ارسال آگهی

معرفی، خواص و کاربرد روغن سیلیکون (روغن مخصوص تردمیل)

روغن سیلیکون ماده ای سیال است بدون بو و غیر سمی، که خاصیت اشتعال پذیری ندارد. از روغن سیلیکون در صنایع بزرگ مانند دارو سازی و خودروسازی به عنوان روان کننده برای تسهیل عملکرد قطعات استفاده می شود. از دیگر ویژگی‌های برجسته روغن سیلیکون می‌توان به دی الکتریک بودن آن، داشتن نقطه جوش بالا و فشار بخار پایین اشاره کرد. در ترکیب با سایر مواد کف زایی نمیکند و همین امر کاربرد و استفاده از آن در صنایع را بهبود بخشیده است.

روغن سیلیکون ترکیبی مصنوعی است که کاربرد و تنوع زیادی دارد. از نظر ظاهر لاستیکی شکل بوده و در برابر حرارت بسیار مقاوم است. به همین دلیل گاها در استفاده طولانی و زیاد در تردمیل، هنگامی که تسمه و پیست زیر ان داغ میشود، از روغن سیلیکون برای روانکاری و تسهیل کارکرد دستگاه تردمیل استفاده میکنند.

سیلیکون چیست

سیلیکون چیست؟!

نوعی پلیمر مصنوعی است که طی روش سه مرحله ای  سنتز، هیدرولیز و پلیمریزاسیون تشکیل شده و از نظر ساختاری شکلی خطی شاخه ای دارد و شبکه است. زنجیره از پلیمر روغن سیلیکون شامل اتم های اکسیژن  است. روغن سیلیکون خواص متنوعی را می تواند به خود بگیرد. همچنین دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از جمله آن میتوان به خواص مکانیکی مطلوب برای انواع کاربرد با درجه سختی مختلف اشاره کرد. در فرایند قالبگیری از تزریق نیز استفاده می شود. به عنوان حلال در خودروها، وسایل نظامی و هوا فضا، تجهیزات پزشکی و لوازم خانگی مانند تردمیل نیز استفاده می شود.

خواص ماده سیلیکون

خود ماده سیلیکون ویژگی هایی دارد من جمله آنکه دارای قدرت چسبندگی بسیار خوبی است. به طور طبیعی همچون چسب عمل میکند. مقاومت سیلیکون ها در برابر شرایط جوی مناسب، در نتیجه در روغن کاری سطح مانند سطح زیر تسمه تردمیل که عموما پس از استفاده طولانی توسط کاربر گرم شذه است، مفید خواهد بود.خواص روغن سیلیکون

ساختار شیمیایی سیلیکون

رایج ترین ترکیب روغن های سیلیکونی پلی دی متیل سیلیکون است که عمده خواص روغن را شامل میشود. چنانچه این ترکیب با آب واکنش دهد اتم های هیدروکسید جایگزین کلر میشوند.

خواص فیزیکی و شیمیایی روغن سیلیکون

  1. کاربرد روغن سیلیکون در صنایع دارویی و خودروسازی به شکل چشمگیری بیشتر از سایر موارد است. همچنین این ماده بی بو و غیر قابل اشتعال است که پایداری حرارتی بالایی دارد.
  2. در دمای اتاق (۲۵ درجه سانتیگراد) چگالی روغن سیلیکون با ضریب شکست فرمول، برابر فرمول است.
  3. طعم خاصی ندارد و چسبندگی آن متناسب با محیط متغیر است.
  4. کشش سطحی  بسیار پایین است که این امر استفاده از آن را در انجام کارهای مانند روانکاری پیست زیر تردمیل  را رونق بخشیده است.
  5. از دیگر عواملی که موجب استفاده از روغن سیلیکون در روانکاری دستگاه ورزشی تردمیل شده است، دی الکتریک بودن این روغن است.
  6. اگرچه  غیر سمی است اما در تماس با چشم، موجب سوزش موقتی آن میشود.
  7. خواص ضد کف زای روغن سیلیکون موجب شده تا به طور گسترده‌ای در صنعت غذایی از آن استفاده شود.
  8. نقطه جوش بالاتر از نقطه جوش به حالت فرمولی آن است.ساختار شیمیایی روغن سیلیکون

