ارسال آگهی

نحوه ساخت کلید یدک ایموبلایزر

سوئیچ های ضد سرقت اتومبیل یا همان ایموبلایزر کارآمد ترین و جدیدترین قابلیت های امنیتی خودرو هستند که این روزها امنیت بالایی داشته و دارای یک کد امنیتی می باشد، خودروسازها از این کلید تنها دو عدد ساخته و در اختیار خریدار قرار می دهند به همین دلیل در صورت شکستن یا گم شدن سوئیچ خودرو، مشکلاتی برای صاحب خودرو به وجود می آید.

نحوه ساخت کلید یدک ایموبلایزر

سوئیچ های ایموبلایزر یا ضد سرقت از سال ۲۰۰۰ در بین خودروهای جهان مرسوم شد و از سال ۱۳۸۶ برای خودروهای ایرانی نیز اجباری گردید. نحوه عملکرد این سیستم بدین صورت است که سیستم به واسطه یک قفل نرم افزاری که بر روی سیستم ECU قرار داده شده است، تنها زمانی روشن می‌کند که فقط و فقط از سوئیچ متعلق به خود کمپانی که حاوی چیپ الکترونیکی است، استفاده شود.

چیپ الکترونیکی سیستم ایموبلایزر

این چیپ الکترونیکی قبلا به سیستم ایموبلایزر خودرو و ECU معرفی و برنامه ریزی شده است. اما در صورتی که از روش های دیگری برای روشن کردن خودرو استفاده شود، این سیستم ایموبلایزر به دلیل عدم شناسایی سوئیچ، حتی اگر خودرو استارت هم بخورد، باز هم اجازه روشن شدن خودرو را نخواهد داد.

پرداخت دسته پلاستیکی سوئیچ گذاشته شده است یک حافظه الکترونیکی است که این حافظه دارای کد دسترسی اختصاصی می باشد. زمانی که کلید داخل سوئیچ خودرو قرار بگیرد، این چیپ با آنتن ای که دورش سوئیچ قرار دارد ارتباط بیسیم برقرار می کند و سپس با اعلام کردن کد دسترسی خود به سیستم ایموبلایزر، در صورت تایید این کد، فرمان روشن شدن ماشین به ECU صادر شده و خودرو روشن می شود. این شرایط بدون هیچ تاخیری و در کسری از ثانیه انجام می شود.

در صورت گم شدن سوئیچ ایموبلایزر چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد خودروسازها از این کلید تنها دو عدد را در اختیار خریداران خودرو قرار می دهند که در صورتی که این سوئیچ گم شود یا بشکند یا… نیاز است تا سوئیچ دیگری ساخته شود. همچنین ممکن است در مواقعی که این سوئیچ گم شده است امنیت خود را به خطر بیفتد به همین دلیل نیاز به تغییر کد خودرو است تا از دزدیده شدن وضعیت داده های احتمالی جلوگیری گردد.

تغییر کد خودرو

برای ساخت سوییچ های ایموبلایزر یا ضد سرقت لازم است که کد دسترسی وجود داشته باشد، این کد منحصر به فرد بوده و در زمان خرید خودرو توسط کمپانی های خود را به خریدار همراه با مدارک تحویل داده می شود. که اصطلاحاً به آن کارت سوئیچ گفته می شود. البته بعضی از خودروسازها کد دسترسی سوئیچ را به صورت محرمانه در نزد خود نگه می دارند.

خودروسازهای خارجی بر خودروسازهای داخلی از ECU های مختلفی در خودروهای تولید شده خود استفاده کرده اند. به عنوان مثال در خودروی پراید از ۵ نوع ECU متفاوت استفاده شده است. تعریف کردن کلید در ECU های متفاوت شرایط متفاوتی دارد که به صورت کلی به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • دسته اول به اینگونه است که کد دسترسی این سری ECU ها برای همه خودروهای هم با دل به صورت یکسان تعریف شده است و در واقع می‌توان گفت نیاز به کد دسترسی ندارند.
  • دسته دوم توسط کدیاب مخصوص و به وسیله سوکت دیاگ obd-ll امکان خارج کردن کد دسترسی خودرو، فراهم است.
  • دسته سوم از قابلیت کدیابی برخوردار نیستند و نیاز به کارت کد سوئیچ برای تعریف سوئیچ می باشد. در این دسته در مواقعی که کد دسترسی گم شود یا در دسترس نباشد باید از کمپانی سازنده خودرو استعلام گردد و در صورتیکه امکان آن نبود به وسیله پروگرامر به صورت سخت افزاری از ECU خودرو خوانده شود.
  • دسته چهارم کد سوئیچ وجود نداشته و برای تعریف سوئیچ لازم است که یکی از سرویس های خودرو وجود داشته باشد. به زمانی که سوئیچ‌های خودرو گم شوند یا در دسترس نباشند باید توسط پروگرمر به صورت سخت افزاری یک کد برای خودرو تعریف شود.
  • اگر از شرایط ساخت سوئیچ و بدست آوردن کد دسترسی خودروی خود اطلاعی ندارید می توانید اطلاعات لازم بر اساس نوع ECU و همچنین سال ساخت خودرو این کد را به دست آورید.

دسته بندی شده در: کلیدسازی, مجله

ارسال نظر