ارسال آگهی

شیشه هوشمند سوییچ دار چیست و چگونه کار می کند؟

شیشه هوشمند یکی از جدید ترین و مدرن ترین نوع شیشه ها می باشند که می توان میزان مات یا شفاف بودن آن را تعیین کرد. این نوع شیشه ها با ویژگی های منحصر به فردی که دارند توانسته اند نظر بسیاری از طراحان را به خود جلب کنند. در ادامه همراه ما باشید تا یکی از انواع شیشه های هوشمند به نام شیشه هوشمند سوییچ دار را به شما معرفی کنیم:

شیشه هوشمند سوییچ دار چیست؟

به نوعی از شیشه های هوشمند که می توان میزان مات و شفاف بودن آن ها را تنها با استفاده از یک دکمه تغییر داد، شیشه هوشمند سوییچ دار می گویند. در واقع با استفاده از این شیشه ها شما می توانید میزان نوری را که از طریق شیشه وارد می شود، به راحتی کنترل کنید. این  نوع شیشه را می توان با توجه به کاربردی که دارد به حالت های مختلف مانند منحنی یا صاف تولید کرد و یا با استفاده از روش های مختلف شیشه بری طرح های مختلفی از شیشه هوشمند را ایجاد کرد.

معمولا از شیشه هوشمند سوییچ دار در مکان هایی استفاده می شود که احتیاج به ایجاد حریم خصوصی و نظارت بر محیط بیرون همزمان وجود دارد. به طور مثال شما می توانیداز این نوع شیشه، برای ساخت اتاق مدیریت در اداره ای استفاده کنید. شخص مدیر می تواند در هر زمانی که لازم بود با شفاف کردن شیشه عملکرد کارکنان خود را زیر نظر بگیرد و در مواقعی که نیاز به حریم خصوصی وجود دارد، مثلا جلسات کاری، شیشه هوشمند سوییچ دار را مات کند.

شیشه هوشمند سوییچ دار چیست؟

در ساخت شیشه هوشمند سوییچ دار از چه تکنولوژی استفاده شده است؟

در فرایند تولید و ساخت شیشه های هوشمند سوییچ دار از تکنولوژی پلیمر پراکنده کریستال مایع (Polymer Dispersed Liquid crystal یا به اختصار PDLC) استفاده می شود. این تکنولوژی محیطی را فراهم می آورد که در آن می توان با میدان الکتریکی، پراکندگی نور را تنظیم کرد. PDLC به صورت یک لایه در محیطی پلیمری، در بین دو لایه شیشه قرار می گیرد. سپس این مجموعه تحت یک عملیات حرارتی و فشاری کاملا همگن می شود.

از آنجایی که ضریب شکست کریستال مایع مطابق با پلیمر نمی باشد، نور به صورت تصادفی پخش شده و شیشه هوشمند مات می شود. البته در صورتی که شیشه هوشمند در حالت مات قرار بگیرد، هنوز امکان عبور نور و روشن شدن فضا وجود دارد. اگر میدان الکتریکی ایجاد شود، PDLC جهت مشخصی پیدا کرده و با ضریب شکست کریستال مایع انطباق پیدا می کند که باعث می شود شیشه هوشمند در حالت شفاف قرار بگیرد.

شیشه هوشمند سوییچ دار چگونه کار می کند؟

نحوه کار این نوع شیشه هوشمند از نام آن کاملا مشخص است، شیشه هوشمند سوییچ دار مجهز به یک سوییچ الکتریکی می باشد. سوییچ این امکان را فراهم می کند تا به راحتی فشار دادن یک دکمه، شیشه را به حالت های مختلف شفاف، مات و یا نیمه مات در بیاورید. جریان برق باعث می شود تا مولکول های PDLC به صورت تصادفی جهت گیری کرده و در نتیجه شیشه مات شود. هنگامی که سوییچ شیشه هوشمند در حالت روشن قرار می گیرد، مولکول های کریستال مایع مرتب شده و شیشه کاملا شفاف می شود.

شیشه هوشمند سوییچ دار چگونه کار می کند؟

مزایای استفاده از شیشه هوشمند سوییچ دار

  • شیشه های هوشمند سوییچ دار، در برابر حرارت، اشعه UV خورشید و صوت عایق می باشد.
  • استفاده از شیشه های هوشمند در کاهش مصرف انرژی تاثیر بسیار زیادی دارند.
  • شیشه های هوشمند سوییچ دار را می توان در انواع رنگ های مختلف تولید کرده و دکوراسیون شیشه ای دلخواه را با استفاده از آن ایجاد کرد.
  • از شیشه های هوشمند سوییچ دار هنگامی که در حالت مات قرار دارند می توان برای پخش تصاویر و ویدیو استفاده کرد.
  • یکی از مهم ترین مزایای شیشه هوشمند سوییچ دار، امکان ایجاد حریم خصوصی است.
  • هزینه راه اندازی و نگهداری از شیشه های هوشمند سوییچ دار مناسب می باشد.
  • شیشه های هوشمند سوییچ دار استحکام و مقاومت بسیار بالایی داشته و طول عمر زیادی دارند.

انواع مختلف شیشه های سوییچ دار هوشمند

برای ساخت شیشه های هوشمند سوییچ دار می توان از انواع شیشه ها استفاده کرد. در ادامه به بررسی سه نوع از پرکاربرد ترین شیشه های هوشمند سوییچ دار خواهیم پرداخت:

آشنایی با تکنولوژی ساخت انواع شیشه های هوشمند

شیشه هوشمند دو جداره سوییچ دار: این نوع شیشه هوشمند می تواند به عنوان یک عایق حرارتی بسیار با کیفیت عمل کند. شیشه هوشمند دو جداره سوییچ دار استحکام بسیار بالایی داشته و می تواند به مدیریت مصرف انرژی کمک کند. به این صورت که در فصل های گرم سال محیط داخل را خنک، و در فصل های سرد گرم تر نگه می دارد و نیاز به استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی را کاهش می دهد.

شیشه هوشمند نشکن سوییچ دار: شیشه نشکن به نوعی از شیشه گفته می شود که در برابر فشار، ضربه و حرارت بسیار مقاوم است. شیشه های نشکن در صورتی که بشکنند، خطری ایجاد نمی کنند. زیرا تکه های شکسته آن بسیار ریز و غیر برنده است. در شیشه هوشمند نشکن سوییچ دار، لایه ای از کریستال مایع در زیر پنل شیشه نشکن قرار می گیرد. این نوع شیشه یکی از با صرفه ترین انواع شیشه های هوشمند سوییچ دار می باشد.

شیشه هوشمند چند تکه سوییچ دار: از این نوع شیشه هوشمند می توان برای پوشش دادن فضا های عریض استفاده کرد. شیشه هوشمند چند تکه یا چند لت سوییچ دار، به تعدادی پنل شیشه ای بدون قاب و فریم گفته می شود که به صورت عمودی کنار هم قرار می گیرند. با استفاده از این نوع شیشه هوشمند می توان نمایی زیبا با دید تمام شیشه ای ایجاد کرد.

دسته بندی شده در: شیشه بری, مجله

ارسال نظر