کاربرد های مختلف روغن سیلیکون (روغن مخصوص تردمیل)

  1. به عنوان یکی از کاربردهای روغن سیلیکون در صنایع داروسازی می‌توان به جایگزینی آن برای مایع زجاجی چشم اشاره کرد که در عمل جراحی کاربرد بسیاری دارند. چرا که روغن های دیگر خلوص روغن سیلیکون را ندارند.
  2. از آنجایی که روغن تردمیل، گاز تشکیل شده در سیستم گوارش را کاهش میدهد از آن در صنایع دارویی و داروسازی به عنوان ماده ضد نفخ استفاده میشود.
  3.  مقاومت بالایی دارد. این ویژگی باعث می شود لایه محافظ بر روی پوست ایجاد کند که کاربرد آن را درمان و کرم های پوستی و پماد رونق میبخشد. در نتیجه می‌توان گفت روغن سیلیکون از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.
  4. ابزار آلات پزشکی جهت کارایی بهتر و مناسب تر با روغن سیلیکون روانکاری و روغنکاری میشوند. درست مانند دستگاه ورزشی تردمیل که پیست زیر آن روانکاری میشود.
  5. آشپزان حرفه ای برای جلوگیری از ایجاد کف در غذاهایشان، اغلب از روغن سیلیکون استفاده می کنند ولی هرگز نمی توان آن را جایگزین روغن های خوراکی در زمینه آشپزی کرد!
  6. موادی که به عنوان مواد سرد کننده در دستگاه های سرمایشی به کار برده می شود حاوی مقداری روغن سیلیکون هستند.
  7. و …

خواص منحصر به فرد روغن تردمیل

همانطو که گفته شد روغن سیلیکون به دلیل دارا بودن یک سری خواص منحصر به فرد کاربرد بسیاری در صنعت و همچنین روغنکاری تردمیل دارد. ازجمله این خواص که در کمتر روغنی یافت میشود، میتوان به موارد زیر به طور کلی اشاره کرد:

  • چسبندگی متغیر
  • بدون مزه بودن
  • کشش سطحی پایین
  • دی الکتریک قوی
  • ضد کف زای
  • کاربرد بالا در صنایع غذایی و صنعتی (روغن کاری تردمیل)

کاربرد روغن سیلیکون در تردمیل

روغن سیلیکون در انواع دستگاه ها و وسایل ورزشی، همچون تردمیل خانگی و باشگاهی، برای روانکاری و تسهیل عملکرد مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده منظم از این روغن شما را از مراجعه و به کارگیری تعمیرکار تردمیل بی نیاز میکند؛ چرا که با حفظ عمر مفید تردمیل نیازی به عیب یابی و صرف هزینه های اضافی برای تعمیرات تردمیل نخواهید داشت.

استفاده از روغن تردمیل باعث:

  •  روان تر شدن چرخ فقط بطری و تسمه آن میشود…
  • از فرسایش تسمه و تخت جلوگیری می کند.
  • مانع تولید الکتریسیته ساکن می شود.
  • از افزایش دمای تسمه هنگام استفاده پیش گیری میکند.روغن سیلیکونی تردمیل

مصارف صنعتی روغن سیلیکونی

روغن های روان کننده سیلیکونی را در قالب اسپری نیز عرضه می کند که برای اهداف الکترونیکی، جهت کاهش زنگ زدگی و اصطکاک شدید قابل استفاده است همچنین در بخش های متحرک ماشین و مواردی مانند تسمه تردمیل به عنوان روانکاری قطعات چرخ دنده ها استفاده می شود.

روغن سیلیکون بسته به فرمولاسیون آن میتواند کاربرد های مختلفی داشته باشد. برای مثال از نوع خاصی از این روغن به عنوان درپوش لوله های آب استفاده میشود. چرا که جنس ان نازک و کاملا غیر سمی است.

دسته بندی شده در: تعمیر تردمیل, مجله

ارسال نظر