دستگاه هواساز چیست؟ راهنمای انتخاب هواساز | بخش های اصلی هواساز

دستگاه هواساز به منظور فیلتر نمودن، تنظیم رطوبت، تنظیم دما، کنترل سرعت و توزیع هوای ورودی به ساختمان و یا سوله صنعتی و یا هر مکان دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل امروزه در آپارتمان ها و محل های صنعتی از انواع هواساز صنعتی و یا خانگی استفاده می شود.

در فهرست زیرعلاوه بر تعریف کلی دستگاه هواساز به اجزای مهم هواساز اشاره شده است. برای تعمیر انواع دستگاه هواساز به سایت فنی کارا مراجعه کنید و با بهترین منخصصین تعمیر هواساز آشنایی پیدا کنید.

هواساز چیست؟

دستگاهی است که به گردش هوای مطبوع، سرد کردن و گرم کردن جریان هوای مکان موردنظر کمک میکند. هواساز یا Air Handing Unit معمولا یک جعبه فلزی در سایز بزرگ است. دستگاه هواساز

چگونگی کنترل دما در دستگاه هواساز

کنترل دما در دستگاه هواساز به دو عامل بستگی دارد که در ادامه به بررسی این دو عامل پرداخته می شود.

با کمک شیر سه راه برق یا موتور

شیر سه راه برق یا موتور به صورت لوله های رفت و برگشتی بر روی دستگاه نصب شده است که به وسیله ترموستات که در کانال برگشت هوا در داخل دستگاه نصب شده، کنترل دما انجام می شود. به همین دلیل نیز قطع و وصل کردن یا زیاد و کم کردن جریان آب انجام می شود.

با استفاده از ترموستات

وظیفه ترموستات این است که به فن دستگاه فرمان روشن و خاموش کردن بدهد. محل نصب ترموستات در داخل اتاقک یا راهرو دستگاه هواساز می باشد. طراحی سیستم کنترل بدین صورت است که اول ترموستات کانالی و شیر سه راهی به کار گرفته می شوند و بعدا در صورت نیاز ترموستاتی که در اتاق نصب شده است به بادبزن دستگاه هواساز دستور می دهد.

راهنمای خرید دستگاه هواساز

در انتخاب یک دستگاه هواساز با کیفیت خوب لازم است که فاکتورهایی در نظر گرفته شود که در زیر به مهمترین آنها اشاره شده است. هواسازها به دو دسته تقسیم می شوند هواسازهای صنعتی و هواسازهای آپارتمانی که مقایسه این دو دسته را در fanikara بیشتر بخوانید.

  1. میزان بار مصرفی
  2. حجم هوای گردشی
  3. افت فشار
  4. نوع فیلترها
  5. ظرفیت حرارتی کویل
  6. ظرفیت دستگاه رطوبت زن
  7. قدرت موتور بادزن

اجزای دستگاه هواساز

نحوه عملکرد یک هواساز با کیفیت

قطعاً هر هوا سازی برای اینکه بتوانند هوا را با رطوبت مناسب با شکل مطلوب تولید کند نیاز به تولید سرما و گرما دارد، این شرایط به وسیله مبدل های حرارتی که در خود هواسازها تعبیه شده از تامین می گردد. هنگامی که هوا از روی کویل ها عبور می کند سرد و یا گرم می شود کویل های به کار رفته از جنس آلومینیوم و یا مس می‌باشد تا عمل انتقال حرارت را به خوبی انجام دهند.

دستگاه هواساز همراه با سیستم های سرمایشی گرمایشی از قبیل VRF،GHP و… و سیستم های سرمایشی مثل چیلر و یا سیستم های گرمایشی مثل بویلر مورد استفاده قرار می گیرد. چراکه هواساز دستگاه مولد حرارت و یا برودت نیست و تنها هوای سرد و گرم را توزیع می کند. اگر نیاز به خدمات تعمیر هواساز داشتید می توانید از طریق همین سایت فنی کارا به اطلاعات نزیدک ترین افراد تعمیرکار هواساز که در منطقه شما حضور دارند، دسترسی داشته باشید.

همانطور که گفته شد دستگاه هواساز مولد گرما و سرما نیست و فقط هوا را توزیع می کند، به این نحو که آب در بویلر و چیلر گرم و سرد می شود و با استفاده از پمپ به کویل ها یا همان لوله های مسی فین دار هواساز اصطلاحا پمپاژ می شود. سپس هواساز با استفاده از یک فن، هوای تازه را از اطراف لوله های مسی فین دار (کویل ها) عبور می دهد و در اثر برخورد هوای سرد و یا گرم با کویل ها، هوا خنک و یا گرم می شود.

عملکرد دستگاه هواساز

دستگاه هواساز فرآیند فیلتر کردن هوا را قبل از کویل ها انجام می دهد تا هوای پاک ایجاد شود و هم مانع از جمع شدن ذرات معلق و رسوب روی کویل ها می شود.

دسته بندی شده در: تعمیر هواساز, مجله

ارسال نظر