ارسال آگهی

علت تشکیل برفک یخچال و روش های از بین بردن آن

از زمان های قدیم تا به امروز چگونگی و چرایی برفک زدن یخچال و فریزر برای تمام کاربران سوال مبهم بوده است. برفک یکی از اصلی ترین دلایل کاهش طول عمر یخچال و فریزر است. نحوه سرماسازی و گرما گیری یخچال فریزر هنگام برفک زدن به میزان چشمگیری کاهش می یابد. هرچند می‌توان با رعایت اصول و نکاتی از برفک زدن آنها جلوگیری کرد.

علت تشکیل برفک یخچال

علت اصلی تشکیل برفک در یخچال و فریزر چیست؟

علت عمده برفک یخچال و فریزر، خرابی یا شل شدن لاستیک های دور یخچال و فریزر است. برای مواجه شدن با این مشکل لازم است حداقل سالی یکبار از سالم بودن نوارها اطمینان حاصل کنید تا در صورت کوچکترین نشت هوا از ناحیه نوار ها به رفع آن بپردازید و آن ها را تعویض کنید. زمانیکه متوجه برفک در فریزر و یخچال شدید سریع آن را آب کنید و اجازه ندهید پیشرفت کند! چرا که برفک باعث بیشتر شدن پول برق شما می شود.

لازم است ابتدا قبل از آب کردن برفک یخچال آن را از برق بکشید و وسایل داخل را خالی کنید. برای شکستن یخ ها، از مواد و اجسام تیز استفاده نکنید. برای سرعت بخشیدن به این کار می توانید از پنکه های کوچک استفاده کنید. پس از اتمام کامل برفک زدایی وسایل را داخل آن قرار دهید و از سالم بودن نوار حاشیه در یخچال و فریزر اطمینان حاصل کنید.

فرآیند تشکیل برفک یخچال

زمانی که هوای گرم و مرطوب با یک سطح سرد و خنک برخورد می‌کند، ذرات آب موجود در هوا به دلیل درجه حرارت بالایشان به حالت گازی می رسند. ولی هنگام تماس با سطح سرد درجه حرارت شان کاهش یافته و به مایع تبدیل می شود. اما وقتی دمای هوای بیرون سرد باشد روی شیشه بخار تشکیل می شود. شکل‌گیری برفک یخچال نیز نوعی از این ماجرا را در بر گرفته است.

علت تشکیل برفک در یخچال های ساید بای ساید

از جمله عواملی که باعث برفک زدن در یخچالهایی مانند یخچال ساید بای ساید شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. چنانچه دستگاه در محیط بسیار بسته و یا گرم نگهداری شود، برفک یخچال بیشتر و در فاصله زمانی کوتاه تر تشکیل می شود.
  2. لازم است فاصله پشت دستگاه تا دیوار حداقل ۲۰ سانتیمتر باشد که تهویه و خنک سازی کمپرسور به شکل صحیح و کامل صورت گیرد.
  3. درب یخچال را بیش از اندازه باز و بسته نکنید. چرا که باعث ورود هوای گرم و محبوس شدن آن در آنجا می شود که این عمل برفک یخچال را تسریع می بخشد.
  4. چنانچه یخچال های شما از نسل قدیمی بوده و سیستم دیفراست ندارد باید به صورت منظم در تاریخ های مشخص شده یخچال را خاموش کرد و برفک زدایی کنید.
  5. از سالم بودن و متصل بودن دو شاخه یخچال به پریز مطمئن شویم. این امر شما را در اطمینان حاصل کردن برای تشکیل نشدن برفک در مدت زمان کوتاه کمک می کند.

یکی از دیگر دلایلی که ممکن است یخچالهای ساید بای ساید را دچار برفک کند، خرابی در قسمت فن خنک کننده کمپرسور است. برای این کار می توانید به خدماتی که در راستای تعمیر یخچال صورت می گیرد، مراجعه کنید و از ایشان بخواهید آن دستگاه را عیب یابی کنند.

علت تشکیل برفک در قسمت های مختلف یخچال یا فریزر

بسته به محلی که برفک یخچال صورت می گیرد، راه حل های مختلف ارائه می شود… برای مثال:

  1. چنانچه برفک در اطراف درب فریزر باشد، یعنی به صورت کامل بسته نشده است یا مواد غذایی مانع از درست بسته شدن در شدند.
  2. اگر برفک کم و در همه جای فریزر دیده شود ممکن است دمای آن بیش از حد پایین بوده باشد!

