ارسال آگهی

کمپرسور یخچال چیست؟ طرز کار و هزینه تعمیر کمپرسور + کلیپ

در این مطلب قصد داریم در مورد کمپرسور یخچال و کارایی آن مطالبی را عنوان کنیم از جمله طرز کار کمپرسور یخچال را شرح میدهیم، همچنین در پایان در مورد عیب یابی و تعمیر مشکلات رایج در ارتباط با کمپرسور یخچال توضیحاتی را آورده ایم.

نمونه ای از یک کمپرسور یخچال

اجزاء تشکیل دهنده ی یخچال

  1. اجزاء الکتریکی یخچال
  2. اجزاء مکانیکی یخچال
  3. گازهای مورد استفاده در یخچال

اجزاء الکتریکی یخچال شامل موتور الکتریکی، ترموستات (اتومات)، فانوسک محتوی گاز، لوله مویی، لوله بلو، فنر و اهرم ها، پیچ تنظیم می باشد. قسمت الکتریکی در اغلب یخچالهای خانگی یک الکتروموتور از نوع آسنکرون است که وظیفه ی به حرکت درآوردن قسمت مکانیکی را به عهده دارد. البته در سالهای اخیر کمپرسور یخچال فریزرها هم تغییرات زیادی داشته اند و قسمت الکتریکی آنها اینورتری یا موتور خطی شده اند.

اجزاء مکانیکی شامل کمپرسور، کندانسور (رادیاتور خنک کننده) و فیلتر یا درایر، اواپراتور (محفظه تولید یخ) و کاپیلاری تیوب (لوله مویی) می باشد که در اینجا ما به تحلیل و بررسی کمپرسور یخچال می پردازیم. بطور کلی کمپرسور،کندانسور، اواپراتور، ترموستات و گاز اجزاء ثابت یخچالها می باشند که فرآیند سرما سازی را در یخچال برعهده دارند.

اجزاء تشکیل دهنده ی کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال مجموعه ای مکانیکی است که پیستون، میلنگ و سوپاپ ها را شامل می شود. میلنگ که توسط یک موتور آسنکرون داخل محفظه کمپرسور یخچال قرار دارد، با چرخش خود سبب می شود پیستون مانند یک تلمبه عمل کند و با باز و بسته شدن سوپاپ ها، گاز موجود در لوله ها و سیلندر به گردش درآید، گاز مرتبا از لوله ی برگشت مکیده شده و با فشار به لوله ی رفت وارد می شود در نتیجه گاز سرما ساز متناوبا در حال حرکت بوده و عمل سرمازی انجام می شود.

قابل ذکر است در کمپرسورهای نوع خطی و نوع اسکرال و کمپرسور روتوری دیگر میلنگ وجود ندارد. خنک کردن و روانکاری قسمت مکانیکی و الکتریکی توسط مقدار مشخصی روغن که داخل پوسته وجود دارد، انجام می شود، برای خنک کردن کمپرسور و کندانسور در فریزرهای بزرگ از بادبزن استفاده می کنند.

نمای داخلی کمپرسور یخچال

وظیفه ی کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال وظیفه ی گردش و فشرده کردن گاز مبرد فریون در درون کانالهای اواپراتور را بر عهده دارد که این گاز در کندانسور خنک شده و تبدیل به مایع می گردد. بر روی بدنه کمپرسور اغلب سه لوله دیده می شود، لوله ی مخصوص شارژ گاز یا لوله کور، لوله ی رفت یا فشار گاز، لوله ی برگشت یا مکش.

طرز کار کمپرسور یخچال

غالبا لوله ی ترموستات را به سقف اواپراتور و یا قسمت تحتانی متصل می سازند و هنگامیکه ترموستات در حالت وصل قرار میگیرد کمپرسور یخچال شروع به کار کرده و با سرد شدن گاز درون لوله مویی، لوله بلو و به تبع آنها فانوسک کاهش حجم داده و جمع می شود در این وضعیت اهرم اتصال کلید درون ترموستات به سمت پایین کشیده شده و فاز موتور قطع خواهد شد.

با خاموشی موتور و متوقف شدن کار کمپرسور، سرمایی که در محیط یخچال وجود دارد، به خصوص اواپرایتور کاهش می یابد و گازی که درون فانوسک ترموستات وجود دارد فعال شده و به دلیل گرم شدن محیط اضافه حجم می یاید و فانوسک بزرگتر می شود، با این افزایش کلید ترموستات وصل شده و کمپرسور یخچال شروع به کار می کند. مدت کار کمپرسور یا به عبارتی میزان سرمای دلخواه در اواپرایتور را می توان بوسیله ی ولوم ترموستات که در حقیقت اهرم کنترل حجم فانوسک است تنظیم نمود.

