ارسال آگهی

آموزش نحوه شارژ گاز یخچال

یخچال یکی از وسایل ضرووی و بسیار مهم است که حضورش در آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است. حفظ و نگهداری یخچال یکی از نکات مهمی است که اگر رعایت شود عمر یخچال افزایش می یابد و استفاده بهینه تری می توان از یخچال داشت.

اگر به یکباره علائمی به وجود آمد که نشان داد یخچال سرمای کافی ندارد و مواد غذایی سرد نمی شوند می تواند یکی از علائم نشتی گاز باشد هرچند که دلایل سرد نبود فضای داخل یخچال می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

در فهرست زیر ابتدا بررسی می شود که دلیل خالی شدن گاز یخچال به همراه علائم آن، همچنین طریقه پر کردن گاز یخچال نیز به شما آموزش داده می شود.

شناسایی اینکه مشخص شود آیا گاز یخچال خالی شده است یا نه قطعا به عهده یک تعمیرکار حرفه ای می باشد که در سایت فنی کارا متخصصین مجربی وجود دارند که می توانید برای دریافت مشخصات و شماره تلفن آنها می توانید وارد سایت فنی کارا به آدرس  www.fanikara.com شوید و اطلاعات تعمیرکار مورد نظر را دریافت کنید.

در یخچال های قدیمی گاز مورد استفاده در آنها گاز آمونیاک بوده است. اما به دلیل سمی بودن آمونیاک و همچنین انفجار بالای آن، این گاز کنار گذاشته شده که اکنون از گاز فریون استفاده می کنند.

فریون نام تجاری است که برای دسته ای از مواد شیمیایی که به عنوان مبرد یا همان خنک کننده در یخچال های جدیدتر استفاده می شود. گاز فریون بی رنگ و بو می باشد اما ممکن است در هنگام نشت بوی ناخوشایندی ایجاد کند.

شارژ گاز یخچال

علائم خالی شدن گاز یخچال

خالی شدن گاز یخچال از چندین عامل می باشد که در زیر به توضیح کامل هریک پرداخته می شود. با خواندن کامل مطالب این صفحه می توانید متوجه شوید که چه کارهایی باعث خالی شدن گاز یخچال می شود همچنین با انجام تست های می توانید میزان گاز یخچال را بررسی کنید و در صورت نیاز بتوانید گاز یخچال را مجدد پر نمائید.

1- گرم ماندن مواد غذایی

وقتی که گاز یخچال نشتی دارد و تخلیه شده است. یخچال دیگر قادر نمی باشد وظایف خود را به درستی انجام دهد و مواد غذایی همچنان گرم می مانند.

در یک یخچال متوسط، اگر نشتی گاز وجود داشته باشد دمای یخچال در عرض دو الی سه ساعت کاهش پیدا می کند و مواد غذایی به سرعت فاسد می شوند.

2- موتور یخچال به طور مداوم کار می کند

به محض خالی شدن گاز یخچال همه اجزای یخچال تلاش می کنند تا در نبود گاز فریون بیشتر فعالیت کنند تا دمای یخچال بالا نرود، به محض بالا رفتن دمای یخچال یا گرم شدن بیش از حد یخچال کمپرسور  و کندانسور که با کمک گاز فریون کار می کنند عملکردشان به طور مداوم شده و تلاش می کنند دمای یخچال را به سطح مورد نظر برسانند. در چنین شرایطی موتور یخچال یکسره کار می کند و به هیچ عنوان خاموش نمی شود در این موقعیت موتور یخچال تحت فشار بالایی می باشد. پس اگر موتور یخچال به طور مداوم کار می کند ممکن است مشکل از نشت گاز باشد بهتر است قبل از اینکه آسیب جدی به موتور وارد شود. به سایت فنی کارا مکراجعه کرده و از یک تعمیرکار سیار یخچال در تهران کمک بخواهید.

3- مصرف برق بیشتر

مصرف برق در ماههایی از سال بالا و در برخی ماهها پایین است. به عنوان مثال در زمستان به دلیل استفاده نکردن از کولر مصرف برق کمتر است اما در تابستان بالعکس. در شرایطی که مشاهده می شود برق زیادی مصرف شده است شاید یخچال این هزینه را به وجود آورده باشد. به دلیل اینکه نشت گاز فریون یخچال باعث می شود که موتور یخچال مداوم کار کند. شما می توانید با خواندن مطلب نحوه صحیح تنظیم دمای یخچال در فضول مختلف دمای یخچال را دقیق تنظیم نمائید تا هم از مصرف برق کمتری داشته باشید و هم از یخچال استفاده بهینه تری کرده باشید.

