ارسال آگهی

ایزوگام چیست

شاید برای شما نیز این پرسش کلیدی و پایه ای پیش بیاید که ایزوگام چیست؟! ایزوگام پوشش مقاومتی است که از الیاف های مختلف به صورت لایه ای و همچنین قیر تشکیل شده است. ایزوگام به وسیله گرما چسبانده میشود و وظیفه ی مهم آن جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت می باشد. به طور میانگین ایزوگام حدود ۱۰ سال عمر میکند.

امروزه کاربرد ایزوگام در ساختمان ها بیشتر شده و جالب است بدانید که حدود چهل سال پیش عایق بندی کف و پشت بام ساختمانها به صورت سنتی و با به کارگیری قیر و آسفالت انجام می شده است، که نسبت به ایزوگام مقاومت خوبی نداشته است. اما با گذشت زمان و پیدایش ترکیبات مختلف و لایه هایی که ایزوگام را تشکیل می دهند، این محصول جایگاه خود را تثبیت کرده است.

ایزوگام چیست

ایزوگام چه کاربرد هایی دارد؟

پس از آشنایی با اصل این مطلب که ایزوگام چیست، ودر نظر داشتن اینکه نقش ایزوگام بسیار بر زبان ها افتاده است، هنوز عده‌ای از کاربردهای مختلف این محصول آگاهی لازم را ندارند. لذا در اینجا سعی داریم موارد به کارگیری آنها را برایتان شرح دهیم که عموما شامل موارد زیر است؛

  • پشت بام ها
  • پی ساختمان
  • استخر ها
  • تونل ها
  • کانال های آبیاری
  • سرویس بهداشتی
  • سدها
  • سردخانه
  • باند فرودگاه
  • پارکینگ طبقاتی
  • لوله های آب، گاز، نفت
  • و …ایزوگام کاری

ایزوگام از چه موادی تشکیل شده است؟

شاید جالب باشد بدانید که مواد تشکیل دهنده ایزوگام چه موادی هستند. همانطور که گفته شد هر ایزوگامی از لایه های مختلفی تشکیل شده است، که باعث مشود مقاومتشان در برابر رطوبت و بارش شدید باران و برف متفاوت باشد.
اولین لایه، لایه پلی اتیلن(polyethylene film) و پس از آن به ترتیب لایه‌های پودر معدنی (mineral powder)فویل آلومینیوم(aluminum foil) بافت (tissue) و مواد افزودنی لایه پلی اتیلن (polyethylene film) می آیند.
اگر چه می‌توان گفت بسته به نوع محصول، لایه های تشکیل دهنده ایزوگام با یکدیگر متفاوت است. ولی همواره تعدد لایه های تشکیل دهنده ایزوگام، منجربه افزایش مقاومت آن در برابر عوامل خارجی شده است.

جزئیات مواد تشکیل دهنده ایزوگام چیست؟

قیر صنعتی:
ویژگی منحصر به فرد و انعطاف پذیری که ایزوگام داراست، تا حد زیادی به قیر تشکیل‌دهنده آن برمی‌گردد. این قیر باعث نفوذ پذیری و چسبندگی بالای ایزوگام به سطوح مختلف می شود.

تیشو:
در واقع منظور از تیشو همان پشم شیشه نسوز میباشد، تیشو نوعی الیاف مصنوعی به حساب می آید که در برابر آتش و شعله مستقیم مقاومت دارد. همچنین از خطر تجزیه شدن نیز مصون است.

پلی استر نسوز (سوزنی):
به دلیل ضخامت و محبوبیتی که این ماده دارد، از آن در ساخت ایزوگام استفاده می‌کنند که موجب جذب بهتر و بیشتر قیر به آن می شود و در برابر رطوبت نیز مقاومت آن را بالا میبرد.

ایزوگام چه انواعی دارد؟

  1. ایزوگام پلیمری:
    درصد بالایی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد این نوع ایزوگام را قیر تشکیل داده است. در نتیجه دارای کیفیت و مقاومت بالایی است. قیر خالص را بر اساس درصد خلوص آن نامگذاری می کنند. در ساخت این نوع ایزوگام از مواد مختلفی نظیر پلی استر، تیشو، لایه آلومینیومی پلاستیک پشت ایزوگام، پودر تالک و پوشال گونی پلاستیکی استفاده میشود.
  2. ایزوگام دمیده:
    نسبت به ایزوگام پلیمری کیفیت و مقاومت کمتری را داراست. تشکیل آن در واقع بدین صورت است که با دمیدن هوای داغ به مازوت انجام می شود. طی این فرآیند اتم های هیدروژنی با اکسیژن هوا ترکیب شده و با تشکیل آب عمل پلیمر سازی(بسپارش) اتفاق می‌افتد.انواع ایزوگام

عوامل موثر بر طول عمر مفید ایزوگام چیست؟

قطعاً از مهمترین و تاثیرگذارترین عامل های تعیین طول عمر ایزوگام کیفیت آن ماده میباشد. و واضح است که رده بندی ایزوگام ها نیز بر اساس کیفیت آنهاست. چنانچه ایزوگام کیفیت و مرغوبیت لازم را داشته باشد اما به درستی نصب و پیاده سازی نشود ارزش نخواهد داشت. در نتیجه نحوه صحیح نصب و اجرای ایزوگام نیز در طول عمر آن تاثیر دارد.

لذا پیشنهاد ما آن است که در نصب و اجرای ایزوگامتان از مهارت متخصصین و استادان این کار بهره مند شوید که در طول عمر آن با مشکل مواجه نشوید.
از عوامل دیگری که در طول عمر ایزوگام تاثیر گذار است نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد …

نحوه صحیح بهره برداری از ایزوگام:
از مهمترین نکات آنا است که بعد از نصب و اجرا کامل، از وارد آمدن هرگونه ضربه و سوراخ شدن لایه های ایزوگام جلوگیری کنیم.

محل کاربرد ایزوگام متناسب با نوع ایزوگام:
همانطور که مشخص است هر نوع ایزوگام برای محل خاصی تولید شده است. برای مثال ایزوگام هایی که دارای فویل می باشند، نباید در تماس مستقیم  نور آفتاب قرار بگیرد. همچنین محصولاتی که ویژه مناطق گرم تولید شده اند، در اقلیم های سردسیر توصیه نمی شود.

شرایط محیط پیرامون:
چنانچه ایزوگام با اسید و مواد خورنده در تماس باشد(برای برخی از ایزوگام ها مواجه شدن با آفتاب مستقیم نیز مضر است) از مقاومت آن کاسته می شود و موجب کاهش طول عمر مفیدشان میشود. همچنین جهت جلوگیری از کم شدن طول عمر می‌توانید با نگهداری صحیح و تعمیر به موقع آن از فرسودگی ایزوگام پیشگیری کنید.

طول عمر ایزوگام

چگونه طول عمر ایزوگام را افزایش دهیم؟

از آنجایی که می‌دانیم پیشگیری بهتر ازدرمان است، پیشنهاد میکنیم نکاتی را در رابطه با چگونگی افزایش طول عمر ایزوگام بدانید تا از اقداماتی در زمینه تعویض یا ترمیم ایزوگام به کار رفته شده در محل مورد نظرتان پیشگیری شود.

  • تنظیم صحیح شیب و زیر کاری مناسب با در نظر داشتن استحکام سطح، از اصلی ترین عوامل در افزایش طول عمر ایزوگام است. برای مثال ساختمانهای نوساز نیاز دارند زیرکاری ایزوگام خود را با استفاده از بتن و سایر مواد مخصوص این کار تقویت کنند.
  • از جمله عوامل مهم دیگری که در افزایش طول عمرایزوگام ها حاِز اهمیت است، طریقه نصب و مهارت نصاب ایزوگام می باشد. به همین دلیل توصیه نمی‌شود که از افراد کم تجربه و تازه کار برای نصب ایزوگام استفاده کنید.
  •   همواره مشهود بوده است که افراد برای ایزوگام منزل خود از برندهای شناخته شده  و برجسته ایزوگام استفاده کردند تا بتوانند طول عمر محصول خود را افزایش دهند و نیازمند ترمیم و تعمیر آن نشود.

دسته بندی شده در: ایزوگام و قیرگونی و آسفالت, مجله

ارسال نظر