چنانچه برفک در تمام جای یخچال به چشم بخورد و سخت بوده و قابل شکستن نباشد، ممکن است در یخچال باز مانده باشد. در ابتدا یخ زدگی در اطراف در خواهد بود سپس به کل فضا کشیده می‌شود. چنانچه برفک فقط در قسمت عقب به چشم بخورد، یعنی جایی که سیم پیچ اپراتور وجود دارد، نشان دهنده مشکل اساسی در چرخه یخ زدایی است. جهت رفع کردن آن لازم است افراد فنی کار و متخصصینی که در زمینه تعمیر یخچال و برفک یخچال اطلاعات کافی دارند مراجعه کرده و از ایشان مشورت بگیرید.

هشت راهکار موثر برای رفع سریع برفک یخچال و فریزر

با رعایت این نکات می توانید به سرعت فریزر خود را تمیز کرده و از شر برفکهای یخچال و فریزر رهایی یابید.
از بین بردن برفک یخچال

۱- صبر…! تا باز شدن یخ برفک ها صبر کنید

درب یخچال را باز کنید و منتظر باشید یخ ذوب شود. ساده ترین راه و همچنین طولانی ترین راه ممکن همین است. نگران نباشید که در را باز بگذارید چرا که شما از قبل یخچال را از برق کشیده اید.

۲- استفاده از سشوار 

تا زمانی که احتیاط را رعایت کرده و نکات ایمنی را در نظر دارید، استفاده از سشوار مشکلی به پیش نخواهد آورد. چراکه این وسیله قابل حمل است و می‌تواند یخ ها را با استفاده از آن به راحتی آب کنید. هدف سشوار آن است که هوای گرم را به داخل یخچال هدایت کرده تا سریعتر ذوب شود. می توانید با استفاده از یک کفگیر پلاستیکی آب های حذف شده را که عموما به شکل یخ هستند از یخچال خارج کنید.

3- استفاده از فن 

استفاده از فن به گرم شدن هوای فریزر کمک می‌کند. این روش بهترین کار ممکن است زمانی که خانه به اندازه کافی گرم است داخل فریزر گرم می شود با توجه به ضخامت یخ روند این کار متفاوت و منحصر به فرد است.

4- قرار دادن ظرف آب جوش یا آب داغ داخل قفسه فریزر و یخچال

این کار، روشی سنتی محسوب میشود که  تنها به گرم شدن هوای داخل یخچال به شکل سریع تر و استاندارد تر کمک می کند میانگین ۳۰ دقیقه می‌توانید این کار را انجام داده سپس با کفگیر را از هم باز کنید و از یخچال فریزر خارج کنید تا برفک یخچال فریزر از بین برود.

5- استفاده از فلز داغ

خطرناک ترین روش ممکن برای یخ‌زدایی و از بین بردن برفک فریزر یخچال است. شما می‌توانید یک فلز را بر روی شعله نگه داشته تا گرم شود سپس آن را به قطعات یخ تماس دهید، تا از بین برود و در واقع سریعتر ذوب شود. در انجام این کار احتیاط های لازم را رعایت کنیم.

6- استفاده از پارچه خیس یا نم دار که به الکل آغشته باشد

یک عدد پارچه را در داخل آب جوش بگذارید و اندکی روی آن الکل بریزید سپس روی یخ ها قرار دهید تا آب شود برفک ها باید تا حدودی به سرعت رفع شود بهتر است ابتدا لایه‌های نازک یخ را حذف کنید سپس به قطعات ضخیم ها بپردازید.

7- خارج کردن قطعات یخ از داخل فریزر یا یخچال

شما می توانید با استفاده از یک قاشق فلزی پلاستیکی و یا چوبی قطعات یخ را از یکدیگر جدا کرده و از سطح فریزر یخچال بکنید. این کار مخصوصاً با استفاده از قاشق فلزی و رعایت احتیاط ملزم است.

8- از وسایل مرطوب و خشک استفاده کنید

بهتر است از یک خشک کن فریزر استفاده کنید!! چرا که زمان کمتری را از شما میگیرد، همچنین خطر برق گرفتگی کاهش می یابد از بالای یخچال حرکت کنید و این کار را به آرامی روی تمام سطوح انجام دهید هنگامی که یخ آب می‌شود شما می‌توانید فریزر خود را با یک قاشق غذاخوری نوشابه گازدار تمیز کنید سپس با یک اسفنج ها را شستشو دهید سپس یخچال را با یک گل خشک کنید دوباره یخچال را به برق بزنید و در فریزر را به طور کامل ببندید همچنین از سالم بودن نوار دور آن اطمینان حاصل کنید پس از نیم ساعت می توانید مواد غذایی را به داخل فریزر بازگردانید.روش های از بین بردن برفک یخچال

علت برفک یخچال در قسمت اواپراتور

دلایل متعددی برای به وجود آمدن برفک وجود دارد، که از جمله آنها وجود خرابی و اشکال در هیتر، حسگر، فیوز، کنترل، پنل، فیلتر، تایمر و یا حتی موتور است!
هنگام مواجه شدن با مشکلاتی در هیتر شما می توانید اتصالات را از سیم اصلی کنترل کنید در اندازه گیری شما هنگام کنترل بایستی به مقاومت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ برسید.
درصورتی که حسگر یا فیوز کارکرد مناسب خود را نداشته باشند یعنی ایرادی در یخچال وجود داشته و برفک یخچال حاکی از آن است مقاومت حسگرها باید حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ باشد.
تایمر دیفراست در واقع یک مساحت الکتریکی است که هر ۶ تا ۸ ساعت یخچال و فریزر را از نظر برق داشتن کنترل می کند. چنانچه این تایمر معیوب شود دچار مشکل باشد و روی هم جمع شده و سرما یخچال تا حد زیادی کاهش می یابد.

روش های مختلف از بین بردن برفک(دستی و اتوماتیک)

دیفراست دستی

در این روش ابتدا یخچال را به صورت دوره‌ای برفک زدایی کنید. یعنی هر سه ماه تا شش ماه این کار را انجام دهید. برای آب کردن برفک یخچال لازم است ابتدا در جای ترموستات را در حالت خاموش قرار داده و یخچال را از برق بکشید سپس در آن را به مدت سه ساعت باز بگذارید. تا آن زمان میتوانید مواد غذایی را داخل یخچال قرار دهید تا مدت کمتری بیرون باشند. برای برفک زدایی هرگز از اجسام تیز مانند چاقو استفاده نکنیم. به عنوان پیشنهادی برای بهتر می‌توانید از یک ظرف آب داغ استفاده کرده و آن را داخل یخچال قرار دهید تا سرعت برفک زدایی افزایش یابد.

دیفراست اتوماتیک

به هنگام برفک زدایی در این حالت نیازی به کشیدن یخچال از برق نیست بلکه با زدن دکمه دیفراست به طور اتوماتیک خاموش شده و آب حاصل از ذوب شدن برف ها به داخل کمپرسور تعبیه شده وارد میشود و تبخیر صورت می گیرد. در پایان دکمه دیفراست را به حالت اولیه خود برگردانیم. مزیت این عملکرد نسبت به دیفراست دستی آن است که نیازی به تلاش برای برفک زدایی دستی با اجسام مختلف نیست.

برفک زدایی نوفراست

برخی از یخچال های مدرن مجهز به سیستم نوفراست هستند که شامل تایمر ترمودیسک و المنت حرارتی است. طبق این سیستم به تعداد باز و بسته شدن در یخچال یا بر اساس مدت زمان مشخص توسط خود دستگاه به طور اتوماتیک یخچال را خاموش می کند تا برفک زدایی اتوماتیک صورت گیرد.

همچنین در این روش یک فن داخل یخچال تعبیه شده که برفک یخچال را از بین برده و در انجام این فرآیند، به مواد غذایی داخل یخچال کاری نداشته و باعث خراب شدن آن به علت بیرون بودن یک گرمی هوای داخل یخچال نمی شود. مزیت از بین بردن برفک یخچال به روش نوفراست نسبت به دیگر روش ها آن است که به صورت منظم انجام میگیرد.

دسته بندی شده در: تعمیر یخچال فریزر خانگی, مجله

ارسال نظر