ارسال آگهی

آشنایی با انواع آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن ها دارای انواع مختلفی هستند که در این بین آبگرمکن خورشیدی به دلیل اینکه از سوخت تجدید ناپذیر استفاده می کند، از نظر محیط زیست مناسب ترین آبگرمکن می باشد که البته از نظر مقرون به صرفه تر بودن در طول بازه زمانی که استفاده می کنید بابت به سایر اقوام مقرون به صرفه می باشد اما در هنگام خرید هزینه‌ای که بابت خرید آبگرمکن خورشیدی پرداخت می کنید بیشتر از سایر آبگرمکن ها می باشد.

انواع آبگرمکن خورشیدی

به طور کلی می توان آبگرمکن ها را به سه دسته تقسیم کرد:

  1. آبگرمکن گازوئیلی و گازی (زمینی- دیواری)
  2. آبگرمکن برقی
  3. آبگرمکن سولار یا خورشیدی

دسته‌بندی این سه نوع آبگرمکن بر حسب منبع انرژی گرمایشی می باشد، که در این بین بر اساس سیستم روشن شدن دستگاه نیز به دو دسته آبگرمکن آیونایز و آبگرمکن پیله دار تقسیم‌بندی می‌شوند. شمعک آبگرمکن، در مدل پیلوت دار همواره به صورت دائمی روشن می باشد. اما آبگرمکن های آیونایز مجهز به سیستم جرقه زن هوشمند می باشند. لوله های مبدل در آبگرمکن های آیونایز رسوب نگرفته نتیجه عمر دستگاه طولانی‌تر می‌شود.

انواع آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن های سولار یا خورشیدی را بر حسب عملکرد به سه دسته زیر تقسیم می کنند:

  • آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی
  • آبگرمکن خورشیدی پمپ دار تحت فشار
  • آبگرمکن خورشیدی برگشتی ثقلی

آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی

این آبگرمکن برای جابجایی آب هیچ پمپی ندارد و این عمل را فقط با استفاده از انرژی خورشید انجام می دهد. عمده ترین مشکلی که این سیستم دارد، یخ زدگی در فصل سرما می باشد. و این مشکل به این دلیل است که حتما باید منبع دوجداره آب گرم در قسمت بالاتر از کلکتور و همچنین در فضای خارج از ساختمان نصب شود.

انواع آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن خورشیدی پمپ دار تحت فشار

در این نوع آبگرمکن ها یک سیستم بسته به منظور جابجایی سیال در نظر گرفته شده است که از پمپ استفاده می کنند. برای جلوگیری از یخ زدگی آب در این سیستم ها از ضد یخ استفاده می شود. لازم به ذکر است که استفاده از این آبگرمکن ها در مناطقی که اختلاف دمای شب و روز زیاد می باشد، توصیه نمی شود. مهمترین مزیتی که این سیستم دارد قابلیت استفاده کردن مخزن به صورت indoor و در داخل موتور خانه می باشد، در نتیجه مشکل آبگرمکن خورشیدی ترموسیفونی را ندارد.

آبگرمکن خورشیدی برگشتی ثقلی

نحوه عملکرد این نوع آبگرمکن ها به این صورت است که با برگشت ثقلی آب به وسیله یک سیستم بسته حرارت خورشید جذب شده و به وسیله یک مبدل حرارتی آبی که در داخل مخزن وجود دارد گرم می شود. مدت زمانی که این سیستم فعال است بسته به حرارت خورشید می باشد و تا زمانی که حرارت خورشید کافی باشد، این سیستم نیز فعال است. اما در زمانی که حرارت خورشید کافی نباشد پمپ سیستم از کار افتاده و آب بر اثر نیروی ثقلی به داخل مخزن تخلیه می شود.

بسیاری از افراد متخصص در زمینه تعمیر آبگرمکن استفاده از آبگرمکن های خورشیدی را برای واحدهای اداری توصیه می کنند. اگر در این مکان ها قصد استفاده از آبگرمکن گازی دیواری را داشتید بهتر است از آبگرمکن هایی استفاده کنید، که مقدار تولیدی آب گرم آنها از ۱۲ لیتر در هر دقیقه کمتر باشد. به صورت کلی استفاده از آبگرمکن خورشیدی در مکانهای تجاری و ساختمان های اداری بهترین راهکار برای تامین آب گرم مصرفی می باشد چراکه نیاز به آب گرم پر حجم و طولانی مدت در این مکان ها نیست.

دسته بندی شده در: تعمیر آبگرمکن, مجله

ارسال نظر