ارسال آگهی

نکات مهم برای نحوه نگهداری پمپ آب و محافظت از یخ زدگی

پمپ آب برای انتقال و تامین آب مورد نیاز در تاسیسات آبرسانی استفاده می شود. بدین جهت یک پمپ آب مناسب باید دارای فشار کافی برای رساندن آب به محل مصرف بوده و حجم آبدهی متناسب با مصرف را تامین نماید. برای نگهداری پمپ آب به منظور پیشگیری از خرابی آن و حفظ ظرفیت پمپاژ دستگاه، باید به فاکتورهای مختلفی توجه کرد که در این مطلب به آنها می پردازیم

نگهداری پمپ آب

نصب صحیح برای نگهداری پمپ آب

در زمان نصب، توسط نصاب یا تعمیرکار پمپ آب، باید به مواردی مانند پایه ها، صفحه ها، فندانسیون ها، لوله کشی و عواملی از محیط که بروی دستگاه تاثیر دارند، برای نگهداری پمپ آب توجه نمود. هنگام راه اندازی اولیه یا زمانی که از پمپ آب ساختمان مدت زیادی استفاده نشده باشد، ممکن است محور پمپ آب، گیر داشته و سخت حرکت کند. برای خلاص شدن پمپ، باید آن را از برق خارج کرده و محور پمپ را با دست چند دور حرکت دهید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله آموزش نحوه نصب پمپ آب مراجعه کنید.

استفاده هدفمند از پمپ آب

برای نگهداری پمپ آب برنامه ای تنظیم کرده و همیشه به خوبی دستگاه را بررسی کنید. دفترچه راهنمای نصب و راه اندازی که شامل اطلاعات مربوط به پمپ آب و آشنایی با اجزای داخلی این سیستم می باشد را مطالعه نمایید. و همچنین می توانید بر اساس زمانبندی های متفاوت موارد زیر را بررسی نمایید

  • بررسی و ثبت میزان مکش و تخلیه
  • چک کردن شیر فلکه
  • بررسی منافذ پروانه در صورت نیاز
  • چک کردن میزان روغن در محفظه ی موتور
  • تعویض روغن محفظه ی موتور در صورت لزوم
    اجزای پمپ آب

نکات مهم برای نگهداری پمپ آب

  • نباید پمپ را بدون آب روشن نمایید زیرا فیبروفنر موجود در پمپ که مانع از نشت آب به داخل الکتروموتور می شود، با بدون آب کار کردن می سوزد.
  • اگر از پمپ آب به مدت طولانی استفاده نمی کنید، باید آب پمپ را تخلیه نموده و یا حداقل هفته ای یک بار به مدت یک دقیقه آن را روشن کنید.
  • پمپ آب باید به صورت اصولی نصب شده و هر 6 ماه یکبار سرویس شود، در غیر این صورت زمان کارکردن آن بیشتر شده و برق زیادی مصرف می کند.
  • خازن پمپ آب را باید بررسی نماید. اگر خازن ضعیف شده باشد، راه اندازی پمپ آب اتفاق نمی افتد.
  • اگر به دلایلی پمپ آب هوا بکشد، بطور یکسره کار خواهد کرد. زیرا خاموش شدن پمپ بر اثر فشار آب است و اگر پمپ، هوا بگیرد نمی تواند آب را به داخل بکشد و پمپاژ کند و در نتیجه به صورت یکسره کار خواهد کرد. برای حل این مورد، باید نصب و اتصال لوله های آن را بررسی نمایید.
  • اگر تیوپ خراب شود، فشار هوای داخل پمپ کاهش یافته و باعث خراب شدن آن می شود. زمان خرابی یک تیوپ به میزان مصرف ساختمان و نحوه نگهداری پمپ بستگی دارد. بنابراین در هنگام خرید پمپ باید حداقل و حداکثر مصرف ساختمان را مورد بررسی قرار دهید.

محافظت از پمپ آب در زمستان

در زمستان احتمال یخ زدگی پمپ آب وجود دارد و با از برق کشیدن آن رفع نمی شود. چون آب در کلهگی پمپ باقی مانده و یخ می زند و آب یخ زده باعث ترکیدگی باعث ترکیدن کلهگی موتور می شود. برای محافظت ازپمپ آب باید ابتدا آن را از برق جدا کرده و سپس آب پمپ را تخلیه نمایید.

اگر پمپ در طول پمپاژ کردن آب یخ می زند، باید با استفاده از آلومینیوم و پشم شیشه آن را طوری عایق نمایید که هوا به پمپ برسد و دینام خنک بماند. ضمنا خود منبع و لوله ورودی و خروجی را نیز عایق نمایید.

دسته بندی شده در: نصب و تعمیر پمپ آب, مجله

ارسال نظر