هزینه تعمیر کمپرسور یخچال

در بحث تعمیر یخچال بسیاری از افراد تعمیرکار بعد از بررسی و عیب یابی کمپرسور یخچال اگر متوجه شوند که علت خراب شدن یخچال خرابی این قطعه است، با توجه به میزان خرابی کمپرسور که قابل تعمیر است یا نیاز به تعویض دارد، کمپرسور نیم سوز شده باشد یا دچار افت فشار شده باشد، هزینه های متفاوتی دارند که البته تمامی این هزینه ها باید مطابق با هزینه هایی باشد که اتحادیه مربوطه تعیین کرده است. معمولا برای هر یک از پارامترهای زیر هزینه جداگانه ای درنظر گرفته شده است:

  • هزینه تعویض کمپرسور
  • هزینه رفع سر و صدای اضافه کمپرسور
  • هزینه تنظیم فشار کمپرسور
  • هزینه ایاب و ذهاب
  • و…

هزینه تعمیر کمپرسور یخچال

عیب یابی و تعمیر کمپرسور یخچال

چنانچه به دلیل خرابی کمپرسور یخچال و یا سایر دلایل، نیاز به خدمات تعمیرات یخچال در منزل داشته باشید، می توانید از طریق سایت فنی کارا، نسبت به جستجوی افراد تعمیرکار یخچال اقدام کنید تا نزدیکترین و بهترین افراد فنی کار را نسبت به نیاز خودتان انتخاب کنید.

گاهی مصرف کنندگان یخچال شکایت می کنند که اواپراتور دائما خیس بوده و قطرات آب از آن چکه می کند و این مشکل را به اشتباه به خرابی عملکرد کمپرسور نسبت می دهند که باید گفت علیرغم عملکرد صحیح کمپرسور، ترموستات بر روی درجه نا مناسب قرار گرفته و برای برطرف کردن این عیب کافیست ولوم درجه ی یخچال را در جهت عقربه های ساعت حرکت داده تا میزان سرماسازی یخچال افزایش یابد.

اگر باز هم مطمئن شدید که کمپرسور یخچال به طرز صحیح کار می کند ولی باز هم اواپریتور دائما خیس بوده و قطرات آب از آن چکه میکند می تواند مشکل از سیستم ذوب برفک (دیفراست) باشد که بصورت دائم در مدار است. برای رفع این عیب درستی عملکرد دیفراست را بررسی نمایید در مواردی دیده شده که بدلیل وجود اشکال در ترموستات دیفراست، شیر سولنوئیدی مدام عمل نموده و با ورود گاز به اواپراتور، برفک ها و یخ ذوب می شوند.

مشکل رایج دیگر این که بیان می کنند کمپرسور یخچال مدام در حال کارکردن است ولی اتومات کار نمی کند و سرمایی در یخچال وجود ندارد. در این وضعیت مجبوریم یخچال را به تعمیرگاه برده و کار را به یک متخصص در زمینه ی تعمیرات لوازم خانگی سپرد. یک تعمیرکار خوب ابتدا اواپریتور کندانسور را بررسی می کند تا حفره ایجاد شده در مسیر گردش گاز را پیدا کند سپس با جوشکاری محل آسیب دیده را ترمیم می کند و سپس یخچال را تحت فشار هوا قرار می دهد.

پس از فشاردهی به یخچال باید تست کنیم که نشتی دیده نشود این عمل را می توان با کف صابون انجام داد اگر نشتی دیده نشد پمپ لوله هارا به صورت کامل از وجود هوا تخلیه نموده و سپس به آرامی درون لوله ها گاز را تزریق می کنند، بعد از اتمام شارژ گاز، لوله ی کور را دوباره مسدود و جوشکاری می کنند تا گاز درون یخچال خارج نشود. عملیات تخلیه و شارژ گاز و نیز ترمیم نقطه ی آسیب دیده باید توسط یک تعمیرکار مجرب صورت گیرد به خصوص در مورد تعمیر یخچال فریزر صنعتی که یک اشتباه ساده خسارت زیادی در پی خواهد داشت.

در مطالب بعدی در مورد سایر قطعات یخچال و نکات مهم آنها صحبت خواهیم کرد.

کلیپ معرفی کمپرسور یخچال

دسته بندی شده در: مجله, معرفی

ارسال نظر