ارسال آگهی

ویژگی های روغن کمپرسور مرغوب برای یخچال

در دستگاه های سرمایشی، از انواع مختلف از روغن کمپرسور برای سهولت راه‌اندازی و عملکرد وسیله استفاده میشود. به طور کلی برای کمپرسور ها نیز از روغن های متنوعی بسته به نوع وسیله استفاده می شود. روغن های کمپرسور هرکدام بر حسب ویژگی های خاصی که دارند در برخی از انواع کمپرسور ها مورد استفاده واقع می شود. البته پس از گذشت زمانی با در نظر دااشتن شرایط و ویژگی های روغن، نیاز به تعویض روغن کمپرسور با رعایت نکات و نحوه صحیح و به کارگیری افراد فنی مجرب دارد.

کمپرسور نقش اساسی در یخچال دارد. روغن کمپرسور نیز در روانکاری و خنک سازی یخچال موثر است.در واقع یکی از اهداف استفاده از روغن کمپرسور یخچال جلوگیری از خوردگی و همچنین خنک سازی قطعات آن می باشد.

استفاده از روغن کمپرسور مناسب یخچال

بررسی پارامتر های روغن مناسب برای کمپرسور یخچال

در کمپرسورهای رفت و برگشتی که به نام کمپرسور پیستونی شناخته می شود و یا در کمپرسور های مارپیچی(اسکرو) و تیغه ای (ون) از روغن های کمپرسور VLD  استفاده می شود. از ویژگی های مناسب این روغن می توان به آزاد سازی سریع هوا بدون ایجاد کف در سیستم اشاره کرد. همچنین در تولید و عرضه نیز پیشتاز است چراکه در گریدهای 32، 46، 68، 100، 150 کاربرد دارد.
عموماً روغن های معدنی در قیمت مناسب تر و در کاربرد روان تر هستند اما روغن های سینتیک عمر بیشتر داشته و در خنک سازی دستگاه کاربرد بهتری دارد اگرچه در قیمت گران تر است.

  • فشار بخار روغن
    به معنای فشاری است که بعد از گرم کردن روغن تا دمای بخار بالا می‌رود. هرچه فشار بخار روغن بیشتر باشد در دمای کمتری به جوش می آید و فرار تر خواهد بود.
  • نقطه احتراق روغن
    به معنای حداقل دمایی است که با گرم شدن تحت شرایط مشخص احتراق داشته و در آن جرقه صورت میگیرد.
  • نقطه اشتعال روغن
    حداقل درجه حرارت ای است که اگر با شرایط استاندارد گرم شود مقدار بخار حاصل تا حدی بالا می رود که روغن در معرض شعله ور شدن و سوختن قرار می گیرد. نقطه اشتعال تمامی روغن های نفتی با افزایش فشار بالا می رود.
  • نقطه ریزش روغن
    یکی از خواص و ویژگی های فیزیکی روغن بوده و سیالیت آن را در دمای کم نشان میدهند. همچنین طبق قرار داد؛ دمایی است که اگر روغن 3 درجه سرد شود، در مدت 5 دقیقه حرکت نکند. نقطه ریزش انواع روغن بسیار حائز اهمیت است.

انواع کمپرسور یخچال

چند مورد از روغن های کمپرسور یخچال و دستگاه های سرمایشی

همانطور که گفته شد روغن های روان سازی کمپرسورهای یخچال و دیگر وسایل سرمایشی با یکدیگر متفاوت هستند. از جمله آن ها برخی را نام میبریم و راهنمای کاربرد آن را در اختیارتان قرار می دهیم

روغن KAA:

این نوع از روغن های سرمایشی با پایه معدنی هیدروژنه یا روغن های سنتزی تهیه می شود. امروزه اهمیت روغن های معدنی هیدروژنه و صنعتی رو به افزایش است.

روغن KAB:

هوای این روغن‌ها برای به کار برده شدن با آمونیاک همواره باید کمتر از 350 ppm باشد. این روغن مانند روغن قبلی در کمپرسورهای سرد کننده استفاده شده و عموماً با روغن سنتزی تهیه می‌شود.

روغن KE:
این نوع روغن معدنی در کمپرسور سرد کننده ها برای هیدروکربن های پروپان دار و بوتان دار کاربرد دارد. همچنین محتوای آب برای روغن های معدنی fresh و آلکیل بنزن باید کمتر از30 ppm و برای POE کمتر از100 ppm باشد.

ویژگی روغن کمپرسور سالم

لازم است روغن به اندازه کافی رقیق باشد که بتواند به راحتی بین قطعات گردش داشته باشد. اگر روغن بیش از حد رقیق باشد، نفوذ آن کم میشود و از بین فاصله میان قطعات خارج میشود.
همچنین غلظت بیش از حد روغن موجب افت در کیفیت کشش قطعات میشود. که در این حالت نیز کارکرد کمپرسور با کیفیت پایین تری صورت میگیرد.
روغن کمپرسور باید خواص لازم برای کار کردن در دمای بالا را نیز داشته باشد و همچنین در دمای پایین قادر به گردش میان قطعات باشد.

عملکرد روغن کمپرسور در دستگاه های سرمایشی

روغن کمپرسور به عنوان محافظی از تجهیزات در برابر زنگ زدن وسایل به کار رفته میشود. روغن کمپرسور عمر و کارایی تجهیزاتی مانند یخچال و فریزر را افزایش داده و عموما در سیسیتم های سرمایشی به کار رفته میشود. روغن گالف از انواع روغن کمپرسور است که تمایل پایینی به تشکیل کربن دارد. در نتیجه عملکرد شیر تخلیه و احتمال انفجار  و آتش سوزی را کاهش میدهد.

اهمیت تست روغن کمپرسور!

چندین نوع تست برای چک کردن روغن وجود دارد…

نتایج تحقیق به دست آمده از تست هر نوع روغن حیاتی و مهم است؛ چرا که شما را در تشخیص روغن به کار برده شده در یخچال مورد نظرتان کمک می کند.
در نظر داشته باشید قبل از آزمایش هرگونه روغن از وجود محافظ های مناسب و داشتن عینک و دستکش اطمینان حاصل کنید!!

شما میتوانید با مشاهده رنگ روغن کمپرسور از کیفیت فعلی آن مطلع شوید. چنانچه رنگ روغن کمپرسور تیره باشد، نیاز است روغن تعویض گردد! در غیر اینصورت مشکلات بنیادی سلامت کارکرد یخچال شما را تهدید میکند که ممکن است پس از گذشت زمانی نه چندان طولانی به تعمیرکار یخچال نیازمند شده و هزینه هایتان بالارود.

روغن مناسب کمپرسور یخچال

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر