ارسال آگهی

علت سردی دودکش در وسایل گازسوز

سردی دودکش بر اثر چیست؟ شاید این سوال برای خیلی از شما پیش آمده باشد و نسبت به آن نگران شده اید و بدنبال جواب و راهکار بوده اید.بررسی علت سردی دودکشسردی دودکش نمی تواند دلیل خوبی داشته باشد و باید سریعا علت آن را کشف و نسبت به اصلاح آن اقدام کنید. از علائم سردی دودکش، سرد شدن لوله وسیله گازسوز است. سردی دودکش می تواند به دلایل زیر باشد:
نصب غیر استاندارد و غیر اصولی دودکش باعث می شود که محصولات احتراق به خوبی تهویه نشود. نصب دودکش از پنجره ساختمان یا دیواره های جانبی و همچنین دودکش هایی که ارتفاع آنها از بام ساختمان کمتر است و غیر اصولی خارج شدن دودکش، از موارد غیر استاندارد نصب دودکش است که گاها با سردی دودکش خود را نشان می دهند.

خطرات سردی دودکش

هنگامیکه یک وسیله گازسوز در محیطی روشن است، اکسیژن محیط توسط آن وسیله مصرف می شود و در این هنگام اگر مجرا و منافذ ورودی هوا برای سوختن بخاری یا هر وسیله گازسوزی کافی نباشد، میزان اکسیژن هوا به شدت پایین می آید و فضای محیط نسبت به هوای بیرون یک نوع فشار منفی را دچار می شود، در این وضعیت دودکش به جای اینکه هوای داخل را به بیرون منتقل کند بطور عکس عمل کرده و سرد می شود. سردی لوله باعث تجمع گازهای خطرناکاین وضعیت بسیار خطرناک است و گازهای خطرناکی از قبیل coو co2 که حاصل احتراق هستند، در فضای اتاق مانده و سبب بروز حادثه می شوند به خصوص گاز co که بدون رنگ و بو است و ایجاد خفگی میکند، این گاز به قاتل خاموش معروف است. برای جلوگیری از اینگونه حوادث توصیه می شود در محیطی که یک وسیله ی گازسوز روشن است یک دریچه ثابت برای ورود هوا در نظر بگیرید و یا بخشی از درب یا پنجره را باز بگذارید تا اکسیژن کافی به محیط برسد. سردی دودکش در بخاری بیشتر از هر وسیله گازسوزی دیده می شود، اگر با رعایت این نکات باز هم مشکل سردی دودکش را داشتید بخاری را خاموش و نسبت به تعمیر بخاری اقدام و توسط متخصصین به رفع مشکل خود بپردازید.

شرایط آب و هوایی و تاثیر آن بر سردی دودکش

دلیل دیگر سردی دودکش می تواند سردی بیش از حد هوا باشد، اگر دودکش های فلزی به صورت غیر اصولی نصب شوند، سرمای هوا بوسیله دودکش به بدنه آن منتقل شده که سبب سرد شدن محیط اتاق هم می شود. در این صورت بدلیل سردی دودکش، محصولات احتراق به همراه گازهای داغ از طریق دیواره دودکش سرد و اصطلاحا سنگین شده در نتیجه بدرستی از دودکش خارج نمی شوند و مقداری از آنها در محیط پخش شده و ایجاد خطر می کنند. برای جلوگیری از این حوادث که بر اثر سردی دودکش بوجود می آید، توصیه می شود اطراف دودکش های فلزی را با عایق های مناسب پوشش داد.

جلوگیری از سردی دودکش با نصب کلاهک Hاز دیگر عوامل موثر در سردی دودکش می توان به ایجاد جریان هوای تند اشاره کرد که هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیرمستقیم بر دودکش ها وارد و بر جریان خروج محصولات احتراق و حرارت از دودکش غالب می شوند و برگشت این محصولات به داخل محیط را به همراه دارد. برای رفع این مشکل هم توصیه می شود بعد از نصب اصولی و استاندارد دودکش بر روی پشت بام، در قسمت فوقانی دودکش کلاهک H نصب کنید و حدود فاصله دودکش از دیوارهای جانبی و ارتفاع دودکش (ارتفاع حداقل 60 سانتی متر بالاتر از سطح پشت بام است) رعایت شود.

Cool-chimney1.jpg

دسته بندی شده در: مجله, دانستنی ها, نکات ایمنی

ارسال نظر