4- بوی ناشناخته و عجیب و غریب

گاز فریون بوی خاصی دارد؛ در اصل فریون گازی بدون بو می باشد اما در هنگام نشتی می تواند بوی شیمیایی منتشر کند. اگر نتوانستید تشخیص دهید که بوی چه چیزی در فضای آشپزخانه وجود دارد احتمال دارد گاز فریون نشتی پیدا کرده باشد در چنین شرایطی بهتر است از یک تعمیرکار کمک بخواهید. لازم است ذکر شود که سایت فنی کارا در شهرهای مختلفی خدمات خود را ارائه می دهد به عنوان مثال خدمات تعمیرات یخچال در شهر مشهد یکی از خدمات دیگر این سایت می باشد. در ادامه می توان به شهرهای کرج، اصفهان اشاره کرد.

شارژ گاز یخچال

روش های برای تست کردن میزان گاز فریون

برای تست مقدار گار موجود در کمپرسور به دو روش می توان عمل کرد که در زیر به آنها اشاره شده است:

روش اول: کندانسور یخچال را لمس کنید؛ چنانچه دمای آن سرد باشد و یخچال نیز در حال کار کردن باشد به معنی نشت گاز می باشد. به دلیل اینکه گاز در لوله های کندانسور در جریان می باشد و دمای بدنه کندانسور باید داغ باشد هرچند سرد بودن کندانسور تنها دلیلی خالی شدن گاز فریون نیست اما میتواند یکی از علائم باشد.

روش دوم: در روش دوم می توانید یخچال را از برق جدا کرده و با گوش دادن به یخچال اگر صداهایی به گوشتان رسید نشان دهنده این است که گاز یخچال وجود دارد اما اگر هیچ صدایی نمی شنوید ممکن است گاز یخچال خالی شده باشد.

نحوه شارژ گاز یخچال

شارژ کردن یخچال یا همان تزریق گاز یخچال به درون یک دستگاه سرد کننده می باشد که در زیر مراحل گاز کردن یخچال توضیح داده می شود

در ابتدا باید مطمئن شوید که یخچال نشتی نداشته باشد. لوله های کندانسور و اپراتور و لوله مویی را با ماده شوینده شستشو داده (منظور از ماده شستشو همان مواد شوینده توزن یا گاز R11 می باشد. بعد از اینکه اطمینان حاصل شد که لوله های دستگاه تمیز هستند دستگاه وکیوم شود.

سعی شود عمل وکیوم به خوبی و با دقت انجام شود بعد از تمام شدن وکیوم، دستگاه  مدتی به گیژ فشار ضعیف که مقدار وکیوم را نشان می دهد وصل شود که اگر دستگاه نشتی داشته باشد با پایین آمدن گیژ مشخص شود اگر پس از گذشت زمانی گیژ حرکتی نداشت می توان عمل گاز گیری را انجام داد.

برای گاز گیری ابتدا لوله گیژ را به کپسول گاز متصل کرده بعد از باز کردن گاز سمت دیگر لوله را که به گیژ وصل شده است شل کرده تا مقداری گاز خارج شود. این عمل برای این است که  اگر گازی درون یخچال باقی مانده است خارج شود.

پس از انجام مراحل بالا حال، والف گیژ را باز کرده تا مقداری گاز وارد یخچال شود چون مقدار گاز درون یخچال مشخص نمی باشد باید عمل گازگیری در هنگام روشن بودن کمپرسور و به آرامی انجام شود.

علائم تکمیل بودن گاز یخچال

به روش های محتلفی می توان فهیمد که گاز یخچال پر شده است یکی از روش ها این است که دست نمناک را به سطح اواپراتور چسبانده تا مشخص شود که سطح به صورت یکنواخت سرد شده باشد همچنین باید CM10 از لوله ساکشن بعد از اواپراتور برفک زده باشد که باعث سرد شدن لوله ساکشمی می شود که این خود نشانه کامل پر شدن گاز یخچال می باشد.

در روش دوم در صورت سالم بودن کمپرسور با استفاده از گیژ چنانچه در تابستان عدد 10PSI و در زمستان روی عدد 7 تا 8 قرار گرفت نشان دهنده این است که گاز یخچال کامل پر شده است.

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر