ارسال آگهی

انواع موتور کولر آبی

در عیب یابی انواع موتور کولر آبی باید به نوع کولر و نوع موتور این نوع کولر ها توجه ویژه ای داشت از جمله ظرفیت کولر آبی و ساختار موتور و… .
در زمان سرویس کولر آبی اولین و مهم ترین پارامتر موتور کولر می باشد. لذا تعمیرکار کولر آبی جهت عیب یابی کولر باید با ساختمان و به ویژه نقشه ی برق انواع موتور کولر آبی آشنایی کامل داشته باشد. و به همین دلیل ما در این مقاله ابتدا موتور های کولر آبی را از لحاظ نقشه برقشان بررسی می کنیم.

انواع موتور کولر آبی

موتور کولر آبی دو دور

موتورهای کولرآبی از نوع قفسه ای بدلیل استفاده از خازن و یا مقاومت به صورت دو دور راه اندازی می شوند، که به همین دلیل به موتورهای خازنی هم معروفند.
حجم هوادهی و قدرت کولر ارتباط مستقیمی با قدرت موتور دارد. با توجه به انواع موتور کولر آبی و قدرت آن که به صورت ۰.۲۵، ۰.۵، ۰.۷۵ اسب بخار و در برخی مدل ها بالاتر می باشد، قدرت و حجم هوادهی کولر متناسب با آن انتخاب می شود.

به دلیل اینکه موتور کولر آبی از کلکتور استفاده نمی کنند، صدای بسیار کمی دارند و همین موضوع باعث بالارفتن عمر مفید موتور کولر می شود. چراکه موتور این کولر ها دارای دو دور ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ در دقیقه می باشد در این موتورهای کولر آبی ۱۰۰۰ به عنوان دور کند و ۱۵۰۰ به عنوان دور تند موتور تعیین شده است که این موتور ها را موتور دو دور می نامند

ساختمان انواع موتور کولر آبی

در ساختمان انواع موتور کولر آبی سه نوع سیم پیچ راه انداز وجود دارد که دور تند و دور کند را ایجاد می کنند. کلید گریز از مرکز بعنوان بخش الکتریکی موتور بر روی بدنه موتور قرار داده شده است. کابل یا سیم ورودی برق و سرهای خروجی سیم پیچ ها به همین کلید متصل می شوند.
کلید های مربوط به اتصال برق موتور کولر آبی در بخش کائوچوبی آن قرار داده شده است که با لغات HI برای دور تند و LO برای دور کند و com برای کلید مشترک تعیین شده است. موتور در دورهای کند و دورهای تند، حدودا یک اسب بخار جریان می کشد، البته در انواع موتور کولر آبی بزرگ که معمولا در صنایع و سالن های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، نوع موتور کولر باید از نوع سه فاز با تنها دور ۱۵۰۰ انتخاب کرد چرا که بهترین موتور کولر آبی برای این مکان ها می باشد.

موتورهای دو دور کولر آبی

موتورهای دو دور کولر آبی

عامل ایجاد قدرت جهت چرخش پروانه کولر، موتورهای دو دور می باشند که این نوع موتور ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • موتورهای دو دور با خازن دائم کار
  • موتورهای دو دور با سیم پیچ راه انداز

موتورهای دو دور با خازن دائم کار

این نوع موتورها جهت دو دور متفاوت در دورهای ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ طراحی شده اند که هریک دارای ۴ نوع سیم پیچ متفاوت هستند. برای هر دور یک سیم پیچ مجزا در نظر گرفته شده است که با یک خازن کولر آبی و یک سیم پیچ کمکی همراه است. این خازن و سیم پیچ کمکی به صورت سری قرار داده شده اند و به تناسب حالت کند یا سریع ، سیم پیچ اصلی متناسب با همان حالت خازن کولر آبی   و سیم پیچ کمکی در مدار قرار می گیرند و به دلیل اینکه همیشه این خازن ها در حال کار هستند این موتورها را موتور با خازن دائم کار می نامند.

موتورهای دو دور با سیم پیچ راه انداز

این نوع موتورها دارای سه نوع سیم پیچ می باشند که در هنگام سرویس کولر آبی باید به نوع سیم پیچ موتور کولر توجه داشت.

  1. سیم پیچ دور کند که شش قطبی می باشد و سرعتی در حدود ۱۰۰۰ دور در دقیقه ایجاد می کند.
  2. سیم پیچ دور تند که دارای چهار قطب است و سرعتی برابر با ۱۵۰۰ دور در دقیقه ایجاد می کند.
  3. سیم پیچی راه انداز که دارای چهار قطب می باشد.

نحوه فعالیت انواع موتور کولر آبی

کولر آبي

فعالیت موتور کولر آبی با استفاده از سیم پیچ راه انداز به این صورت است که ابتدا سیم پیچ راه انداز با سیم پیچ دور تند به شکل موازی روشن می شوند و به محض اینکه سرعت موتور به حدود ۷۵ درصد ی خود برسد، سیم پیچ راه انداز به شکل اتومات از مدار خارج می شود. توجه داشته باشید اگر دور موتور کولر در حالت کند قرار داشته باشد، بعد از اینکه سیم پیچ راه انداز و سیم پیچ دور تند راه اندازی شوند، زمانیکه سرعت نامی به ۰.۷۵% رسید، هر دو سیم پیچ از مدار خارج شده و سیم پیچ دور کند در مدار قرار می گیرد و موتور با دور کند می چرخد.

نحوه تعویض موتور کولر آبی

امروزه سر بندی موتور کولر آبی کمتر انجام می شود و در مواقعی که موتور می سوزد باید برای تعویض موتور کولر آبی ابتدا باید سیم های آن را از داخل جعبه تقسیم آن جدا کنید و بعد پیچهای پایه آن را به آرامی باز کنید و این موتور را برداشته و موتور جدید را جایگزین کنید در هنگم بستن موتور حتما تسمه آن را بررسی کنید.
تسمه باید در حالتی باشد که نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد که درهنگام چرخش از جایش در آید و یا اینکه درجا بزند و در نهایت بعد از بستم سیم ها و بستن پیچ های پایه میتوانید از کولر آبی منزلتان استفاده نمایید.

دسته بندی شده در: سرویس کولر آبی, تعمیر کولر آبی, مجله

ارسال نظر