ارسال آگهی

آموزش گام به گام مراحل اجرای کناف کاری

کناف کاری چگونه اجرا می شود؟ امروزه در طراحی ها و دکوراسیون های داخلی منازل از ابزار ها و وسیله هایی استفاده می شود که در زیبا سازی فضای داخل ساختمان نقش بسزایی را ایفا می کنند. می دانیم که زیبا سازی تنها به نوع چیدمان داخلی محدود نمی شود و تمام عوامل دیگری مثل سقف، کفپوش، دیوارها و… نیز در این زیبایی نقش داشته و موثرند. کناف کاری یکی از پارامترهایی است که در این زیباسازی موثر می باشد در این مطلب به مراحل اجرای کناف کاری پرداخته ایم.

مراحل انجام کناف کاری

اجزای مورد استفاده در مراحل کناف کاری

کناف یا همان Drywall از اجزاء مختلفی تشکیل شده است که جهت پیاده سازی آنها علاوه بر متریال ها و مصالح به یک سری ابزار خاص نیاز است که در جدول زیر به اجزایی که در مراحل کناف کاری نیاز است، اشاره کرده ایم و بصورت خلاصه به بیان این کاربردها و ویژگی ها پرداخته ایم:

صفحات روکش‌دار گچی: جهت مصرف عمومی، دارای قابلیت مقاومت در برابر رطوبت، مقاوم بودن در برابر حریق، خاصیت مقاومت در برابر حریق و رطوبت

صفحات مسلح سیمانی (AQUAPANEL) : دو نوع داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.

صفحات گاردکس: مقاوم در برابر حریق، کپک زدگی و رطوبت.

صفحات آکوستیک و تصفیه‌کننده هوا: مانع از نفوذ آلاینده‌ها.

تایل‌های معدنی و گچی: قابل استفاده در سقف‌های کناف.

تایل‌های پشم و چوب: مناسب برای جذب صدا در سالن های آمفی تئاتر، فضاهای ورزشی و ساختمان های اداری

مقاطع فولادی سبک : قابل استفاده در زیر سازی کناف

سازه‌های سپری سقف‌های مشبک: قابل استفاده در زیر سازی کناف

اندود پاششی ورمی پلاستر: حفاظت از سازه در برابر حریق از 30 الی 120 دقیقه

مصالح درزگیر: نوار درز گیر، بتونه درزگیر، گچ پوششی، نوار چسب جدا کننده

ادوات اتصالات و متعلقات: شامل چسب کاشی، رول پلاک، رنگ و عایق رطوبتی، نوار فوم عایق کناف است.

دریچه دسترسی: جهت دسترسی به زیر ساخت های الکتریکی کناف.

انواع ابزار: شامل تمام ابزارهای برش و حمل در کناف کاری

پیچ‌های اتصال پنل به سازه: متشکل از پیچ‌های سرمته دار و پیچ‌های نوک تیز

پیچ‌های اتصال سازه به سازه: در انتخاب پیچ، ضخامت لایه های فلزی مدنظر است.

پیچ‌های اتصال سازه به ساختار کناف: شامل پیچ‌های نوک تیز.

نوار درزگیر: به منظور جلوگیری از ایجاد ترک استفاده می شود.

نوار چسب جداکننده: برای جلوگیری از ترک ساختمان و همچنین کناف به کار گرفته می شود.

سازه یا نوار محافظ گوشه: برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کنج دیوارها به کار برده می شود.

بتونه‌ی درزگیر: برای درزگیری روکش گچی کناف در چند مرحله تا ضخامت ده میلی‌متر استفاده می‌شود.

ماستیک: جهت رسیدن به سطوح صاف و یک‌دست بکار برده می‌شود.

ساخت و ساز خشک چیست؟

ساخت و ساز خشک همان کناف کاری می باشد که به چهار شکل اجرا می شود. که در ادامه به توضیح این چهار شکل پرداخته ایم.

