ارسال آگهی

پسماند چیست؟ انواع پسماند چگونه دسته بندی می شوند؟

در زندگی امروزه بشر، زباله ها و پسماند ها می توانند بسیار تاثیر گذار باشند. این مسئله مخصوصا در شهر های پر جمعیت کاملا محسوس است. در کلان شهر ها علاوه بر اینکه تولید زباله های خانگی به علت جمعیت زیاد بیشتر می باشد، سایز زباله و پسماند ها مانند نخاله های ساختمانی و زباله های صنعتی نیز بیشتر تولید می شود. در ادامه همراه ما باشید تا به توضیح بیشتر در مورد دسته بندی انواع پسماند و مفهوم این کلمه بپردازیم:

پسماند چیست؟

پسماند چیست؟

برنامه محیط زیست ملل متحد (United Nations Environment Programme) یکی از نهاد های وابسته به سازمان ملل متحد است که در زمینه حفظ محیط زیست فعالیت می کند. این نهاد پسماند را شئ یا مواد نیازمند به دفع یا پردازشی تعریف می کند که مالک آن ها، دیگر نیازی به آن ها نداشته و یا استفاده ای از آن ها نمی کند. در واقع پسماند ها نتیجه کار و فعالیت انسان می باشند. پسماند ها اگرچه از همان موادی ساخته شده اند که در سایر محصولات قابل استفاده وجود دارند، اما بی ارزش می باشند.

متاسفانه در موارد زیادی مشاهده می کنیم که علت بی ارزش بودن زباله و انواع پسماند ها، مخلوط بودن این مواد است. اگر مدیریت پسماند ها به درستی انجام بگیرد و جداسازی پسماند ها انجام شود، می توان بسیاری از مواد و اشیا ارزشمند را از درون پسماند ها پیدا کرد. میزان و نوع پسماند های تولید شده در شهر های مختلف با یکدیگر بسیار متفاوت است، به طور مثال در مناطق پرجمعیت و در حال توسعه پسماند های ساختمانی و صنعتی بیشتر از شهر های کوچک یا روستا ها خواهد بود.

تغییر فصل های سال یکی دیگر از مواردی است که می تواند در حجم و نوع زباله و پسماند ها تغییر به وجود آورد. روش مدیریت پسماند ها با یکدیگر تفاوت بسیاری دارد. مثلا مدیریت زباله های جامد شهری، به دلیل تنوع بالایی که دارد بسیار دشوار تر از سایر پسماند های یکنواخت تجاری و صنعتی خواهد بود.

انواع پسماند ها

انواع پسماند ها را به طور کلی بر اساس منبعی که از آن تولید شده اند دسته بندی می کنند. در ادامه به توضیح و بررسی پنج گروه اصلی پسماند ها می پردازیم:

انواع پسماند ها

پسماند عادی

به ضایعات و زباله هایی که از فعالیت های روزمره و معمول انسان ها در روستا و شهر به وجود می آید، پسماند های عادی گفته می شود. پسماند های خانگی و نخاله های ساختمانی جزو این دسته به شمار می روند.

نخاله های ساختمانی: ضایعات باقی مانده از فعالیتهای عمرانی مانند ساخت و ساز، تعمیرات، بازسازی و … نخاله ساختمانی گفته می شود. این پسماند ها شامل موادی مانند سیمان، گچ، شیشه، آجر و … می باشد.

پسماند خانگی: زباله هایی که در طی فعالیت روزانه مردم در منازل تولید می شود پسماند خانگی نامیده می شود. پسماند های غذایی، سبزیجات، میوه ها و … جزو انواع پسماند های عادی خانگی به شمار می روند.

انواع پسماند بیمارستانی

به زباله و پسماند هایی مضر و عفونی که در مراکز درمانی و پزشکی مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، مراکز بهداشتی و … تولید می شود، پسماند بیمارستانی گفته می شود. دقت داشته باشید پسماند های خطرناکی که در بیمارستان ها تولید می شود، مانند پسماند مواد پرتوزا جزو انواع پسماند بیمارستانی به شمار نمی رود.

انواع پسماند بیمارستانی

پسماند های کشاورزی

در طی فعالیت هایی که به منظور تولید محصولات کشاورزی صورت می گیرد نیز پسماند هایی تولید می شود که به آن ها پسماند کشاورزی گفته می شود. فرآورده های کشاورزی فاسد شده و غیرقابل استفاده و فضولات دامی جزو این دسته از پسماند ها به شمار می رود.

پسماند های صنعتی

پسماند های به جا مانده از فعالیت های معدنی و صنعتی که شامل موادی مانند لجن صنعتی، براده ها، سر ریز ها و … می باشد، زباله یا پسماند صنعتی گفته می شود. پسماند های صنعتی توسط نیروگاه ها و پالایشگاه های مربوط به صنعت های نفت، گاز و پتروشیمی تولید می شود.

انواع پسماند ویژه

در صورتی که هریک از انواع پسماند های نام برده شده در بالا، دارای ویژگی های خطرناکی باشند و در نتیجه آن به مراقبت و نگهداری ویژه نیازمند باشند، جزو انواع پسماند ویژه به شمار می روند. به عبارت دیگر در صورتی که پسماند ها احتیاج به مدیریت خاصی داشته باشند، به آن ها پسماند ویژه گفته می شود.

قابلیت انفجار یا احتراق و خطرناک بودن برای سلامتی انسان از جمله ویژگی های خطرناک پسماند ها می باشد. در واقع پسماند های ویژه دارای ماهیت خطرناکی می باشند که ممکن است باعث بروز آسیب هایی در محیط زیست شود و همچنین سلامتی انسان ها و سایر موجودات را تهدید کند.

دسته بندی شده در: حمل نخاله و حمل مصالح, مجله

ارسال نظر