کناف کاری ساختمان

چهار شکل اجرای کناف کاری

  1. کناف کاری دیوار کاذب پوششی
  2. کناف کاری دیوار کاذب جداکننده
  3. کناف کاری سقف کناف به شکل مشبک
  4. کناف کاری سقف کاذب کناف به صورت یکپارچه

دیوار کاذب پوششی

از این روش بیشتر در تعمیر ساختمان های قدیمی استفاده می شود چرا که با این روش می توان به راحتی دیوارهای قدیمی را ترمیم کرد. این سبک خود به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. با سازه
  2. بدون سازه

نحوه کار در روش بدون سازه بدین گونه است که یک لایه از گچ از پیش آماده شده را با استفاده از خمیر مخصوصی که پرلفیکس نام دارد، به طور مستقیم به دیوار وصل می کنند. برای مرمت و بازسازی، بعد از اینکه دیوارها را بر روی دیوار های قدیمی نصب کردید، فرآیند درزگیری بصورت نواری توسط بتونه های مخصوص انجام می شود. بعد از اجرای این فرآیند به راحتی می توان عملیات کاشی کاری و کاغذ دیواری را بر روی دیوار انجام داد.

دیوار کاذب جدا کننده

برای جدا سازی فضای داخلی ساختمان از دیوار کاذب جداکننده استفاده می شود که شامل قاب های فولادی سبک می باشد و به صورت پیش ساخته و به شکل C و U قابل دسترس می باشد. این سبک به این گونه است که صفحات روکش دار گچی در یک یا چند لایه توسط پیچ های مخصوص در محل قابل نصب می باشد. پس از اینکه بر روی قاب های فولادی، گچ های مخصوص نصب شد، کلیه درزها توسط یک نوار بتونه کاری می شود. بعد از آماده سازی این سبک، می توان کاشی کاری، رنگ کاری، رنگ آمیزی و کاغذ دیواری را شروع کرد.

سقف کاذب کناف مشبک

برای آماده سازی سقف های مشبک کناف از تایل های پوشالی و گچی استفاده می شود. این تایل ها توسط آویزهای مخصوصی به سقف وصل می شوند. برای شروع آویزها به شکل زیرسازی به سقف متصل می شوند و بعد تایل های درون شبکه هایی که از پیش ساخته شده اند، بر روی سقف قرار می گیرند. این نوع از کناف کاری از ساده ترین و همچنین کاربردی ترین کارهای کناف می باشد. چون به راحتی قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و برای دسترسی داشتن به تاسیسات الکتریکی می توانید یکی از تایل ها را بردارید.

کناف کاری

سقف کاذب یکپارچه

جالب است بدانید که در این سبک با استفاده از مشخصات فنی استاندارد، کناف کاری بوسیله واحد های تولیدی تهیه و آماده می گردد. اغلب از این سقف ها به منظور جایگزین سقف های کاذب استفاده می شود. برای زیر ساخت این سبک از کناف کاری از زیر سازی فولادی استفاده می شود. بعد از محکم سازی صفحات کناف توسط پیچ و مهره بر روی زیرسازی فولادی، مراحل کناف کاری تکمیل می شود. حال فرآیند درزگیری و بتونه کاری سقف شروع می شود. بهتر است بدانید که این سبک از کناف کاری نسبت به سایر سبک ها از سرعت بیشتری در اجرا برخوردار می باشد. چرا که بلافاصله بعد از خشک شدن بتونه، می توانید رنگ آمیزی را شروع کنید. یکی دیگر از مزیت های این طرح دسترسی آسان به تاسیسات الکتریکی می باشد.

پایان مراحل کناف کاری

بعد از اتمام نصب دیوارها و همچنین سقف های از پیش ساخته شده، لازم است که کار بدون داشتن ناهمواری و با بهترین شکل برای رنگ آمیزی مهیا شود. برای انجام این کار در مرحله اول بتونه کاری به منظور محو کردن ناهمواری ها در محل پیچ ها انجام می شود. در مرحله بعد برای اینکه رنگ آمیزی نتیجه بهتری داشته باشد از ماستیک استفاده می شود. اجرای ماستیک به این گونه است که لایه ای نازک و با ضخامت 1 الی 2 میلی متر روی سطوح کار با ماستیک کناف انجام می شود. در مرحله سوم برای بهتر جذب شدن کاشی، رنگ روغن یا کاغذ دیواری باید لایه ای از آستر بعد از اجرای ماستیک بر روی سطح کار اجرا شود.

دسته بندی شده در: نقاشی ساختمان, مجله

ارسال نظر